مانیتور Dasung Paperlike 253 U یک مانیتور خمیده 25.3 اینچی است با یک ویژگی منحصر به فرد: پنل جوهر الکترونیک! در واقع به جای استفاده از پنل های رایج LCD یا OLED، در این مانیتور از نمایشگر E Ink استفاده شده است! به این ترتیب در هنگام کار کردن با مانیتور، حس خواندن متن از روی یک صفحه کاغذ به کاربر دست می دهد!

بررسی مانیتور داسونگ Paperlike 253 U

تا به اینجا نمایشگرهای جوهر الکترونیک بیشتر در گجت هایی مانند کتاب خوان الکترونیکی مورد استفاده قرار می گرفتند. کتاب خوان یک تبلت منحصر به فرد است که برای استفادۀ علاقه مندان به مطالعه ایبوک طراحی شده است. با این حال شرکت Dasung دست به ابتکار جالبی زده و پای نمایشگرهای E Ink را به یک بازار جدید باز کرده است: بازار مانیتورهای کامپیوتر!

مانیتور Paperlike 253 U از برند داسونگ را می توان «اولین مانیتور خمیده E Ink» در دنیا دانست! این دستگاه (همان طور که از نحوه نام گذاری اش مشخص است)، به یک پنل 25.3 اینچ Curved مجهز است و در آن به جای پنل های رایج LCD و OLED، از پنل جوهر الکترونیک بهره برده شده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که شرکت Dasung چند سال پیش محصولی شبیه به این مانیتور را با نام Paperlike 253 به بازار فرستاده بود؛ اما در مدل جدید (253 U)، پنل خمیده جایگزین پنل تخت در مدل قبلی شده است.

پنل 25.3 اینچی مانیتور Dasung Paperlike 253 U از رزولوشن 3200x1800 پیکسل پشتیبانی می کند و تراکم پیکسلی 145ppi را به ارمغان می آورد. جالب اینجاست که این تراکم پیکسلی از مشخصات کتاب خوان های الکترونیکی مدرن امروزی مانند مدل های جدید کیندل آمازون پایین تر است. با این حال مانیتور جوهر الکترونیک جدید داسونگ تجربه بصری استانداردی را ارائه می دهد و حتی تصاویر آن از بسیاری از مدل های رایج موجود در بازار شارپ تر است.

بررسی مانیتور داسونگ Paperlike 253 U

پورت های ارتباطی مانیتور خمیده E Ink داسونگ شامل HDMI، دیسپلی پورت و USB-C می شوند. همچنین این مانیتور دارای اسپیکر داخلی و یک جک صدا نیز هست. با اینکه در مشخصات این مانیتور به مجهز بودن آن به پورت های USB اشاره شده، اما تعدادِ این پورت ها ذکر نشده است.

درست است که مانیتور داسونگ Paperlike 253 U یک دستگاه منحصر به فرد در دنیا است، اما این خاص بودن بر روی افزایش قیمت آن مؤثر بوده است! این مانیتور با قیمت ابتدایی 1798 دلار در بازار عرضه شده که اصلاً قیمت پایینی نیست! تازه باید این نکته را هم در نظر بگیرید که برای استفاده از این مانیتور، به یک چراغ برای روشن کردن صفحه نمایش هم نیاز دارید و برای آن هم باید هزینه کنید. چرا که اساساً نمایشگرهای E Ink دارای نور پس زمینه نیستند و با بازتاباندن نور محیط عمل می کنند.

مانیتور خمیده جوهر الکترونیک Dasung Paperlike 253 U در نسخه وایرلس نیز ارائه شده است. این نسخه از Miracast و AirPlay پشتیبانی می کند و 150 دلار از نسخه معمولی گران تر است.

بررسی مانیتور داسونگ Paperlike 253 U

در نهایت باید به این نکته هم اشاره کنیم که داسونگ از تکنولوژی “Super Refresh Tech” در مانیتور Paperlike 253 U استفاده کرده است. این تکنولوژی باعث ارتقای نرخ نوسازی تصویر می شود. به طور کلی نمایشگرهای E Ink رفرش ریت پایینی دارند و مانیتور داسونگ بدون این تکنولوژی در نمایش ویدئو با مشکل مواجه می شد. در کل باید گفت که مانیتور Paperlike 253 U قطعاً برای پخش فیلم یا گیمینگ کارایی ندارد، اما می توان از آن برای خواندن متن، تایپ و کدنویسی استفاده کرد.

منبع: notebookcheck