پس از شرکت های معتبر و شناخته شده ای مانند سامسونگ، JP Morgan و Goldman Sachs، اپل نیز استفاده از چت بات های هوش مصنوعی را برای کارمندان خود ممنوع اعلام کرد! به این ترتیب استفاده از ChatGPT، Bard و Bing در محیط های کاری اپل به هیچ عنوان مجاز نیست. این اقدام بخشی از تلاش های اپل برای جلوگیری از افشای تصادفی اطلاعات محرمانه عنوان شده است. این شرکت قصد دارد تا ابزار هوش مصنوعی خود را راه اندازی کند تا از امنیت کامل آن اطمینان داشته باشد.

ممنوعیت اپل در استفاده کارمندان از ChatGPT

حفاظت از اطلاعات، مهم ترین دلیل ممنوعیت چت بات های هوش مصنوعی توسط اپل

بر اساس گزارشی که توسط وال استریت جورنال منتشر شده، اپل به کارمندان خود در رابطه با استفاده از ابزار Copilot مایکروسافت نیز هشدار داده است. این نرم افزار هوش مصنوعی در زمینه کدنویسی کاربرد دارد. مهم ترین دلیل این محدودیت ها، نگرانی های متعدد اپل در مورد نحوه مدیریت دیتا توسط چت بات های هوش مصنوعی، به خصوص هوش مصنوعی ChatGPT، عنوان شده است. این پلتفرم ها اطلاعات دریافتی از صدها میلیون کاربر را با هم تلفیق می کنند و از آنها برای آموزش و توسعه مدل های هوش مصنوعی خود بهره می برند. این موضوع نگرانی های زیادی را برای اپل ایجاد کرده است.

در اوایل سال جاری میلادی بود که یک باگ مهم در ChatGPT کشف شد! این باگ باعث می شد که برخی از کاربران بتوانند تاریخچۀ چت کاربران دیگر را مشاهده کنند. این موضوع سبب شد که OpenAI، توسعه دهنده ChatGPT، بلافاصله این سرویس را در حالت آفلاین قرار دهد و آن را از دسترس خارج کند. پس از آن OpenAI برای رفع این مشکل، یک گزینه جدید را به چت جی پی تی اضافه کرد تا کاربران بتوانند تاریخچه چت های خود را غیر فعال کنند. در این حالت مدل هوش مصنوعی به کار رفته در این چت بات به اطلاعات رد و بدل شده در مکالمات دسترسی نخواهد داشت و از آنها برای تمرین و آموزش خود استفاده نخواهد کرد. علی رغم این تمهیدات OpenAI در جهت حفاظت از اطلاعات کاربران، شرکت های بزرگی مانند اپل هنوز متقاعد نشده اند و استفاده از ChatGPT را خطرناک می دانند.

ممنوعیت اپل در استفاده کارمندان از ChatGPT

سامسونگ نیز چندی پیش به دلایل مشابه استفاده کارمندان خود از چت بات های هوش مصنوعی شامل ChatGPT را ممنوع اعلام کرده بود. این اقدام، پس از این رخ داد که تعدادی از مهندسان این شرکت برخی از سورس کدهای پروژه های خود را در این ابزارها وارد کردند و سپس این اطلاعات حساس به بیرون درز پیدا کرد! سامسونگ اعلام کرده است که در حال راه اندازی ابزارهای هوش مصنوعی خود است و به زودی کارمندان این شرکت نیازی به استفاده از چت بات های شرکت های دیگر نخواهند داشت.

این طور که از شواهد بر می آید، اپل نیز قصد چنین کاری دارد و می خواهد تا چت بات هوش مصنوعی اختصاصی خود را جایگزین ChatGPT کند. این پروژه به یکی از کارمندان سابق گوگل، John Giannandrea، که حالا به عنوان معاون در اپل مشغول به کار است، سپرده شده است. در این پروژه این شخص مسئول توسطه مدل های زبانی بزرگ هوش مصنوعی است.

ممنوعیت اپل در استفاده کارمندان از ChatGPT

در گزارش ها آمده که تیم کوک، مدیر عامل اپل، شخصاً شروع این پروژه را درخواست کرده است و از گسترش روز افزون هوش مصنوعی مولد توسط شرکت های دیگر ابزار نگرانی کرده است. اخیراً اپلیکیشن ChatGPT برای سیستم عامل iOS ارائه شده است و کاربران دستگاه های اپل می توانند به راحتی با آن بر روی آیفون کار کنند! به این ترتیب این احتمال وجود دارد که کاربران آیفون (که به عنوان جامعه هدف اصلی اپل شناخته می شوند)، ناخواسته اطلاعات مهم و حساسی را در مورد اپل در ChatGPT وارد کنند و این چت بات هوش مصنوعی این اطلاعات را با افراد دیگر به اشتراک بگذارد! این مسائل، لزوم ارائه چت بات هوش مصنوعی اختصاصی را برای اپل بیش از پیش پر رنگ کرده است!

منبع: gizmochina