اپسون اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد در استراتژی های خود در بازار پرینتر تحولاتی اساسی ایجاد کند. در همین راستا این شرکت قصد دارد تا تولید پرینترهای جوهرافشان خود را دو برابر کند و در عوض تولید پرینترهای لیزری را به طور کامل متوقف نماید. اپسون در مراسم معارفه پرینترهای بیزینس جدید سری WorkForce Enterprise AM اعلام کرده است که تولید و فروش جهانی پرینترهای لیزری این شرکت تا سال 2026 به پایان خواهد رسید. اما چرا اپسون چنین تصمیمی گرفته است؟!

توقف فروش پرینترهای لیزری تا سال 2026

اپسون معتقد است که تکنولوژی جوهر افشان در مقایسه با فناوری لیزری باعث کاهش مصرف انرژی می شود. دلیل آن هم این است که پرینترهای لیزری برای انجام فرآیند چاپ به گرما نیاز دارند. همچنین اپسون عنوان کرده است که پرینترهای جدید این شرکت هزینه تولید و حمل و نقل پایین تری دارند و از کارتریج های پر ظرفیتی پشتیبانی می کنند. دوام بیشتر کارتریج باعث پایین آمدن تقاضا و در نتیجه کاهش هزینه های اپسون می شود.

این شرکت ژاپنی گفته است که پرینترهای جوهر افشان در مقایسه با مدل های لیزری، به قطعات متحرک و مواد مصرفی کمتری در طول حیات خود نیاز دارند. به این ترتیب هزینه تعمیر و سرویس این پرینترها هم برای کاربر و هم برای شرکت سازنده پایین تر خواهد بود. این موضوع برای کاربر فواید بیشتری دارد و باعث می شود تا پرینتر برای مدت زمان بیشتری برای او قابل استفاده باشد.

توقف فروش پرینترهای لیزری تا سال 2026

این صحبت های اپسون در حالی زده شده که پرینترهای جوهر افشان برای سالها است که نتوانسته اند آن طور که باید و شاید جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کنند. از خرابی نازل ها و پیچیدگی برنامه ریزی گرفته تا هزینه های بالای تعویض کارتریج، باعث شده تا این پرینترها محبوبیت بالایی در بازار نداشته باشند. جالب است بدانید هزینه تعویض کارتریج برخی پرینترهای جوهر افشان به اندازه ای بالا است که برخی افراد تضمیم می گیرند به جای خرید کارتریج جدید، پرینتر خود را عوض کنند!

در سال 2016 شرکت HP به دلیل اینکه امکان استفاده از کارتریج های ترد پارتی (مدل های ساخته شده توسط شرکت های دیگر) را در پرینترهایش غیر فعال کرد، با انتقادات زیادی مواجه شد. واکنش مصرف کنندگان به این محدودیت به اندازه ای سریع و قاطع بود که اچ پی مجبور شد از مواضع خود عقب نشینی کند. مطابق با گزارشی که در وب سایت Ars Technica منتشر شده، HP هنوز هم به خاطر این موضوع در حال خسارت دادن است! در همین رابطه این شرکت اخیراً مبلغ 1.35 میلیون دلار را بابت غرامت به کاربران اروپایی خود پرداخت کرده است.

توقف فروش پرینترهای لیزری تا سال 2026

با در نظر گرفتن این مسائل بیش از پیش به عجیب بودن تصمیم اپسون پی می بریم! هنوز مشخص نیست که مصرف کنندگان و کسب و کارها چه واکنشی به این تصمیم نشان خواهند داد. همچنین احتمال دارد که بحران جهانی ناشی از پاندمی کرونا بر روی این تصمیم تأثیر داشته است.

در آگوست 2021 گزارشی منتشر شد که در آن به افت 16 درصدی تعداد صفحات پرینتر شده به روش لیزری نسبت به سال 2020 اشاره شده بود. به این ترتیب به نظر می رسد که فناوری لیزری به مرور در حال کنار رفتن است!

منبع: techspot