مدل 2023 لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 نقاط قوت بسیاری دارد. این طور که در خبرها آمده، ایسوس قصد دارد در این لپ تاپ از کارت گرافیک GeForce RTX 4090 و صفحه نمایش 250 هرتز Mini-LED استفاده کند. همچنین این لپ تاپ از پردازنده جدید AMD Ryzen 9 7945HX قدرت می گیرد که سریع ترین پردازنده موبایل حال حاضر دنیا است و توانسته پردازنده های سری HX اینتل را شکست دهد.

لپ تاپ ایسوس Zephyrus Duo 16 به عنوان عضوی از خانواده ROG راهی بازار شده است و به طور مشخص برای گیمرها طراحی شده است. اما ویژگی های منحصر به فرد این لپ تاپ مانند صفحه نمایش دوم و قطعات سخت افزاری قدرتمند باعث شده تا این مدل در میان طراحان نیز طرفداران زیادی پیدا کند. این لپ تاپ به لطف بهره گیری از کارت گرافیک های حرفه ای، توانایی اجرای اپلیکیشن ها و رندرهای سنگین را دارد و می توان از آن در قالب سناریوهای مختلف استفاده کرد.

ایسوس از سریع ترین پردازنده فعلی موبایل در لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 استفاده کرده است

وقتی که درب لپ تاپ به طور کامل بسته است، فقط کاربران تیزهوش می توانند به تفاوت آن با لپ تاپ های معمولی پی ببرند! چرا که در این حالت ظاهر این دستگاه با سایر مدل ها تفاوت چندانی ندارد و فقط ضخامت آن از یک لپ تاپ معمولی بیشتر است. اما زمانی که درب لپتاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 را باز می کنید، با طراحی شگفت انگیز و متفاوت آن روبرو خواهید شد! کیبورد این دستگاه درست در لبه پایینی پنل داخلی قرار گرفته است و در بالای آن یک صفحه نمایش دوم تعبیه شده است.

اینکه آیا واقعاً به صفحه نمایش دوم نیاز است یا اینکه این نوع طراحی باعث کاهش کارایی لپتاپ شده یا نه موضوع بحث نیست؛ در مجموع این نوع طراحی می تواند برای بسیاری از کاربران خاص پسند جذاب و قابل توجه باشد. صفحه نمایش دوم لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 به پنل لمسی IPS و روکش براق مجهز است، اما نمی تواند با صفحه نمایش اصلی دستگاه که دارای پنل مات mini-LED است همگام شود. این صفحه نمایش از رزولوشن WQHD (معادل با 2560x1600 پیکسل) و نرخ نوسازی تصویر 240 هرتز پشتیبانی می کند. همچنین روشنایی آن در هنگام نمایش محتوای SDR برابر با 700nits و در هنگام نمایش محتوای HDR برابر با 1400nits اعلام شده است. این صفحه نمایش از قابلیت کالیبره شدن نیز به سادگی پشتیبانی می کند.

ایسوس از سریع ترین پردازنده فعلی موبایل در لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 استفاده کرده است

لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 از لحاظ قدرت عملکرد حرف اول را می زند و با هیچ کس شوخی ندارد! ایسوس در این مدل از کارت گرافیک RTX 4090 و پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX استفاده کرده است که دارای 16 هسته مبتنی بر معماری Zen4 است و از تمامی پردازنده های سری HX رپتور لیک اینتل قدرتمندتر است. علاوه بر این، پردازنده رده بالای AMD مصرف انرژی بهینه تری نیز نسبت به پردازنده های اینتل دارد. لازم به ذکر است که لپتاپ جدید ایسوس به 32 گیگابایت حافظه رم DDR5-4800 مجهز است و فقط با همین نوع رم با همین میزان فرکانس سازگاری دارد.

البته کارشناسان وب سایت Notebookcheck اعلام کرده اند که در هنگام کار کردن با لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 به باگ های زیادی برخورد کرده اند و چند بار با مشکل «صفحه آبی» مواجه شده اند. این لپ تاپ در حالت idle مصرف برق بالایی در حدود 20 تا 30 وات دارد (بدون صفحه نمایش دوم) که چندان مناسب به نظر نمی رسد. دلیل این موضوع می تواند به روشنایی بالای صفحه نمایش Mini-LED این لپ تاپ مربوط باشد. با این حال برای قضاوت عملکرد این لپ تاپ به زمان بیشتری نیاز است و فعلاً نمی توان در این مورد حکم نهایی را صادر کرد.

ایسوس از سریع ترین پردازنده فعلی موبایل در لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 استفاده کرده است

قیمت لپ تاپ ایسوس ROG Zephyrus Duo 16 در حال حاضر حدود 5000 یورو است که رقمی فوق العاده بالا به شمار می آید. البته با توجه به سخت افزار قدرتمند و طراحی منحصر به فرد، این قیمت چندان هم عجیب به نظر نمی رسد!

منبع: notebookcheck