سرویس Apple Music در حال آماده سازی یک فرمت صوتی فشرده شده جدید است که باعث می شود تا کیفیت صدا به شکل قابل ملاحظه ای نسبت به حالت عادی ارتقا یابد. این فرمت فشرده شده پیش از این برای نسخه iOS این سرویس ارائه شده بود و اکنون اپل قصد دارد تا آن را برای نسخه اندروید اپلیکیشن Apple Music نیز عرضه کند.

قابلیت پلی بک موسیقی با بالاترین کیفیت به نسخه اندرویدی Apple Music اضافه می شود

مطابق با اخبار منتشر شده، در نسخه بتای اپلیکیشن Apple Music بر روی اندروید دو رده از صداهای فشرده شده جدید ارائه شده اند: "Lossless" با مشخصات 24-bit/48 kHz و "High-Res Lossless" با مشخصات 24-bit/192 kHz. هر دوی این فرمت ها برای اجرا شدن به کدک ALAC اپل نیاز دارند.

اپلیکیشن Apple Music در فرمت فعلی فقط دو آپشن برای پلی بک صدا را در اختیار کاربر قرار می دهد: "high efficiency" که باعث کاهش میزان مصرف دیتا در هنگام پلی بک می شود و "high quality" که باعث پلی بک صدا با بالاترین میزان کیفیت و بالاترین نرخ مصرف دیتا می شود. اکنون اپل دو حالت Lossless و High-Res Lossless را نیز به این آپشن ها اضافه کرده است. اپل در رابطه با این دو حالت جدید به صورت زیر توضیح داده است:

«استریم صدا با فرمت Lossless به طور آشکار باعث افزایش میزان مصرف دیتا می شود. به عنوان مثال یک آهنگ 3 دقیقه ای در حالت high efficiency به میزان 1.5 مگابایت و در حالت high quality با نرخ 256 کیلوبایت در ثانیه به میزان 6 مگابایت دیتا مصرف می کند. اما همین آهنگ در حالت lossless 24-bit/48 kHz به میزان 36 مگابایت و در حالت hi-res lossless 24-bit/192 kHz به میزان 145 مگابایت دیتا مصرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که این آمار و ارقام به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آنها می توان به شرایط شبکه و مدل و توانایی اسپیکر و هدفون مورد استفاده شما اشاره کرد».

به نظر می رسد که اضافه شدن قابلیت پخش موسیقی با بالاترین کیفیت به نسخه اندرویدی Apple Music، این اپلیکیشن را آماده رقابت با بهترین سرویس های استریم موسیقی بر روی اندروید (مانند Amazon Music) کرده است! همچنین Spotify به تازگی قابلیت پلی بک Hi-Fi را برای پلفترم خود معرفی کرده که کارکردی مشابه با همین ویژگی جدید سرویس اپل دارد. اگر چه به نظر می رسد که این قابلیت تا اواخر سال 2021 به صورت کاربردی و عملی مورد استفاده قرار نگیرد.

اگر اپل قابلیت پلی بک lossless را زودتر از موعد به سرانجام برساند، می تواند آن را همراه با نسل جدید AirPods خود به بازار عرضه کند. پیش از این شایعاتی مبنی بر عرضه نسخه های جدید ایرپادز به بازار در تاریخ 18 می 2021 (28 اردیبهشت 1400) منتشر شده بود. به همین دلیل ممکن است اپل این فرمت های صوتی جدید را نیز در این روز رونمایی کند.

جالب است که در همین تاریخ 18 می مراسم Google I/O 2021 برگزار خواهد شد و اپل می تواند تا حدودی توجه ها را از این مراسم به سمت خود معطوف کند! چرا که گوگل نیز قصد دارد در این مراسم از ایرباد اقتصادی خود با نام Pixel Buds A رونمایی کند! به هر حال باید منتظر ماند و دید که اپل چه برنامه ای برای ارائه صدای Lossless برای نسخه اندرویدی اپلیکیشن Apple Music دارد.

منبع: androidcentral