تکنولوژی های هوش مصنوعی به سرعت در حال محبوب تر شدن هستند. این روزها تقریباً تمام کمپانی ها به رهبری OpenAI و گوگل در تلاشند تا این تکنولوژی ها را با محصولات و سرویس های خود ادغام کنند. بسیاری از شرکت های بزرگ نیز در حال توسعۀ چت بات های اختصاصی خود هستند. بر اساس جدیدترین گزارش های منتشر شده، اپل هم به جمع این شرکت ها اضافه شده است و قصد دارد تا میلیون ها دلار را برای اضافه کردن ویژگی های هوش مصنوعی به محصولات خود صرف کند. بله، سرانجام انتظارها به پایان رسید و یکی از غول های دنیای تکنولوژی به عرصۀ هوش مصنوعی وارد شد!

امکان مجهز شدن Siri به هوش مصنوعی

این طور که در گزارش ها آمده، اپل در حال توسعۀ یک سری ویژگی جدید برای دستیار صوتی Siri است. از جمله این ویژگی ها می توان به قابلیت اتوماتیک سازی وظیفه ها و تولید عکس و ویدئو اشاره کرد. هدف اپل این است که مثلاً کاربر بگوید: «هی Siri، از پنج عکس آخری که گرفته ام یک گیف درست کن و آن را برای دوستم بفرست.» و دستیار صوتی سیری این وظایف را به طور اتوماتیک برایش اجرا کند. این قابلیت ها باعث صرفه جویی در زمان و انرژی کاربر می شود و می تواند به Siri همان احساس مفید بودنی را بدهد که مدت ها از نبود آن عذاب می کشید!

بر اساس گزارش های دریافتی اپل در حال کار کردن بر روی یک چت بات هوش مصنوعی به نام Ajax نیز هست. این طور که گفته شده، این چت بات از ChatGPT 3.5 (نسخه اورجینال) قوی تر است و بر اساس 200 میلیارد پارامتر مختلف مورد آموزش و تمرین قرار گرفته است. با این حال مدل زبانی جدیدتر OpenAI قوی تر است. باید ببینیم که Ajax در رقابت با این مدل زبانی چگونه عمل خواهد کرد.

امکان مجهز شدن Siri به هوش مصنوعی

نکته قابل توجه دیگر در این رابطه این است که هیچ یک از این تلاش های اپل بدون صرف هزینه های هنگفت به نتیجه نخواهد رسید! در همین راستا غول کوپرتینو نشین دنیای تکنولوژی میلیون ها دلار برای اضافه کردن قابلیت های هوش مصنوعی به Siri و توسعۀ چت بات Ajax خرج خواهد کرد. دلیل اصلی این هزینه های سنگین، آموزش چندین مدل زبانی بزرگ برای استفاده در محصولات متنوع و متعدد اپل عنوان شده است. بد نیست بدانید که OpenAI نیز برای توسعۀ GPT-4 بیش از 100 میلیون دلار هزینه کرده است!

امکان مجهز شدن Siri به هوش مصنوعی

پتانسیل های هوش مصنوعی فوق العاده زیاد و متنوع است و اپل تنها یکی از شرکت هایی است که در این زمینه سرمایه گذاری کرده است. این تکنولوژی همین طور که جلوتر می رود، ظرفیت های جدیدی را از خود بروز می دهد و درهای متعددی را بر روی توسعه دهندگان می گشاید! این پیشرفت ها سبب شده اند تا هوش مصنوعی بر روی طیف گسترده تری از دستگاه ها و سرویس ها قابل استفاده باشد. به عنوان مثال در خبرها داشتیم که مایکروسافت قصد دارد تا یک «کوله پشتی هوش مصنوعی» را طراحی کند! این طور که به نظر می رسد، دیر یا زود فناوری هوش مصنوعی تمام محیط اطراف ما را در بر می گیرد و شاید دورانی بیاید که «زندگی بدون هوش مصنوعی» همانند یک رؤیای محال به نظر برسد!

منبع: gizmochina