رویداد مایکروسافت Build 2021 در تاریخ 25 تا 27 می 2021 (4 تا 6 خرداد 1400) برگزار شده و مایکروسافت در آن از جدیدترین تکنولوژی های خود برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان رونمایی کرده است. همچنین مایکروسافت در این رویداد چند ویژگی جدیدِ اضافه شده به اپلیکیشن Teams را معرفی کرده است. این ویژگی ها به برنامه نویسان اجازه می دهد تا امکانات بیشتری برای بسط و توسعه این پلتفرم ارتباطی داشته باشند.

هر آنچه که درباره Microsoft Teams در رویداد Build 2021 به آن اشاره شد

همان طور که انتظار می رفت، رویداد Build بیشتر بر روی تکنولوژی های جدید برنامه نویسی تمرکز داشته و مسائل مربوط به کاربران عادی چندان در آن مطرح نبوده است. البته مایکروسافت ادعا می کند که این تکنولوژی های برنامه نویسی در نهایت منجر به تولید و توسعه ابزارهایی برای استفاده کاربران عادی خواهد بود. در ادامه مواردی را که در رویداد Build 2021 درباره Microsoft Teams به آنها اشاره شده، با هم مرور می کنیم.

برای Teams اپلیکیشن بسازید!

برای Teams اپلیکیشن بسازید!

اپلیکیشن های مایکروسافت تیمز که برای برگزاری جلسات کاربرد دارند، برای اولین بار سال گذشته (2020) معرفی شدند. این اپلیکیشن ها به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا بتوانند ابزارهای اشتراکی (collaborative) جهت عملکردِ همگام با تیمز را ارائه دهند. اپلیکیشن های اشتراکی مزایای متعددی برای توسعه دهندگان دارند و می توان آنها را به سادگی بر روی سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، مک، iOS، اندروید، لینوکس و حتی وب اجرا کرد.

اکنون برنامه نویسان امکانات جدیدی برای ایجاد و توسعه این نوع اپلیکیشن ها در اختیار دارند: ادغام مرحله ای مشترک (shared staged integration)، امکان توسعه حالت Together mode و امکان استفاده از media API.

قابلیت shared staged integration به توسعه دهندگان اجازه می دهند تا ابزارهای اشتراکی را به محیط اپلیکیشن Teams بیاورند. به عنوان مثال اکنون می توان از وایت برد و پرده نمایش ویدئو پروژکتور در یک جلسه برگزار شده در تیمز استفاده کرد. البته این ویژگی در حال حاضر در حالت پیش نمایش قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد.
پیش از این اعلام شده بود که به زودی امکان ایجاد تم های مختلف در حالت Together mode به تیمز اضافه خواهد شد. اما مایکروسافت این موضوع را به صورت رسمی در Build 2021 اعلام کرده است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که توسعه دهندگان اکنون قادرند تا به صورت real-time به فایل های صوتی و ویدئویی استریم شده در تیمز دسترسی داشته باشند و از آنها برای ایجاد transcription، ترجمه یا موارد دیگر استفاده کنند.

به اشتراک گذاری محتوا بین Teams و Office

به اشتراک گذاری محتوا بین Teams و Office

مایکروسافت کامپوننت ها و امکانات کاربردی برای ارتباط هر چه بهتر افراد با یکدیگر در قالب اپلیکیشن Teams در نظر گرفته است. این کامپوننت ها تحت وب هستند و می توان آنها را به صورت real-time یا در هر زمان دیگری ویرایش کرد. این کامپوننت ها می توانند بین Teams و Office به اشتراک گذاشته شوند. به عنوان مثال یکی از کاربران می تواند پیامی را به یک جدول در Teams ارسال کند و این پیام توسط کاربران دیگر ویرایش شود. این کامپوننت ها که از آنها تحت عنوان «کامپوننت های روان (fluid)» یاد می شود، امکان کپی و پیست اطلاعات در خلال چند چت مختلف در تیمز را نیز ایجاد می کنند.

مایکروسافت برنامه دارد تا به زودی قابلیت توسعه پیام ها برای نسخه تحت وب Outlook را هم ایجاد کند. به این ترتیب ارتباط بین Teams و Outlook از طریق وب فوق العاده آسان تر خواهد شد. به عنوان مثال یک کاربر می تواند ایمیلی را از طریق اوت لوک برای هم تیمی هایش ارسال کند که حاوی تسک های تعریف شده در تیمز است.

توسعه پذیری آسان تر

مایکروسافت در Build 2021 ابزار Microsoft Teams Toolkit را برای Visual Studio و Visual Studio Code معرفی کرده است که کار کدنویسی را برای برنامه نویس فوق العاده آسان می کند. اکنون برنامه نویسان با استفاده از این ابزار دیگر نیازی به تایپ کدهای طولانی ندارند. این ابزار با سایر کتابخانه های مایکروسافت مانند Microsoft Azure، Microsoft Graph و... نیز یکپارچه است.

علاوه بر این، مایکروسافت چند ویژگی جدید به Developer portal برای مایکروسافت تیمز اضافه کرده است. به عنوان مثال توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا از طریق هر مرورگری که خواستند، به صورت گروهی به کدها دسترسی داشته باشند و مدیران پروژه برای اعضای تیم برنامه نویسی دسترسی های read/write ایجاد کنند.

منبع: windowscentral