از معتبرترین و نام آشناترین برندهای تولید کننده انواع مادربرد و سایر قطعات کامپیوتر می توان به کمپانی ASUS اشاره کرد. این شرکت به دلیل تولید به روزترین و استانداردترین محصولات توانسته رضایت بیشتر کاربران را در سراسر دنیا به دست آورد. از نمونه محصولات برتر این شرکت می توان به مادربرد Prime Z690-P WIFI اشاره کرد. کاربر با استفاده از این مدل مادربرد می تواند از عملکردی قدرتمند و پایدار برخوردار شده و بستری قابل اعتماد را برای خود فراهم سازد! این مدل مادربرد مجهز به سوکت LGA1700 و چیپست Z690 شرکت نام آشنای Intel بوده که علاوه بر قابلیت سازگاری با پردازنده های نسل 12 و نسل 13 اینتل، دارای قابلیت پشتیبانی از نسل های 3، 4 و 5 اتصال PCIe نیز هستند! از دیگر ویژگی هایی که شرکت ایسوس در طراحی و ساخت این مدل مادربرد مورد استفاده قرار داده نیز می توان به کیفیت ساخت بی نظیر، بهره مندی از راهکارهای خنک کنندگی، ارتقای سیستم برق رسانی و ... اشاره کرد. پورت های متعدد و سیستم صوتی نیز از دیگر ویژگی ها و قابلیت های موجود در مادربرد Prime Z690-P WIFI ایسوس محسوب می شود. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر این مدل از مادربرد شرکت ASUS خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

مادربرد Prime Z690-P WIFI ایسوس

قابلیت تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های قدرتمند اینتل!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد Prime Z690-P WIFI از مدار تغذیه مناسب استفاده کرده اند. از ویژگی های مدار تغذیه اضافه شده در این مدل مادربرد می توان به ترکیب کردن ماسفت های بالا دست و پایین دست در یک مجموعه اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا مادربرد قادر به تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های سرسخت Intel شود. در ضمن به منظور برقراری شرایط انتقال پایدار و بی نقص برق به پردازنده از VRM باکیفیت استفاده کرده است. VRM استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع DIGI+ بوده که مجهز به مدار تغذیه 14+1 فاز است. ماژول DIGI+ به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! مدار چاپ نیز یکی دیگر از روش های استفاده شده جهت برق رسانی مادربرد محسوب می شود که به منظور دفع حرارت اطراف ماژول تنظیم ولتاژ اضافه شده است. این مدار علاوه بر دفع حرارت می تواند باعث مساعد ساختن فضا به منظور اورکلاک هر چه بیشتر و افزایش پایداری کل سیستم شود!

کانکتورهای برق رسانی نیز در ساخت مادربرد گیمینگ Prime Z690-P WIFI مورد استفاده قرار گرفته است. کانکتورهای تعبیه شده در این مدل مادربرد از نوع ProCool هشت پین بوده که در مقایسه با دیگر کانکتورها (کانکتورهای عادی) دارای ایمنی، ثبات و قابلیت تطابق پذیری بالا با خطوط انتقال قدرت پاور است! از دیگر ویژگی های موجود در این کانکتور نیز می توان به آمپدانس پایین آن اشاره کرد که باعث می شود تا سیستم برق رسانی موجود در این مادربرد با افزایش حرارت بیش از حد و کاهش ریسک عدم کارکرد مواجه نشود. در ضمن کانکتورهایی که به منظور برق رسانی در این مادربرد استفاده شده شامل 1 عدد کانکتور 4 پین 12 ولت، 1 عدد کانکتور 24 پین و 1 عدد کانکتور 12 ولتی و 8 پین می شود! لازم به ذکر است که ایسوس با اضافه کردن چوک ها و خازن های آلیاژی به این مدل مادربرد موجب بالا رفتن میزان مقاومت و میزان عملکرد آن ها نسبت به دیگر مادربردها شده است! چوک های اضافه شده وظیفه در اختیار قرار دادن جریان الکتریسیته مورد نیاز پردازنده را بر عهده دارد. این ویژگی باعث می شود تا ثبات عملکرد سیستم با افزایش روبرو شود.

مادربرد Prime Z690-P WIFI ایسوس

پورت ها و هدرهای متعدد!

