آپدیت جدید سیستم iOS 14.5 همراه با تغییراتی بر روی مرورگر سفاری خواهد بود. به این ترتیب که در حالت Safe Browsing، اپل آی پی کاربرانش را مخفی می کند و گوگل قادر به بررسی وضعیت این کاربران در هنگام جستجو در فضای وب نخواهد بود. این خبر اخیراً در فضای وب به صورت غیررسمی منتشر شده بود و حالا توسط مدیر بخش Webkit Engineering اپل تأیید شده است.

این ویژگی جدید تنها زمانی قابل استفاده خواهد بود که کاربران قابلیت Fraudulent Website Warning را بر روی مرورگر سفاری iOS فعال کنند. پس از آن تکنولوژی جستجوی امن (Safe Browsing) بر روی سفاری در دسترس خواهد بود. این تکنولوژی به این صورت عمل می کند که مرورگر آدرس سایتی که کاربر قصد وارد شدن به آن را دارد، به سرورهای safe browsing گوگل ارسال می کند. در این مرحله گوگل به سایت دسترسی دارد و محتوای آن را بررسی خواهد کرد. اگر بدافزار، فرم های فیشینگ یا دیگر تهدیدات امنیتی در محتوای سایت مشاهده شود، گوگل دسترسی کاربر مرورگر سفاری به آن سایت را مسدود می کند و یک هشدار تمام صفحه قرمز رنگ به او نشان می دهد.

اپل آی پی کاربران را بر روی iOS 14.5 از دید گوگل مخفی نگه می دارد

از چند سال گذشته که گوگل API جستجوی امن را ارائه داده، همواره به سایت هایی که کاربران مورد جستجو قرار می دهند دسترسی داشته است. گوگل در سال های اخیر قدم هایی در راستای این موضوع برداشته که اطلاعات ارسالی از جانب گوشی های موبایل کاربران غیر قابل شناسایی باشد. اما حتی با کدگذاری آدرس های URL، گوگل هنوز به آی پی کاربران در هنگام استفاده از حالت Safe Browsing دسترسی دارد و می تواند وضعیت فعالیت آنها در فضای اینترنت را بررسی کند. حال اپل برای جلوگیری گوگل از رصد کاربران iOS، یک پراکسی سرور ایجاد کرده و ابتدا اطلاعات کاربر را به سرور خود ارسال می کند. پس از آن درخواست به سمت سرورهای گوگل می رود. در واقع گوگل یک آی پی ثابت از جانب کاربران iOS دریافت می کند که همان آی پی پراکسی سرور اپل است.

برخی ممکن است این ویژگی جدید را ناکارآمد و غیر ضروری بدانند. چرا که گوگل پیش از آن هم به سایت هایی که کاربران چک می کنند، دسترسی نداشت و تنها آی پی کاربر را دریافت می کرد. اما اپل اعلام کرده که این ویژگی را در راستای بهبود حریم شخصی کاربر در هنگام استفاده از iOS ارائه داده است. به هر حال این موضوع در کار گوگل در حوزه آنالیز و بررسی رفتار کاربران اخلال ایجاد خواهد کرد. 

سیستم عامل iOS 14.5 اکنون در نسخه بتا عرضه شده و پیش بینی می شود که نسخه نهایی آن ظرف چند ماه آینده (تا اواسط سال 2021) رونمایی شود. با رونمایی نسخه جدید، گوگل به آی پی کاربران مرورگر سفاری در حالت Safe Browsing دسترسی نخواهد داشت. این موضوع ممکن است تحولی بزرگ در زمینه بررسی رفتار کاربران در فضای اینترنت و مسائل مربوط به حوزه حریم شخصی آنها ایجاد کند. باید منتظر ماند و واکنش گوگل نسبت به این تحول را دید!

منبع: zdnet