این روزها صحبت از Brave Search در میان افرادی که به دنبال تغییرند زیاد است! نسخه بتای این موتور جستجوی جدید هم اکنون از طریق مرورگر گوشی های موبایل هوشمند و کامپیوترهای رومیزی در دسترس است و تمامی کاربران می توانند با مراجعه به  این آدرس  از آن برای سرچ مطالب مورد نظرشان استفاده کنند.

موتور جستجوی فوق ایمن Brave آماده است تا گوگل را به چالش بکشد!

در ماه مارس 2021 (اسفند 1399) بود که تیم توسعه دهنده مرورگر Brave Privacy اعلام کردند که قصد دارند تا موتور جستجوی خود را با اولویت بر روی سرچ private ارائه دهند. این شرکت کار خود را بر روی موتور جستجوی متن باز Talicat شروع کرد و عنوان نمود که این موتور جستجو در آینده با مرورگر وب Brave یکپارچه خواهد شد.

وقتی شما اپلیکیشن آپدیت شده این شرکت را بر روی گوشی اندرویدی یا iOS خود باز می کنید، از شما سؤالی مبنی بر اینکه از کدام موتور جستجو تمایل دارید استفاده کنید، پرسیده می شود. گوگل به صورت پیش فرض انتخاب شده، اما درست پس از آن گزینه Brave Search را مشاهده می کنید که بالای دیگر سرچ انجین های معروف قرار گرفته است.

شرکت Brave در پست مربوط به معرفی موتور جستجوی خود بر روی وب سایتش اینگونه توضیح داده است: «Brave Search ایمن ترین موتور جستجوی موجود در دنیای تکنولوژی است که تجربه سرچ private حقیقی را به ارمغان می آورد. ضمن اینکه این موتور جستجو کاملاً مستقل است و برای کاربران این اعتماد را ایجاد می کند که یک تکنولوژی جدید در حال ظهور است.»

Brave اعلام کرده است که این سرویس جدید را با بیش از 100 هزار کاربر تست کرده است. این موضوع واقعاً چشمگیر و قابل توجه است؛ اما زمانی که این موتور جستجو در اختیار بیش از 32 میلیون کاربر ماهانه مرورگر Brave قرار گیرد، بیش از پیش می تواند مورد آزمایش قرار گیرد.

این موضوع درست زمانی اتفاق افتاده که Brave (و دیگر توسعه دهندگان مرورگرهای معروف) علناً موضع خود را در برابر تلاش های اخیر گوگل برای ایجاد مجموعه ای از API های حریم شخصی Sandbox جهت ارائه تبلیغات هوشمند اعلام کردند. هدف تکنولوژی FLoC گوگل این است که حریم شخصی کاربران را با گروه بندی به جای استفاده از شناسه فردی جهت ردیابی آنها حفظ کند. اما Brave به هیچ عنوان کاربران خود را ردیابی نمی کند و سعی دارد تا با همکاری شرکت های دیگر در نمایش تبلیغات به کاربر کاملاً حریم شخصی آنها را حفظ کند.
شاید به همین دلیل است که Brave یک موتور جستجوی کاملاً مستقل را ایجاد کرده و ایندکس بندی وب سایت ها و صفحه نتایج سرچ آن کاملاً منحصر به خود Brave است. این در حالی است که موتور جستجوهای دیگر عموماً از ایندکس بندی گوگل یا مایکروسافت استفاده می کنند؛ اما Brave مسیر خود را در پیش گرفته است!

البته ممکن است که کاربران در هنگام کار با موتور جستجوی Brave محیط کاربری چندان جذابی را تجربه نکنند. چرا که این شرکت تمام تمرکز خود را بر روی ایجاد و توسعه API هایی جهت «بهبود و بازتعریفی» نحوه نمایش نتایج جستجو گذاشته و شاید چندان به مباحث مربوط به UI/UX توجه نکرده است.

در حال حاضر مرورگر Brave (حتی اگر ویژگی های آن در زمینه حریم شخصی را کنار بگذاریم) به عنوان یکی از بهترین مرورگرهای اندرویدی شناخته می شود. اپلیکیشن این شرکت کاملاً سریع است و امکانات زیادی را جهت اعمال تنظیمات مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد. حال باید منتظر ماند و دید که میزان استقبال از موتور جستجوی Brave Search به چه میزان خواهد بود.

منبع: androidcentral