در چند وقت اخیر اخبار و شایعات زیادی پیرامون نسل آیندۀ تراشه های گوشی موبایل منتشر شده است که عمدۀ آنها به چیپست های Apple A17 Bionic و Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 مربوط می شود. در خبرهای منتشر شده بارها و بارها به مشخصات فنی این تراشه ها اشاره شده است و اکنون یک بنچمارک جدید هم از آنها در دسترس قرار گرفته است. با بررسی این بنچمارک می توانیم عملکرد این دو تراشه پرچم دار را دقیق تر با هم مقایسه کنیم! این بنچمارک (که ادعا شده متعلق به Geekbench است)، عملکرد تراشه 3 نانومتری اپل بایونیک A17 را آشکار کرده است.

سرعت تراشه اپل A17 Bionic نسبت به اسنپدراگون 8

بر اساس پست به اشتراک گذاشته شده در اکانت یکی از افشاگران توییتری، چیپست اپل A17 Bionic توانسته است تا در آزمایش تک هسته ای گیک بنچ امتیاز 3269 و در آزمایش چند هسته ای آن امتیاز 7666 را کسب کند. این در حالی است که امتیازات تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 (برای گلکسی) در آزمایش های تک و چند هسته ای همین بنچمارک به ترتیب برابر با 2223 و 6661 اعلام شده بود. لازم به ذکر است که نسخه آزمایش شده از تراشه SD8G3 به یک هسته Cortex-X4 و 5 هسته Cprtex-A720 مجهز بوده است.

به این ترتیب باید گفت که تراشه اپل A17 bionic با اقتدار اسنپدراگون 8 نسل 3 را شکست داده است! تراشه اپل در آزمایش تک هسته ای تا 47 درصد و در آزمایش چند هسته ای تا 15.1 درصد از پرچم دار کوالکام سریع تر عمل کرده است. در عکس زیر می توانید نتایج بنچمارک اپل A17 Bionic را مشاهده کنید:

سرعت تراشه اپل A17 Bionic نسبت به اسنپدراگون 8

این ارتقای چشمگیر به دلیل جایگزینی فرآیند ساخت 4 نانومتری با فرآیند 3 نانومتری از جانب اپل بوده است. این در حالی است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از فرآیند ساخت 4 نانومتری برخوردار است. این تغییر، باعث بهبود عملکرد گرافیکی اپل A17 Bionic نیز شده است. به طوری که این تراشه در بنچمارک محاسباتی Geekbench موفق به کسب امتیاز 30669 شده است. بد نیست بدانید که امتیاز گوشی آیفون 14 پرو در این بنچمارک 23000 و میانگین امتیاز گوشی های سری آیفون 14 برابر با 15000 بوده است.

البته باید خاطر نشان کنیم که اکانت توییتری که عکس بالا را منتشر کرده، هیچ لینکی به صفحه مربوط به این بنچمارک در Geekbench نزده است. این موضوع شائبه هایی را در مورد اعتبار این عکس ایجاد کرده است. به همین دلیل اگر در آینده اعداد و ارقام دیگری را در مورد عملکرد اپل A17 Bionic در گیک بنچ دیدید تعجب نکنید!

سرعت تراشه اپل A17 Bionic نسبت به اسنپدراگون 8

با توجه به اینکه اپل قصد دارد تا از تراشه جدید 3 نانومتری A17 Bionic در گوشی های آیفون 15 پرو و آیفون 15 مکس استفاده کند، احتمالاً شاهد افزایش قیمت این مدل ها در مقایسه با سری 14 خواهیم بود. این افزایش قیمت احتمالاً به قصد جبران هزینه های اپل در ساخت یک تراشه 3 نانومتری اعمال خواهد شد.

در شرایطی که همۀ نگاه ها به تراشه های اپل و کوالکام دوخته شده، تراشه Dimensity 9300 از برند مدیاتک نیز در راه است! این تراشه به 8 هسته بزرگ مجهز است و بسیاری معتقدند که توانایی شکست دادن اپل A17 Bionic را دارد! نبرد تراشه های موبایل حسابی داغ شده است!

منبع: gizmochina