از نمونه مادربردهای شرکت ایسوس که بر اساس فرم فاکتور mATX طراحی و ساخته شده است می توان به مدل Prime B660M-K D4 اشاره کرد. شرکت ایسوس نخستین بار در سال 1986 میلادی در شهر تایپه واقع در کشور تایوان و توسط شخصی به نام پی چن یه تاسیس شد. این برند در ایران بیشتر به عنوان یکی از برندهای تولید کننده مادربرد شناخته می شود. شرکت ایسوس تنها به تولید مادربرد اکتفا نکرده و مشغول تولید انواع مختلف کارت گرافیک، تبلت، لپ تاپ، موبایل، تجهیزات شبکه، ماوس، کیبورد، منبع تغذیه، درایوهای نوری، قطعات خنک کننده قفسه های سرور و دیگر تجهیزات مورد استفاده در کامپیوتر است. ویژگی های مثبت و مهم زیادی در ساخت این مدل مادربرد استفاده شده تا برای اسمل سیستم های رده بالا با هیچ چالشی روبرو نشوید! از مهم ترین ویژگی های این مدل مادربرد می توان به قابلیت پشتیبانی از نسل 12 و 13 پردازنده های شرکت Intel به همراه سیستم برق رسانی پایدار و سیستم دفع حرات اشاره کرد که موجب می شود تا کاربر با خیال آسوده به اجرای نرم افزارها و حتی بازی های خود بپردازد! با وجود کارت صدا و کار شبکه قدرتمند نیز می توان گفت با یکی از کامل ترین محصولات ایسوس روبرو هستیم! لازم به ذکر است که با توجه به بهره مندی از پورت ها و هدرهای متعدد نیز مشکلی بابت برقراری ارتباط با سایر دستگاه های دیجیتال نخواهید داشت! در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد Prime B660M-K D4 ایسوس خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

بررسی مادربرد ایسوس مدل B660M-K D4

قابلیت پشتیبانی از پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل و حافظه های رم DDR4

شرکت ایسوس در طراحی و ساخت مادربرد Prime B660M-K D4 از چیپست B660 شرکت اینتل بهره برده است. چیپست استفاده شده در این مدل از مادربرد دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 بوده تا به شما این امکان را بدهد تا بتوانید از پردازنده های نسل 12 و 13 اینتل (Core, Pentium Gold and Celeron) بر روی سیستم خود استفاده کنید. از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل از مادربرد می توان به برخورداری از 2 اسلات رم از نوع DIMM اشاره کرد. در ضمن این مدل مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است تا از قابلیت اجرای برنامه ها و بازی ها برخوردار شوید! اسلات های موجود در این مادربرد قابلیت پشتیبانی از حافظه های DDR4 با ظرفیت حداکثر 64 گیگابایت را دارد. با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 5333 مگاهرتز در حالت اورکلاک و 3200 مگاهرتز در حالت عادی را بر روی این مادربرد ایسوس استفاده کنید. فرم فاکتور mATX و ابعاد 244x211 میلی متری که این مادربرد در اختیار دارد به شما این امکان را می دهد تا برای نصب بر روی انوع کیس های رایج با هیچ چالشی روبرو نشوید! پشتیبانی از فناوری X.M.P از ویژگی های مثبت مادربرد Prime B660M-K D4 ایسوس محسوب می شود. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید.

از ویژگی های استفاده شده در این مدل از مادربرد شرکت ایسوس می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع 1Gb ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پرسرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیت عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. کارت صدا نیز یکی دیگر از امکانات تعبیه شده در این مدل از مادربرد بوده که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید صدایی با بالاترین کیفیت را به دست آورید. کارت صدای استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع Audio CODEC ساخت شرکت Realtek بوده و می تواند همه انتظارات شما برآورده کند. این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدای با کیفیت، شفاف و قوی همراه با صدای 7.1 کاناله را برای شما فراهم کند. شما می توانید این مادربرد را از طریق 3 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. در ضمن این مدل از کارت صدای استفاده شده قادر است صدای با کیفیت، شفاف و قوی را برای شما فراهم کند.

بررسی مادربرد ایسوس مدل B660M-K D4

پل های ارتباطی و سیستم دفع حرارت!