ASUS جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد گیمینگ Prime Z690-P WIFI استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2x2 (1x USB Type-C)، 1 عدد پورت USB 3.2 Gen 2 (1x Type-A)، 2 عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (2x Type-A)، 1 عدد پورت DisplayPort، 1 عدد پورت HDMI، 1 عدد پورت شبکه (Realtek 2.5Gb Ethernet)، 1 عدد پورت خروجی Optical S/PDIF و 1 عدد پورت PS/2 (جهت متصل کردن ماوس و یا کیبورد) می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. کانکتورها و هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 1 عدد هدر 4 پین CPU Fan، 1 عدد هدر 4 پین CPU OPT Fan، 1 عدد هدر AIO Pump، 3 عدد هدر 4 پین Chassis Fan، 3 عدد هدر Addressable Gen 2، 2 عدد هدر AURA RGB، 1 عدد هدر Clear CMOS، 1 عدد هدر COM Port، 1 عدد هدر Front Panel Audio (AAFP)، 1 عدد هدر SPI TPM (14-1pin)، 1 عدد هدر 20-5pin System Panel، 1 عدد هدر Thunderbolt، 1 عدد کانکتور 24 پین Main Power، 1 عدد کانکتور 8 پین +12V Power و 1 عدد کانکتور 4 پین +12V Power می شود.
ماژول Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 از دیگر راه های ارتباطی محسوب می شود که در ساخت مادربرد گیمینگ مادربرد Prime Z690-P WIFI ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است. وای فای اضافه شده به این مدل مادربرد قابلیت مطابقت با فرکانس دوگانه 2.4/5 GHz داشته و می تواند به اوج پهنای باند 2.4 گیگابیت بر ثانیه برسد! از ویژگی های ماژول اضافه شده می توان به برخورداری از 2 کانکتور اتصال آنتن و قابلیت ارائه بهترین عملکرد بر روی شبکه های شلوغ اشاره کرد. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 2.5Gb Ethernet ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدا استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع Audio CODEC ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان می آورد. در ضمن به منظور خروجی صدای باکیفیت نیز از 5 عدد پورت 3.5 میلی متر استفاده کرده است. از دیگر ویژگی های موجود در کارت صدای تعبیه شده نیز می توان به قابلیت مقابله با نویز به کمک هوش مصنوعی اشاره کرد.

مادربرد Prime Z690-P WIFI ایسوس

سیستم خنک کنندگی، حافظه و ذخیره سازی!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد Prime Z690-P WIFI از سیستم خنک کنندگی بسیار مناسب نیز استفاده کرده اند! سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد شامل هیت سینک VRM و PCH، 3 عدد اسلات M.2، نرم افزار Fan Xpert، بایوس UEFI و هدرهای متعدد می شود. هیت سینک های اضافه شده در این مدل مادربرد از ساختار ضخیم و حجم بزرگی برخوردار بوده که به پوشش فلزی پورت های ورودی/خروجی مادربرد اتصال داده شده اند. در ضمن هیت سینک های VRM و PCH اضافه شده علاوه بر حجم بزرگ دارای مساحت گسترده ای نیز بوده تا قادر به دفع موثر حرارت ایجاد شده پردازنده های نسل جدید اینتل باشد! هیت سینک اسلات M.2 نیز جهت کمک به هیت سینک های اختصاصی اضافه شده تا به ایده آل کردن میزان حرارت اس اس دی های M.2 بپردازند. با این روش دیگر شاهد افت عملکرد و کارایی این اس اس دی های نخواهیم بود. هدرهای اختصاص یافته جهت خنک سازی پردازنده نیز می تواند از موثرترین روش های خنک سازی قطعات محسوب شود. این هدرها به منظور استفاده از کولرهای مایع AIO اضافه شده اند!

ساختار حافظه دو کاناله و قابلیت پشتیبانی از 4 عدد ماژول حافظه رم DDR4 با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت و قابلیت سازگاری با SSD RAID از ویژگی های مثبتی است که مهندسان شرکت ایسوس در طراحی و ساخت مادربرد Prime Z690-P WIFI استفاده کرده اند! با توجه به سازگاری با NVMe SSD RAID و برخورداری از اسلات های M.2 با نسل سوم، چهارم و پنجم PCIe قادر است عملکرد خیره کننده ای را برای کاربران حرفه ای به ارمغان بیاورد. در ضمن حداکثر فرکانس پشتیبانی شده این مدل مادربرد در حالت اورکلاک برابر با 6000 مگاهرتز بوده و حداقل فرکانسی که توسط اسلات های DDR5 در حالت اورکلاک پشتیبانی می شود نیز برابر با 5000 مگاهرتز است!  فرم فاکتور ATX و ابعاد 305x234 میلی متری که این مادربرد در اختیار دارد به شما این امکان را می دهد تا برای نصب بر روی انوع کیس های رایج با هیچ چالشی روبرو نشوید! پشتیبانی از فناوری X.M.P و فناوری Optimem II را نیز می توان یکی دیگر از ویژگی های مثبت مادربرد Prime Z690-P WIFI محسوب کرد. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

فناوری Optimem II این ویژگی به منظور ترسیم نقشه های سیگنال حافظه در لایه های مختلف PCB اضافه شده است. در ضمن شرکت ASUS در طراحی و ساخت این مدل مادربرد از چیپست Z690 شرکت اینتل بهره برده است. چیپست استفاده شده در این مدل از مادربرد دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 بوده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 12 (Core, Pentium Gold, Celeron) و 13 (Core) اینتل بر روی سیستم خود استفاده کنید. قابلیت پشتیبانی از نرم افزار Armoury Crate نیز از آخرین ویژگی های Prime Z690-P WIFI محسوب می شود!

منبع: asus