این هفته با اعلام توافق 100 میلیون دلاری اپل با توسعه دهندگان برنامه های کوچک که از این شرکت شکایت کرده بودند، سروصدای زیادی به همراه داشت. اما علیرغم تغییرات اعلام شده توسط اپل، واقعاً هیچ چیز برای توسعه دهندگان تغییر نمی کند؛ زیرا App Store بسیار بزرگ است و به هزینه های خرید درون برنامه ای وابسته است.

توافق نامه اپل شامل چندین سیاست جدید است که می گوید قوانین App Store  را روشن می کند. توسعه دهندگان اکنون می توانند با استفاده از داده های جمع آوری شده از اپلیکیشن خود که قبلاً از انجام آن ها منع شده بودند، روش های جایگزین پرداخت را به مشتریان اطلاع دهند. همچنین اپل وعده داده است که برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های کسب و کار کوچک که سالانه کمتر از 1 میلیون دلار درآمد دارند، کارمزد دریافتی خود را به 15 درصد کاهش داده و این روند را تا سه سال ثابت نگه می دارد. این در حالی است که شرکت‌ های بزرگی که بیشترین درآمد را برای اپ استور دارند، در این توافق نامه جایی ندارند. با این وجود، این اقدامات شاید جالب توجه بخشی از توسعه‌دهندگان قرار بگیرد، اما هیچ کدام از این قوانین جدید عملا در بلند مدت تفاوت چندانی در عملکرد اپ استور یا نحوه‌ی کار توسعه ‌دهندگان مهم ایجاد نمی‌ کند.

گفتنی است که اپل هیچ آمار و ارقامی در مورد تعداد توسعه دهندگانی که سالانه درآمد کمتر از 1 میلیون دلار دارند، ارائه نکرده است. اما طبق گزارش SensorTower، تقریبا 98 درصد از همه توسعه دهندگان اپ استور واجد این شرایط هستند. که تنها 5 درصد از کل درآمد App Store را به خود اختصاص می دهند. با این وجود 95 درصد درآمد اپل از 2 درصد توسعه دهندگان تامین می شود!

App Store بسیار بزرگ است و اپل نمی خواهد نحوه عملکرد آن را تغییر دهد!

در واقع مقرون به صرفه بودن App Store در سال 2021، قوانینی است که توسط یک شرکت چند میلیارد دلاری تعیین شده است تا درآمد حاصل از معاملات درون برنامه ای را از طریق این 2 درصد به دست آورد. و همه این قوانین و مقررات و حل و فصل و توضیحات برای خنثی کردن اکثریت قریب به اتفاق توسعه دهندگان است که عملاً فقط تماشاچیانی هستند که در این آتش گرفتار شده اند.

بنابراین این توافق ۱۰۰ میلیون دلاری و کاهش ۵۹ میلیون دلاری درآمد به دلیل کاهش کارمزد دریافتی، عملا مبالغ بسیار کمی در برابر درآمد کلی اپ استور به حساب می آیند. بنابراین تا زمانی که اپل بتواند از شرکت های بزرگ ۳۰ درصد کارمزد دریافت کند، ارائه ی این امتیازات به توسعه‌ دهندگان کوچک هیچ فشاری به این شرکت وارد نخواهد کرد.
طرح اپل مبنی بر روش های پرداخت جایگزین، دارای یک مزیت پنهان است. در حال حاضر توسعه دهندگان می توانند فرمی را برای ارسال آدرس ایمیل برای ثبت نام در معاملات ارسال شده به صندوق ورودی شما ارائه دهند. اما در حقیقت پرداخت درون برنامه ای اپلیکشن شما، هنوز هم باید از روش های پرداخت اپل استفاده کند و درنتیجه کارمزد اپل را بپردازد. همانطور که درگیری چشمگیر سال گذشته بین اپل و Hey نشان داد، دور زدن پرداخت های اپل همیشه کار آسانی نیست، حتی اگر مایل باشید از حلقه های اپل عبور کرده و فقط کاربران خارج از برنامه را ثبت نام کنید.

App Store بسیار بزرگ است و اپل نمی خواهد نحوه عملکرد آن را تغییر دهد!

بازی های رایگان، سرویس های پخش جریانی و برنامه های مبتنی بر اشتراک، بزرگترین منابع درآمد اپل هستند و از آن جا که اپ استور یک بخش بسیار بزرگ و خیلی مهم برای اپل است و حتی شرکت‌های بزرگی مانند Epic و اسپاتیفای هم نمی‌توانند اپل را برای تغییر اساسی نحوه‌ی عملکرد اپ استور وادار به تغییر کنند. البته شاید فقط حکم دادگاه بتواند اپل را وادار به انجام چنین کاری کند که به نظر می‌رسد حداقل در آینده‌ی نزدیک چنین حکمی صادر نخواهد شد.

منبع: theverge