ASUS جهت ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... از پورت ها و هدرهای متنوعی در ساخت مادربرد Prime B660M-K D4 استفاده کرده است. پورت ها تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل 4 عدد پورت USB 3.2 Gen 1 (4x Type-A)، 2 عدد پورت USB 2.0 (2x Type-A)، 1 عدد پورت D-Sub، 1 عدد پورت HDMI، 1 عدد پورت Ethernet و 1 عدد پورت PS/2 (جهت متصل کردن ماوس و کیبورد) می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. کانکتورها و هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل 1 عدد هدر 4 پین CPU Fan، 1 عدد هدر 4 پین Chassis Fan، 1 عدد هدر RGB، 1 عدد هدر Clear CMOS، 1 عدد هدر COM Port، 1 عدد هدر Front Panel Audio (AAFP)، 1 عدد هدر SPI TPM (14-1pin)، 1 عدد هدر 10-1 pin System Panel، 1 عدد هدر USB 3.2 Gen 1، 2 عدد پورت USB 2.0،1 عدد هدر Speaker، 1 عدد کانکتور 24 پین Main Power، 1 عدد کانکتور 8 پین +12V Power می شود.

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد Prime B660M-K D4 از سیستم خنک کنندگی بسیار مناسب نیز استفاده کرده اند! سیستم خنک کنندگی استفاده شده در این مدل مادربرد شامل هیت سینک VRM و PCH، 2 عدد اسلات M.2، نرم افزار Fan Xpert، بایوس UEFI و هدرهای متعدد می شود. هیت سینک های اضافه شده در این مدل مادربرد از ساختار ضخیم و حجم بزرگی برخوردار بوده که به پوشش فلزی پورت های ورودی/خروجی مادربرد اتصال داده شده اند. در ضمن هیت سینک های VRM و PCH اضافه شده علاوه بر حجم بزرگ دارای مساحت گسترده ای نیز بوده تا قادر به دفع موثر حرارت ایجاد شده پردازنده های نسل جدید اینتل باشد! هیت سینک اسلات M.2 نیز جهت کمک به هیت سینک های اختصاصی اضافه شده تا به ایده آل کردن میزان حرارت اس اس دی های M.2 بپردازند. با این روش دیگر شاهد افت عملکرد و کارایی این اس اس دی های نخواهیم بود. هدرهای اختصاص یافته جهت خنک سازی پردازنده نیز می تواند از موثرترین روش های خنک سازی قطعات محسوب شود.

بررسی مادربرد ایسوس مدل B660M-K D4

سیستم برق رسانی پایدار!

طراحان شرکت ایسوس در ساخت مادربرد Prime B660M-K D4 از مدار تغذیه مناسب استفاده کرده اند. از ویژگی های مدار تغذیه اضافه شده در این مدل مادربرد می توان به ترکیب کردن ماسفت های بالا دست و پایین دست در یک مجموعه اشاره کرد. این ویژگی باعث می شود تا مادربرد قادر به تامین انرژی مورد نیاز پردازنده های سرسخت Intel شود. در ضمن به منظور برقراری شرایط انتقال پایدار و بی نقص برق به پردازنده از VRM باکیفیت استفاده کرده است. VRM استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع DIGI+ بوده که به دلیل تنظیم ولتاژ باکیفیت یکی از پرمصرف ترین ماژول ها به حساب می آید. این ماژول با توجه به تحت نظر گرفتن ولتاژ ورودی به صورت لحظه ای قادر است تنظیمات فرکانس و بهینه سازی انرژی را به صورت خودکار تغییر دهد! مدار چاپ نیز یکی دیگر از روش های استفاده شده جهت برق رسانی مادربرد محسوب می شود که به منظور دفع حرارت اطراف ماژول تنظیم ولتاژ اضافه شده است. این مدار علاوه بر دفع حرارت می تواند باعث مساعد ساختن فضا به منظور اورکلاک هر چه بیشتر و افزایش پایداری کل سیستم شود!

کانکتورهای برق رسانی نیز در ساخت مادربرد Prime B660M-K D4 مورد استفاده قرار گرفته است. کانکتورهای تعبیه شده در این مدل مادربرد از نوع ProCool هشت پین بوده که در مقایسه با دیگر کانکتورها (کانکتورهای عادی) دارای ایمنی، ثبات و قابلیت تطابق پذیری بالا با خطوط انتقال قدرت پاور است! از دیگر ویژگی های موجود در این کانکتور نیز می توان به آمپدانس پایین آن اشاره کرد که باعث می شود تا سیستم برق رسانی موجود در این مادربرد با افزایش حرارت بیش از حد و کاهش ریسک عدم کارکرد مواجه نشود. در آخر باید به این نکته اشاره کرد که با استفاده از نرم افزار اختصاصی شرکت ایسوس قادر خواهید بود تا کنترل 100 درصدی این مدل از مادربرد را در دست بگیرید!

منبع: asus