سرانجام پس از مدت ها انتظار، اپل از هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro در رویداد WWDC 2023 رونمایی کرد. این هدستِ گران قیمت 3499 دلاری از مشخصات و قابلیت های شگفت انگیزی برخوردار است و در طراحی آن هم بر روی قدرت محاسباتی و هم مصارف رسانه ای تمرکز زیادی بوده است. اکنون پس از گذشت چند روز از معرفی اپل ویژن پرو، مارک زاکربرگ (مالک و مدیر عامل متا) نظرات خود درباره این هدست را با رسانه ها مطرح کرده است! بیایید به صحبت های آقای زاکربرگ که ماجراجویی های زیادی را در دنیاهای مجازی پشت سر گذاشته، نگاهی بیندازیم!

مارک زاکربرگ معتقد است هدست اپل ویژن پرو برای آدم های پولدار و تنهاست!

زاکربرگ در جلسه ای که به تازگی با حضور مدیران ارشد متا برگزار شده، نظرات خود در مورد اپل ویژن پرو را به اشتراک گذاشته و عنوان کرده است که متا قبلاً راه حل های اپل برای برطرف کردن چالش های موجود در این مسیر را پیموده است:
«با توجه به چیزی که من از نسخه ابتدای ویژن پرو دیدم، باید این خبر خوب را به شما بدهم که هدست اپل هیچ قابلیت جادویی و منحصر به فردی نسبت به تلاش های قبلی ما ندارد! به خصوص در زمینه قوانین فیزیکی و چالش های موجود در این زمینه، هیچ راه حل جدیدی از جانب اپل ارائه نشده است».

زاک به قیمت گذاری اپل طعنه می زند!

زاکربرگ اضافه می کند که تصمیم اپل برای مجهز کردن هدست واقعیت ترکیبی خود به نمایشگری با رزولوشن بالاتر و تکنولوژی های دیگر، باعث شده تا قیمت آن در مقایسه با هدست Quest 3 تا 7 برابر بیشتر شود! ضمن اینکه این قابلیت های اضافی قطعاً انرژی بیشتری مصرف می کنند و سبب می شوند تا شارژ باتری ویژن پرو سریع تر به پایان برسد. به این ترتیب کاربران اپل ویژن پرو یا باید آن را مداوم شارژ کنند یا در حالی از این هدست استفاده کنند که کابل شارژ به آن متصل است!

البته خالق فیسبوک اذعان می کند که با توجه به موارد استفاده ای که اپل برای ویژن پرو در نظر دارد، این نوع طراحی و قیمت گذاری چندان هم برای آن غیر منطقی به نظر نمی رسد. با این حال زاک تأکید می کند که: «متا همواره از تمام خلاقیت های خود استفاده می کند تا محصولاتش برای تمام افراد جامعه قابل تهیه و در دسترس باشد، نه فقط افراد پولدار و تنها!».

مارک زاکربرگ معتقد است هدست اپل ویژن پرو برای آدم های پولدار و تنهاست!

علاوه بر این زاکربرگ عنوان کرده است که دستگاه های Quest متا همواره بر روی اکتیو بودن کاربران تمرکز دارند:

«در تمام دموهایی که اپل در معرفی ویژن پرو نمایش داد، فردی مشاهده می شود که بر روی یک مبل نشسته است. درست است که این شرایط (راحت بودن کاربر) می تواند به عنوان هدف تکنولوژی های واقعیت ترکیبی در نظر گرفته شود، اما من چنین دیدگاهی ندارم و چنین چیزی را نمی پسندم».

اپل ویژن پرو در مقابل متا کوئست 3؟؟؟

نکته جالب در حرف های زاکربرگ این است که او قیمت 3499 دلاری ویژن پرو را با هدست 500 دلاری متا کوئست 3 مقایسه کرده است، نه هدست 1500 دلاری کوئست پرو! قطعاً چنین مقایسه ای منصفانه و صحیح نیست! آیا شما می توانید یک گوشی پرچم دار 1500 دلاری را با یک گوشی پایین رده و معمولی 200 دلاری مقایسه کنید؟! قطعاً خیر! درست است که شما برای خرید آن گوشی پرچم دار هزینه هنگفت 1500 دلاری را متحمل می شوید، اما در عوض به صفحه نمایش بهتر، قدرت عملکرد بالاتر، دوربین های حرفه ای تر، فضای ذخیره سازی بیشتر و بسیاری مشخصات کاربردی دیگر دست پیدا خواهید کرد! اینجاست که باید در صداقت صحبت های آقای زاکربرگ دچار تردید شویم!
به نظر می رسد که اپل در مقایسه با متا و دیگر رقبایش، رویکرد کاملاً متفاوتی به فناوری واقعیت ترکیبی XR داشته است. این شرکت به این پلتفرم بیشتر به دید یک پلتفرم محاسباتی و پردازشی نگاه کرده است تا سرگرمی. به همین دلیل در آن از تراشه M2 که در اصل برای دستگاه های مک طراحی شده، استفاده کرده است. با وجود اینکه هدست ویژن پرو از برخی ویژگی های مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی (VR) در زمینه های سرگرمی و سوشال مدیا برخوردار است، اما فراموش نکنید که همراه آن هیچ کنترلری مشابه با کنترلر هدست های VR عرضه نشده است. به این ترتیب می توان گفت که این محصول برای اجرای بازی های VR طراحی نشده و هدف از ساخت آن فراتر از گیمینگ بوده است.

مارک زاکربرگ معتقد است هدست اپل ویژن پرو برای آدم های پولدار و تنهاست!

در طرف مقابل متا بیشتر بر روی جنبه های سرگرمی متمرکز بوده است. اگرچه تلاش هایی مانند Horizon Worlds و سایر خدمات Metaverse نشان می دهد که این شرکت قصد دارد تا در زمینه سوشال مدیا نیز جایگاهی برای خود دست و پا کند. با این حال متا هیچ گاه نمی تواند ادعا کند که هدست های Quest به عنوان جایگزین یک کامپیوتر نیز قابل استفاده هستند؛ ادعایی که البته اپل می تواند انجام دهد!

باید ببینیم کدام استراتژی پیروز خواهد شد: رویکرد محاسبه گرانۀ اپل یا رویکرد صرفاً سرگرمی متا! شما کدام رویکرد را می پسندید؟!

منبع: hellas.postsen