به نظر نمی رسد اپل به این زودی ها توسعه پردازنده های سری M خود را متوقف کند! این غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی چند وقتی هست که با این پردازنده های کامپیوتر طوفانی در بازار موبایل و کامپیوتر به پا کرده است! پردازنده های M اپل تلفیقی از قدرت عملکرد عالی و توان مصرفی پایین را ارائه می دهند و در همین مدت نسبتاً کمی که از معرفی آنها می گذرد، با استقبال فراوانی مواجه شده اند.
موفقیت های این شرکت در این زمینه باعث شده تا همه منتظر رونمایی از پردازنده M3 به عنوان نسل جدید تراشه های سری M باشند. با این حال به نظر نمی رسد که فعلاً چنین اتفاقی رخ دهد. چرا که اخیراً اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه اپل تا سال 2024 آیپد یا مک جدیدی با تراشه M3 را به بازار نخواهد فرستاد.

اولین دستگاه از تراشه M3 اپل در سال 2024

این خبر بر روی اکانت توییتری افشاگری با آی دی Tech_Reve منتشر شده است. این شخص ادعا کرده است که خبر عدم عرضه مک و آیپد M3 به بازار تا سال 2024 را از افراد داخل اپل دریافت کرده است و در صحت آن شکی وجود ندارد. در ادامه می توانید متن کامل پست این کاربر را بخوانید:

«به روز رسانی: خبری از M3 Mac یا M3 iPad در سال جاری نخواهد بود. به دلیل مشکلاتی که TSMC با آن مواجه است و نمی تواند چیپ M3 را به تعداد مورد نیاز اپل تأمین کند، اپل تضمیم گرفته است تا عرضه یک دستگاه M3 را به سال 2024 موکول کند. پس در سال 2023 شاهد به بازار آمدن M3 Mac یا M3 iPad به بازار نخواهیم بود».

اولین دستگاه از تراشه M3 اپل در سال 2024

در حال حاضر شرکت TSMC مسئولیت تولید تراشه های 3 نانومتری A17 را بر عهده دارد. اپل قصد دارد تا از این تراشه ها در آیفون 15 پرو (پرچم دار بعدی خود در بازار گوشی) استفاده کند. همچنین این شرکت در حال کار کردن بر روی چیپ های سری M3 برای استفاده در دستگاه های مک است. این تراشه نیز بر اساس فرآیند 3 نانومتری (مشابه با A17) ساخته شده و نسبت به نسل های قبلی از لحاظ قدرت عملکرد و توان مصرفی با ارتقاهای چشمگیری مواجه خواهد شد.

با این حال TSMC در چند ماه اخیر با ابزارهای 3 نانومتری به چالش خورده و با کمبود جدی منابع برای ساخت آنها مواجه شده است. این چالش ها باعث شده تا این شرکت تایوانی نتواند از پس تقاضای فوق العاده بالای اپل برای سات تراشه های M3 بربیاید! این موضوع در گزارشی که در حدود ماه گذشته در نشریه EE Times منتشر شده بود نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

اولین دستگاه از تراشه M3 اپل در سال 2024

اگر این اخبار صحیح باشند، در رویداد WWDC 23 از پردازنده جدیدی رونمایی نخواهد شد! با این حال به نظر نمی رسد این موضوع برای کاربران و طرفداران اپل چندان ناراحت کننده باشد؛ چرا که مک ها و آیپدهای فعلی که در آنها از تراشه M2 استفاده شده، عملکردی بدون نقص را از خود ارائه می دهند و شاید هنوز نیازی به ارتقای آنها در بازار احساس نشده باشد!

منبع: gizmochina