اصطلاح «صنعت مد» برای بعضی افراد چندان اصطلاح جالبی نیست! در واقع، شارون دونوویچ، مدیر بازاریابی محصولات Kornit Digital می گوید که این اصطلاح حتی برای برخی کاربرد غیر اخلاقی دارد و پرداختن به آن را برای خود و فرزاندانشان را نمی پسندند!

اما به هر حال صنعت مد یک مدل تجاری بسیار سودآور است و روش های جدیدی برای دستیابی به تولید انبوه با کمترین هزینه در آن مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ دیجیتال چگونه صنعت مد را تغییر می دهد

از طرف دیگر سازمان ملل تخمین می زند که صنعت مد باعث انتشار گازهای گلخانه ای گرم کننده کره زمین تا حدود 10٪ می باشد، که باعث شده بسیاری به دنبال فن آوری های دیجیتال در آن باشند. هنگامی که چاپ دیجیتال منسوجات شروع شد، بیشتر برای مصارف شخصی و خاص کاربرد داشت؛ اما با پیشرفت فن آوری و تغییر در رفتار مصرف کننده برندهای مد بیشتر و بیشتر به دنبال چاپ دیجیتال روی آوردند. این روش آسان تر است و تنوع بیشتری را به ارمغان می آورد. ضمن اینکه آلودگی کمتری دارد و به محیط زیست آسیب نمی رساند.

چاپ دیجیتال چگونه صنعت مد را تغییر می دهد

بخش عمده ای از روند تولید پایدارتر، که برای بسیاری از برندهای مد جذاب است، کاهش و یا حذف ضایعات است. 

چاپ دیجیتال منسوجات با اجازه دادن به طراحان برای چاپ نسخه های آزمایشی بر روی پارچه های كوچكتر، ضایعات كمتری را ایجاد می کند. بنابراین زمان تولید و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد و محصولات با سرعت بیشتری بین خرده فروشی ها تقسیم می شوند.

چاپ دیجیتال چگونه صنعت مد را تغییر می دهد

چاپ دیجیتال پارچه به طراحان و تولیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت از مفهوم اولیه به تولید نهایی برسند. یک طراح می تواند یک طرح جدید ایجاد کند یا یک طرح موجود را اصلاح کند (یعنی در طرح های رنگی تجدید نظر کند)، آن را چاپ نماید، یک نمونه اولیه تولید کند و قبل از تولید انبوه آن را به تصویب برساند.

پس از تأیید، تولیدکنندگان می توانند بلافاصله فرایند تولید را آغاز کنند. مد در پاسخ به تغییرات فصل یا مجموعه های جدید به سرعت تغییر می کند و چاپ دیجیتال منسوجات می تواند این نوع تولید "در لحظه" را تسهیل کند.

به این ترتیب «مد» دیگر واژه ای دم دستی نخواهد بود و به سرعت در حال تبدیل به یک صنعت بزرگ است. در این راه چاپ دیجیتال توسط پلاتر کمک زیادی به آن می کند.

ایجاد یک بازار جدید

دیدن یک فرصت و دانستن چگونگی استفاده از آن و ایجاد تجارت جدید دو چیز متفاوت است. در واقع احساس نکنید که صنعت مد یک بازی همه چیز یا هیچ چیز است. برای حضور در صنعت مد لازم نیست همه چیز را کنار بگذارید. با ارائه پیراهن های بزرگ، لباس فرم، یا لباس شنا شروع کنید. برای ساختن یک چیز انتخاب کنید، ریزه کاری های گردش کار را یاد بگیرید و سپس آنها را گسترش دهید. اگر سرمایه گذاری در تجهیزات تصعید رنگ را انتخاب کنید، می توانید کارهای فراتر از لباس را انجام دهید: از جمله تابلوهای راهنما، صفحه عکس، کالاهای تبلیغاتی و دکوراسیون منزل.

ایجاد یک بازار جدید

موانع و مزایایی که باید در ذهن داشته باشید

مانند سایر چاپ های مورد استفاده در صنایع انبوه، چاپ دیجیتال منسوجات به طور کلی و به طور خاص در صنعت مد مزایای زیادی برای کسانی که در آن موفق می شوند به همراه دارد. اما موانعی برای ورود به بازار ایجاد می کند که کسب و کارهایی که قصد ورود به این فضا را دارند باید بر آنها غلبه کنند. در واقع طراحان مد باید با استفاده از پلاترهای پیشرفته، جزئیات مورد نظر خود را به بهترین شکل بر روی البسه منتقل کنند. این ویژگی اهمیت زیادی دارد و اینجاست که نقش پلاتر از همیشه پر رنگ تر می شود. همچنین پلاتر در بخش تبلیغات برای برندهای مد نیز کارایی بالایی دارد و می تواند توانایی طراحان را به بهترین شکل به مخاطبان نشان دهد.

منبع: CompareBusiness