شرکت Arm، یکی از شرکت های پیشرو در حوزه تکنولوژی، به تازگی از جدیدترین دستاوردهای خود برای عرضه در سال 2023 رونمایی کرده است. در میان محصولات جدید این برند معتبر مجموعه ای از پردازنده های رده بالا شامل Cortex-X4، A720 و A520 دیده می شود. همچنین Arm قصد دارد تا نسل پنجم پردازنده های گرافیکی خود را با مدل های Immortalis G720، Mali G720 و Mali G620 به بازار عرضه کند. این پردازنده های گرافیکی نسبت به نسل های قبلی پیشرفت های چشمگیری داشته اند و عملکرد قدرتمندتر اما بهینه تری را ارائه می دهند. به خصوص گرافیک Immortalis G720 از مشخصات خارق العاده ای برخوردار است و می تواند طوفانی در حوزه گیمینگ موبایل برپا کند!

بررسی کارت گرافیک Arm Immortalis G720

پردازنده گرافیکی جدید Immortalis G720 می تواند عملکردی در سطح یک کارت گرافیک دسکتاپ ارائه دهد!

تصور کنید که بازی های کامپیوتری را بتوانید بر روی گوشی های موبایل خود اجرا کنید! با عرضه گرافیک Arm Immortalis G720 دیگر چنین چیزی دور از ذهن نخواهد بود! این پردازنده گرافیکی از یک تکنولوژی پیشرفته به نام DVS (مخفف Deferred Vertex Shader) بهره می برد که مشکل دسترسی به حافظه و پهنای باند را با روش های بهینه برطرف می کند. در نتیجه مصرف برق پردازنده کاهش پیدا کرده و فریم ریت تصویر به طرز اعجاب انگیزی ارتقا می یابد!

متخصصان Arm تخمین زده اند که حدود یک سوم مصرف برق پردازنده گرافیکی در هنگام اجرای بازی های سنگین به «دسترسی به حافظه» مربوط می شود. فناوری DVS باعث می شود تا پهنای باند مصرفی حافظه در این حالت به میزانِ شگفت انگیز 40 درصد کاهش پیدا کند! به این ترتیب پردازنده گرافیکی Immortalis G720 در مقایسه با مدل نسل قبلی خود (G715) عملکرد به مراتب سریع تر و کم مصرف تری ارائه خواهد داد و به افزایش طول عمر باتری گوشی کمک زیادی می کند.

بررسی کارت گرافیک Arm Immortalis G720

پردازنده گرافیکی Arm Immortalis G720 از لحاظ قدرت عملکرد به ازای هر واتِ مصرفی نیز تا 15 درصد نسبت به مدل قبلی ارتقا پیدا کرده است و به طور میانگین، تا 15 درصد فریم ریت بیشتری را ارائه می دهد. از نظر عملی، اندازه گیری های Arm حاکی از بهبود فوق العاده 20 درصدی عملکرد پردازنده در دنیای واقعی است که عمدتاً به صرفه جویی در پهنای باند حافظه (به دلیل فناوری DVS) نسبت داده می شود.

به لطف پردازنده گرافیکی Arm Immortalis G720، پلتفرم های موبایل اکنون می توانند بالاترین سطح گیمینگ را تجربه کنند و از افکت های گرافیکی مختص دستگاه های PC بهره مند شوند! اکنون امکاناتی مانند نورپردازی داینامیک، عمق میدان در تصویر و تطبیق صفحه نمایش با محیط اطراف در دسترس خواهند بود و دنیای بازی های موبایل را به دنیای واقعی نزدیک تر می کنند! خبر جالب دیگر اینکه Arm از رندر کننده دسکتاپ Unreal Engine 5 نیز رونمایی کرده است که تا انتهای سال جاری در دستگاه های اندرویدی هم به کار خواهد رفت. این موضوع نیز توانایی دستگاه های موبایل برای اجرای بازی های سنگین را چندین برابر خواهد کرد!

بررسی کارت گرافیک Arm Immortalis G720

علاوه بر تکنولوژی DVS، پردازنده گرافیکی Immortalis G720 از چندین ویژگی درخشان دیگر هم بهره می برد. از میان این ویژگی ها می توان به پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) در سطح سخت افزار، نرخ سایه زنی متغیر و دو ماژول MSAA اشاره کرد. این مشخصات تصاویر بازی ها را طبیعی تر می کند و باعث روان تر شدن گیم پلی می شود. همچنین این فناوری ها به افزایش طول عمر باتری دستگاه کمک می کنند.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که پردازنده گرافیکی Immortalis G720 می تواند دارای 16 هسته باشد، در حالی که مدل Mali G720 با کانفیگ 6 تا 9 هسته ای (در نسخه های با و بدون ری تریسینگ) عرضه شده است. همچنین مدل مقرون به صرفه تر Mali G620 حداکثر دارای 5 هسته است. پس منتظر یک انقلاب بزرگ در حوزه گیمینگ موبایل باشید!

منبع: gizmochina