در چند وقت اخیر پردازنده +Dimensity 9200 حسابی سروصدا کرده و به صدر اخبار حوزه تکنولوژی راه پیدا کرده است! این پردازنده در جدیدترین قدرت نمایی خود، موفق شده است تا رکورد آزمایش چند هسته ای را در گیک بنچ V6 جابجا کند! مطابق با اطلاعاتی که توسط Digital Chat Station منتشر شده، این تراشه در آزمون چند هسته ای این بنچمارک معتبر، موفق به کسب امتیاز 5655 شده است و رکورد جدیدی را از خود به جای گذاشته است! همچنین امتیاز این پردازنده کامپیوتر در آزمایش تک هسته ایِ این بنچمارک، 2121 است. به این ترتیب تراشه دایمنسیتی 9200 پلاس را باید قدرتمندترین تراشه اندرویدی دنیا دانست!

چیپست +Dimensity 9200 در گیک بنچ 6

مشخصات فنی پردازنده +Dimensity 9200

پردازنده دایمنسیتی 9200 پلاس هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است؛ با این حال با بررسی مشخصات درج شده از این پردازنده در بنچمارک ها می توان به یک دید کافی نسبت به آن دست پیدا کرد. بر اساس این اطلاعات، پردازنده +Dimensity 9200 از معماری هشت هسته ای بهره می برد و هسته های آن به صورت زیر خوشه بندی شده اند:

•    یک هسته بسیار بزرگ از مدل کورتکس X3 (با فرکانس 3.35 گیگاهرتز)
•    سه هسته بزرگ از مدل کورتکس A175 (با فرکانس 3.0 گیگاهرتز)
•    چهار هسته کوچک از مدل کورتکس A512

همچنین به نظر می رسد که مطابق معمول از هسته G715MC11 به عنوان پردازنده گرافیکی در این چیپست استفاده شده است. هسته های بزرگِ A175 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز یکی از دلایل عملکرد قدرتمند این چیپست در گیک بنچ V6 بوده اند.

مطابق با اعلام رسمی مدیاتک، تراشه +Dimensity 9200 در اوایل ماه می 2023 عرضه شده است. عبارت پلاس (+) که در نام این پردازنده به کار رفته، به خوبی گویای عملکرد قدرتمند آن بوده است! به طوری که بسیاری از کارشناسان به کار رفتن این علامت در نام این تراشه را به «عملکرد فراتر آن نسبت به مدل های پرچم دار» مربوط دانسته اند. در عکس زیر می توانید نتایج آزمایش های تراشه +Dimensity 9200 را در گیگ بنچ 6 مشاهده کنید:

چیپست +Dimensity 9200 در گیک بنچ 6

با توجه به روند مدیاتک مبنی بر عرضه نسخه های پلاس پردازنده های پرچم دار خود به صورت هر شش ماه یک بار، باید منتظر داغ شدن دوباره بازار گوشی های اندرویدی در ماه های پیش رو باشیم. بر اساس لیست های بنچمارک منتشر شده، به نظر می رسد که تراشه +Dimensity 9200 برای اولین بار در گوشی iQOO Neo 8 Pro به کار رود.

دیگر بازیگران اصلی این عرصه، از قبیل کوالکام، نیز در حال کار کردن بر روی پردازنده های جدید خود هستند. جدیدترین پرچم دار کوالکام، اسنپ دراگون 8 نسل 3 نام دارد و این طور که در خبرها آمده، بر مبنای یک معماری جدید طراحی خواهد شد. همچنین هسته اصلی این تراشه توانایی دستیابی به فرکانس عالی 3.7 گیگاهرتز را دارد. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، Snapdragon 8 Gen 3 می تواند حتی رکوردهای +Dimensity 9200 را هم جابجا کند و عملکرد قدرتمندتری را نسبت به آن ارائه دهد!

چیپست +Dimensity 9200 در گیک بنچ 6

رقابت بین این دو تراشه سوپر قدرتمند از هم اکنون کنجکاوی کارشناسان را برانگیخته است و همه منتظرند تا ببینند پرچم دار مدیاتک می تواند نماینده کوالکام را شکست دهد یا خیر! با این حال با توجه به امتیازات پردازنده +Dimensity 9200 در بنچمارک ها، باید منتظر استفاده گسترده از آن در گوشی های هوشمند رده بالا باشیم.

منبع: gizmochina