با توسعه چشم گیر و روز افزون فناوری به سرعت شاهد حضور امکانات جدید و پیشرفت در صنعت های مختلف بوده ایم و هستم. از جمله این موارد می توان به ویدئو پروژکتور اشاره کنیم که با تکنولوژی های مختلف و حتی به صورت سه بعدی در بازار جهانی برای استفاده عموم وجود دارد.

از جمله این تکنولوژی ها نوع Brilliant Color است که در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر آن بپردازیم.

تکنولوژی Brilliant Color در ویدئو پروژکتور چیست؟

تکنولوژی Brilliant Color در ویدئو پروژکتور چیست؟

تکنولوژی Brilliant Color از تکنولوژی نمایش تصویر در دیتا پروژکتورهاست که از 6 رنگ آبی، سبز، قرمز، فیروزه ای و بنفش برای تصاویر استفاده می کند. از این نوع تکنولوژی بیشتر در ویدیو پروژکتورهای DLP به کار می رود و این امر باعث شده تا استاندارد جدیدی در عملکرد رنگ هنگام نمایش تصویر به وجود بیاید.

فناوری DLP از پردازش چند رنگی و  6 رنگ گفته شده در بالا برای تولید تصویر استفاده می کند .زمانی که از تکنولوژی  Brilliant Colorدر این فناوری استفاده می شود رنگ ها را بر روی صفحه نمایش زنده تر و با طراوت تر نمایش می دهد. این درحالیست که فناوری ۳LCD فقط از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده می کند و هم چنین غلظت رنگ بالاتری دارد.

کارایی و جایگاه تکنولوژی  Brilliant Colorدر دیتا پروژکتور DLP به این صورت است که ابتدا در موتور DLP نور خالص لامپ ویدئو پروژکتور به طرف حلقه ای شش رنگی برای فیلتر شدن نور فرستاده می شود سپس به سمت قطعه DMD که از میلیون ها آینه مینیاتوری جهت دار ساخته شده، می رود تا تصویر نمایش داده شود.

تکنولوژی Brilliant Color در ویدئو پروژکتور چیست؟

تکنولوژی  Brilliant Colorدر قسمت موتور به کار می رود تا با پردازش پیشرفته ای که تصاویر را انجام می دهد هم وضوح و جزئیات تصاویر بیشتر شود و هم دقت رنگ به خصوص عمق رنگ مشکی بیشتر شود.

در ویدیو پروژکتورها زمان نمایش فایل هایی که به صورت فیلم هستند، به وضوح می توان تاثیر این تکنولوژی را بر روی رنگ قسمت های مختلف تصویر مشاهده نمود.

به خصوص در محیط های پر نور می توان به وضوح تأثیر تکنولوژی Brilliant Color را مشاهده کرد. در این محیط ها، معمولاً نیاز است تا ویدئو پروژکتور با بالاترین میزان شدت روشنایی خود عمل کند. با بالا بردن سطح روشنایی پروژکتور این احتمال وجود دارد که دقت رنگ های تصویر کاهش پیدا کند. کاری که تکنولوژی Brilliant Color انجام می دهد این است که بروز چنین اتفاقی جلوگیری کند. به عبارت دیگر این فناوری طراحی شده تا رنگ ها هم شفافیت و درخشندگی بالایی داشته باشند و هم به شکلی کاملاً دقیق و تفکیک شده دیده شوند. در همین راستا شرکت های معتبر تولید کننده ویدئو پروژکتور مانند بنکیو توصیه کرده اند که اگر پروژکتور شما از فناوری Brilliant Color پشتیبانی می کند، همواره آن را در وضعیت فعال قرار دهید؛ به خصوص اگر قصد استفاده از پروژکتور در محیط های بزرگ و پرنوری مانند سالن های کنفرانس یا همایش را دارید. مطابق با تحلیلی که بر روی وب سایت معتبر Projector Central منتشر شده است، فناوری Brilliant Color می تواند باعث ارتقای دقت و شفافیت رنگ های تصویر تا 50 درصد شود. ضمن اینکه ویدئو پروژکتورهای مجهز به این فناوری محدوده رنگ وسیع تری را در مقایسه با مدل های معمولی پوشش می دهند و تصاویر آنها دارای رنگ های غنی تری هستند.

تکنولوژی Brilliant Color در ویدئو پروژکتور چیست؟

همان طور که اشاره شد، تکنولوژی Brilliant Color برای ویدئو پروژکتورهای DLP طراحی شده است. از جمله برندهایی که از این فناوری در محصولات خود استفاده کرده اند می توان به بنکیو، میتسوبیشی، ان ای سی، اپتما، شارپ و توشیبا اشاره کرد. این تکنولوژی برای اولین بار در نمایشگاه InfoComm 2005 معرفی شد و پس از آن به طور گسترده ای در پروژکتورهای دی ال پی مورد استفاده قرار گرفت. به ویژه در زمانی که ویدئو پروژکتورهای WXGA به عنوان جانشین مدل های HD به بازار آمدند، فناوری Brilliant Color نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در واقع این تکنولوژی به شرکت های سازنده ویدیو پروژکتورهای DLP این اطمینان خاطر را داد تا بدون نگرانی بابت افت دقت رنگ، تمرکز خود را بر روی ارتقای رزولوشن تصویر معطوف کنند.

ویدئو پروژکتور DLP معمولاً این مزیت را دارد که بخش اپتیک آن در یک محیط مهر و موم شده و بدون منفذ قرار گرفته است و به همین دلیل گرد و غبار موجود در هوا راه نفوذی به این بخش ندارد. این ویژگی نقشی اساسی در افزایش طول عمر لامپ و کاهش هزینه های نگهداری دستگاه ایفا می کند. به این ترتیب روشنایی لامپ ویدئو پروژکتور در اثر تجمع گرد و غبار کاهش پیدا نمی کند و برای مدت زمان طولانی تری می توانید از عملکرد بدون نقص دستگاه خود بهره مند شوید. فناوری Brilliant Color نیز به پروژکتور کمک می کند تا بتواند از بالاترین روشنایی لامپ خود برای باز تولید تصاویر استفاده کند.