از نمونه مادربردهای قدرتمند شرکت ایسوس که از قابلیت استخراج عناصرهای ضروری پردارنده های شرکت Intel و تلفیق آن با ویژگی های مخصوص بازی برخوردار است، می توان به مدل TUF Gaming B660M-E D4 اشاره کرد. ایسوس در ساخت این مدل مادربرد گیمینگ از قطعاتی که در ساخت تجهیزات نظامی به کار می رود استفاده کرده و با توجه به برخورداری از سیستم دفع حرارت کامل و منبع تغذیه ارتقا یافته می تواند تمامی خواسته های گیمرها را برآورده کرده و به آن ها این امکان را بدهد تا برای انجام بازی های سنگین به صورت طولانی مدت اقدام کنند. طراحان ایسوس این مدل مادربرد را مجهز به سولدر مشکی و خطوط زرد رنگ کرده اند تا TUF Gaming B660M-E D4 از شکل ظاهری جذاب بهره مند باشد! از دیگر ویژگی هایی باعث جذابیت هر چه بیشتر مادربرد شده نیز می توان به بهره مندی از نورپردزی AuraSync اشاره کرد! با مجهز شدن به شکاف های DIMM نیز می توان گفت که کاربر برای ارتقا حافظه اصلی نیازی به صروف هزینه نخواهد داشت. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از سوکت LGA1700، 2 عدد سوکت M.2، پورت های متعدد و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب با بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد گیمینگ شرکت ASUS در کنار شما خواهیم بود، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Gaming B660M-E D4

مجهز به چیپست های قدرتمند و هدرهای متعدد!

شرکت ASUS در طراحی و ساخت مادربرد گیمینگ TUF Gaming B660M-E D4 از یک چیپ پرقدرت استفاده کرده است. چیپ قدرتمند استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5Gb شرکت Realtek بوده که با توجه به سرعتی که در اختیار دارد لقب پیشرفته ترین شبکه مورد استفاده بر روی جدیدترین نسل های مادربرد را به دست آورده است. از ویژگی های مهم و مثبت این نوع چیپ نیز می توان به قابلیت تخصیص هوشمندانه پهنای باند و مدیریت بازی های رایانه ای و نرم افزارهای سیستمی اشاره کرد. این ویژگی باعث تجربه کاری بی نظیر در هنگام انجام بازی های ویدئویی تحت شبکه و استفاده بهینه از منابع سخت افزاری خواهد شد! پردازنده صوتی نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد ایسوس بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 7.1 Surround HD Audio CODEC ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند صدایی شفاف و قدرتمند را به ارمغان می آورد. از ویژگی های چیپست صدای تعبیه شده در این مدل مادربرد می توان به قابلیت پشتیبانی از Jack-detection، Multi-streaming، Front Panel Jack-retasking اشاره کرد. در ضمن به منظور خروجی صدای باکیفیت نیز از 3 عدد جک 3.5 میلی متر استفاده شده است.

کانکتورها و هدرهای تعبیه شده بر روی مادربرد TUF Gaming B660M-E D4 ایسوس نیز شامل 1 عدد هدر 4 پین CPU Fan، 1 عدد هدر 4 پین CPU OPT، 2 عدد هدر 4 پین Chassis Fan، 3 عدد هدر Addressable Gen 2، 1 عدد هدر AURA RGB، 1 عدد هدر Clear CMOS، 1 عدد هدر COM Port، 1 عدد هدر AAFP (Front Panel Audio)، 1 عدد هدر S/PDIF، 1 عدد کانکتور 24 پین Main Power و 1 عدد کانکتور 8 پین +12V Power می شود. شرکت ایسوس به منظور نصب هارد دیسک و درایو نوری نیز از 4 عدد کانکتور ساتا 3 بهره برده است. در ضمن با توجه به اینکه مادربرد TUF Gaming B660M-E D4 در ابعاد 244x244 میلی متر و فرم فاکتور mATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. از ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از 4 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 را دارد. با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس 3200 مگاهرتز در حالت عادی و 5066 مگاهرتز در حالت اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Gaming B660M-E D4

قابلیت سازگاری با پردازندهای اینتل و دارای پورت های متعدد!

TUF Gaming B660M-E D4 از چیپست B660 شرکت اینتل نیز بهره مند است. در این مدل مادربرد از یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 نیز استفاده شده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 13 اینتل (Intel Core) و 12 اینتل (Intel Core, Pentium, Gold, Celeron) بر روی سیستم خود استفاده کنید. شرکت ایسوس جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت های متنوعی نیز استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 1 عدد پورت PS/2، 2 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (Type-A)، 2 عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (Type-A)، 2 عدد USB 2.0 (2x Type-A)، 1 عدد پورت DisplayPort، 1 عدد پورت HDMI و 1 عدد پورت Realtek 2.5Gb می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. لازم به ذکر است پورت های DisplayPort و HDMI نیز از نرخ به روز رسانی 60 هرتز و رزولوشن 4K پشتیبانی می کنند!

این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری هایی همچون XMP و OptiMem II نیز پشتیبانی می کند. فناوری XMP به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. فناوری OptiMem II نیز به منظور ترسیم نقشه های سیگنال حافظه در لایه های مختلف PCB اضافه شده است. شرکت ASUS جهت زیباسازی سیستم گیمینگ کاربر نیز در ساخت این مدل مادربرد اقدام کرده و با اضافه کردن نورپردازی ARGB بر روی لوگوی TUF که کناره مادربرد تعبیه شده توانسته چهره خفن تری را پدید آورد! از ویژگی های نورپردازی می توان به سازگاری با Aura Sync اشاره کرد.

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Gaming B660M-E D4

این ویژگی به کاربر این امکان را می دهد تا نورپردازی موجود بر روی مادربرد گیمینگ TUF Gaming B660M-E D4 را با دیگر محصولات شرکت ایسوس هماهنگ کنند! در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که مادربرد H310M S2H از دیگر امکانات و قابلیت هایی همچون 2 عدد کانکتور M.2، 1 عدد اسلات Pci Express x16 (جهت نصب کارت گرافیک) و 2 عدد اسلات Pci Express x1 (جهت توسعه) برخوردار است.

منبع: asus