چیپست های اگزینوس برند سامسونگ جایگاه دو گانه ای در دنیای تکنولوژی دارند! طرفداران سرسخت سامسونگ همواره از عملکرد این چیپست ها دفاع کرده اند، اما اگر بخواهیم بی طرفانه نظر دهیم، عملکرد تراشه های اگزینوس چندان هم جای دفاع ندارد. حتی خود سامسونگ نیز ترجیح داده تا در گوشی های سری گلکسی S23 از تراشه های اسنپ دراگون برند کوالکام استفاده کند. این اقدام تعجب بسیاری از کاربران و کارشناسان را برانگیخته است. چرا که این غول کره ای دنیای تکنولوژی همواره در گوشی های پرچم دار خود از تراشه های اگزینوس بهره می برد. اما با منتشر شدن اخبار جدید، به نظر می رسد که این اقدام سامسونگ دلیل موجهی داشته است. اما این دلیل چه بوده است؟! با ما همراه باشید.

تراشه اگزینوس 2400 در گوشی های سری گلکسی S24

سامسونگ تولید تراشه های اگزینوس را به مدت یک سال متوقف کرده تا بتواند نواقص آن را برطرف کند. در همین راستا این شرکت قصد دارد تا نسخه ارتقا یافته Exynos 2400 را به زودی راهی بازار کند. حتی اعلام شده است سامسونگ از این تراشه در برخی از مدل های سری گلکسی S24 نیز استفاده خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که این تراشه در گوشی های قابل عرضه در کدام منطقه جغرافیایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس گزارش های منتشر شده، چیپست جدید اگزینوس 2400 در سال 2024 به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. با این حال سامسونگ قصد ندارد تا از فرآیند برش دهی 3GAP در طراحی این تراشه ها استفاده کند. در عوض قرار است تا از نسخه ارتقا یافته مدل فعلیِ 4LPP در آنها استفاده شود. این اقدام در راستای کاهش هزینه های نهایی تولید این تراشه توسط سامسونگ انجام می شود. همچنین می تواند برنامه های این شرکت را جلو بیندازد و باعث شود تا تراشه اگزینوس 2400 سریع تر به مرحله تولید انبوه برسد.

تراشه اگزینوس 2400 در گوشی های سری گلکسی S24

این طور که در خبرها آمده، تراشه اگزینوس 2400 بر خلاف دیگر تراشه های موبایل که دارای 8 هسته هستند، به 10 هسته مجهز خواهد بود. مشخصات هسته های این تراشه به صورت زیر است:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.1 گیگاهرتز
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9 گیگاهرتز
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز
  • چهار هسته Cortex-A520 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز

تراشه اگزینوس 2400 در گوشی های سری گلکسی S24

هیچ بعید نیست که سایر تولید کنندگان تراشه های موبایل نیز پس از سامسونگ به سراغ تولید تراشه های 10 هسته ای بروند. باید ببینیم که کوالکام به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های تراشه سازی از این روند پیروی خواهد کرد یا تراشه های 10 هسته ای فقط در انحصار سامسونگ باقی خواهد ماند. البته هنوز مشخص نیست که افزایش تعداد هسته ها از 8 به 10 می تواند تغییر عمده ای در قدرت تراشه ایجاد کند یا این اقدام نتیجه معکوس خواهد داشت! چرا که به هر حال هر چه تعداد هسته های پردازنده بیشتر باشد، مصرف انرژی تراشه نیز افزایش می یابد و این موضوع می تواند باعث تمام شدن سریع شارژ گوشی شود. باید ببینیم سامسونگ برای جلوگیری از این موضوع چه راه حل هایی را برای گوشی های سری گلکسی S24 پیش بینی کرده است.
با وجود اینکه بسیاری از افراد به توانمندی های تراشه جدید اگزینوس شک دارند، با این حال مشخصات درج شده از آن در گزارش ها چندان هم نا امید کننده نیست. البته باید بگوییم که این مشخصات هنوز به قدری نیست که بتوان در مورد قدرت عملکرد این تراشه قضاوت کرد و برای این منظور باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتری باشیم. همچنین باید به این نکته هم اشاره کنیم که استفاده سامسونگ از تراشه اگزینوس 2400 در گوشی های سری گلکسی S24 در حال حاضر در حد شایعه و حدس و گمان است و ممکن است این غول کره ای دنیای تکنولوژی برنامه دیگری برای آن در نظر داشته باشد.

منبع: gizmochina