گوشی های هوشمند بخشی جدایی ناپذیر از زندگی زورانه ما هستند. امروزه هر کسی را که می شناسید، یک گوشی دارد و از آن برای مصارف مختلف استفاده می کند. از برقراری یک تماس ساده گرفته تا انجام تراکنش های مالی سنگین، گوشی برای بشر کاربرد دارد و هیچ کس نمی تواند نقش آن را در زندگی ما انکار کند. به همین دلیل بازار گوشی های هوشمند همیشه رونق داشته است و شرکت های بزرگ و کوچک در گوشه و کنار دنیا هر روزه مدل های جدیدی را راهی این بازار کرده اند.

افت فروش گوشی موبایل در چین

این شرایط هم برای مردم معمولی و هم برای شرکت های تولید کننده گوشی موبایل یک بازی برد برد بوده است. رونق بازار گوشی به این معنا است که هم مردم معمولی می توانند از تکنولوژی های روز دنیا در زندگی روزمره خود بهره مند شوند و هم شرکت های تولید کننده این دستگاه به سود خوبی از فروش آنها دست پیدا می کنند. با این حال به نظر می رسد که این دوران طلایی رو به افول است! چرا که 4 بازیگر اصلی بازار گوشی (اپل، سامسونگ، شیائومی و اوپو) با افت فروش محصولاتشان در کشور چین مواجه شده اند! بر اساس گزارش های منتشر شده، فروش گوشی در کشور چین (به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای دنیا) در ماه ژوئن 2023 در مقایسه با سال گذشته با افت بی سابقۀ 20.9 درصدی مواجه شده است!

چین یکی از بزرگترین بازارهای گوشی در دنیا است. با جمعیتی نزدیک به 1.4 میلیارد نفر، بهره مندی از ساختار ارتباطی پیشرفته و برندهای داخلی قدرتمند، این کشور نقشی کلیدی در صنعت تولید گوشی را ایفا می کند. از این جهت افت فروش در این بازار علاوه بر این که شوکه کننده است، نگرانی های زیادی را هم با خود به همراه آورده است!

افت فروش گوشی موبایل در چین

بر اساس اطلاعاتی که توسط آکادمی اطلاعات و تکنولوژی های ارتباطی چین (CAICT) منتشر شده، تعداد 22 میلیون و 149 هزار گوشی در ماه ژوئن در این کشور به فروش رفته است. این میزان فروش در مقایسه با همین بازۀ زمانی در سال 2022 به اندازه 20.9 درصد کمتر بوده است!

در این گزارش اشاره شده که مردم دیگر همانند گذشته برای خرید گوشی های فایو جی هیجان ندارند. در ماه ژوئن 2023 فروش این گوشی نسبت به سال گذشته 25 درصد افت داشته است. با این حال 78.2 درصد از کل فروش گوشی در چین مربوط به مدل های 5G بوده است. از ماه ژانویه تا ژوئن 2023، 130 میلیون گوشی در چین به فروشرفته است که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال 2022 حدود 4.8 درصد کمتر بوده است. از این تعداد 102 میلیون فروش به گوشی های 5G تعلق داشته است که این میزان هم نسبت به پارسال 6.4 درصد کمتر بوده است.

افت فروش گوشی موبایل در چین

در ماه ژوئن 2023 فقط 22 گوشی جدید به بازار عرضه شده است که در مقایسه با ماه قبل 35.3 درصد کاهش داشته است. از این 22 گوشی، 7 مدل فایو جی بوده اند که آمار به شدت رو به کاهشی است!
آیا این شرایط ادامه خواهد داشت و از چین به سایر بازارهای دنیا هم سرایت خواهد نمود؟! شرکت های بزرگ برای برون رفت از چنین شرایطی چه ابتکاراتی به خرج خواهند داد؟ باید منتظر ماند و دید!

منبع: gizmochina