گوگل در هفته اخیر (هفته اول اسفند 1399) از نسخه بتا اندروید 12 رونمایی کرد. این آپدیت جدید شامل چندین ویژگی کاربردی می شود که باعث ارتقای عملکرد گوشی موبایل اندرویدی و نرم افزارهای شما می شود. مأموریت اول اندروید 12 بهبود کلی عملکرد گوشی است و بر روی ارتقای اپلیکیشن ها و طراحی مجدد اعلان ها و نوتیفیکیشن ها متمرکز شده است. همچنین گوگل برخی ویژگی های امنیتی جدید به اندروید اضافه کرده که به کاربران اجازه می دهد تا نحوه بررسی فعالیت های آنها در هنگام جستجو در سایت های مختلف را بتوانند کنترل کنند.

نسخه بتا اندروید 12 برای توسعه دهندگان عرضه شد!

اگر علاقه مندید تا هر چه سریع تر نسخه جدید اندروید را دریافت کنید، برای شما هم خبرهای خوب و هم خبرهای بدی داریم! خبر بد اینکه نسخه ارائه شده، یک نسخه پیش نمایش کاملاً ابتدایی برای توسعه دهندگان است. این موضوع به این معناست که نسخه ارائه شده پر از باگ است و از لحاظ مصرف شارژ باتری نیز بهینه سازی نشده است. به همین دلیل گوگل به طور عمدی کاری کرده که همه کاربران نتوانند این نسخه را نصب کنند. خبر خوب اینکه اگر شما به اندازه کافی در دنیای تکنولوژی زرنگ باشید و البته باگ ها چندان برایتان اهمیت نداشته باشد، می توانید همین امروز نسخه ارائه شده اندروید 12 را بر روی گوشی تان نصب کنید!

نسخه بتا اندروید 12 برای توسعه دهندگان عرضه شد!

نسخه بتا اندروید 12 برای چه کاربرانی قابل استفاده است؟

پاسخ این سؤال مشخص است: برای توسعه دهندگان. گوگل این نسخه ابتدایی را برای توسعه دهندگان عرضه کرده تا بتوانند اپلیکیشن های خود را مطابق با آن آپدیت کنند. گوگل توصیه کرده که نسخه بتا اندروید 12 را بر روی دستگاه های آزمایشی نصب کنید و از نصب آن بر روی گوشی شخصی تان خودداری کنید. چرا که هیچ ضمانتی برای مناسب بودن این نسخه برای کارهای روزانه با گوشی وجود ندارد.

به هر حال اگر قصد نصب نسخه پیش نمایش اندروید 12 را دارید، می توانید از ابزار Android Flash Tool یا فرمان های ADB در یک آپدیت OTA استفاده کنید. اگر اسم هیچ یک از این ابزارها به گوشتان نخورده، بهتر است از فکر نصب این نسخه بیرون بیایید! همچنین توجه داشته باشید که نسخه بتا اندروید 12 در حال حاضر فقط بر روی Pixel 3, 3a, 4, 4a و Pixel 5 قابل نصب است.

در صورت استفاده از خط فرمان (Command Line) برای نصب این نسخه، فرآیند نصب گوشی شما را ریست فکتوری خواهد کرد. حال اگر قصد بازگشت به اندروید 11 را داشته باشید باید چه کار کرد؟! بله درست است، باید دوباره گوشی را ریست فکتوری کنید! به نظر می رسد این مراحل فوق العاده وقت گیر باشد و مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. با این وجود اگر همچنان به نصب اندروید 12 علاقه دارید، می توانید به سایت اندروید 12 گوگل مراجعه کرده و مطابق با دستورالعمل های آن پیش بروید.

نسخه بتا اندروید 12 برای چه کاربرانی قابل استفاده است؟

نسخه بتا اندروید 12 برای استفاده عمومی چه زمانی ارائه خواهد شد؟

به نظر می رسد گوگل برنامه دارد تا نسخه بتا اندروید 12 را برای استفاده عمومی در حوالی ماه می 2021 (اردیبهشت و خرداد 1400) یا زمان برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان I/O گوگل ارائه دهد. اما در این بخش می خواهیم کمی پا را از اخبار غیر رسمی فراتر بگذاریم و برنامه ریزی گوگل برای توسعه اندروید 12 را با شما در میان بگذاریم! این برنامه زمانی گوگل برای عرضه اندروید 12 است:

نسخه بتا اندروید 12 برای استفاده عمومی چه زمانی ارائه خواهد شد؟

مطابق این برنامه زمان بندی، باید منتظر ارائه نسخه عمومی بتا اندروید 12 در ماه می باشیم.

سال گذشته گوگل نسخه بتا اندروید 11 برای استفاده عمومی را بیشتر برای گوشی های هوشمند خود، Pixel، بهینه سازی کرده بود. به نظر می رسد که اندروید 12 نیز همین مسیر را طی کند و گوگل ابتدا آن را با سخت افزار مورد تأیید خود مورد آزمایش نهایی قرار دهد. بنابراین در حال حاضر نمی توان به کاربران گوشی های سامسونگ قول داد که نسخه ارائه شده در ماه می بر روی گوشی آنها کاربرد داشته باشد. هیچ وقت کمپانی های تولید کننده گوشی های اندرویدی در برنامه های گوگل برای نسخه های بتا اندروید جای نداشته اند!

زمان عرضه نسخه نهایی اندروید 12 مشخص شده است؟

گوگل نسخه نهایی آپدیت اندروید را در یک چهارم سوم سال 2021، حوالی ماه های آگوست یا سپتامبر (مرداد و شهریور 1400) عرضه خواهد کرد. این بدان معناست که فعلاً زمان زیادی در اختیار شرکت های برنامه نویسی و توسعه دهندگان برای آپدیت اپلیکیشن هایشان خواهد بود! اگر شما هم جزء این توسعه دهندگان هستید، پیشنهاد می کنیم تا فعلاً برای نصب اندروید 12 صبر کنید! احتمالاً نسخه هایی پایدارتر و دارای باگ کمتر برای توسعه دهندگان از جانب گوگل عرضه خواهد شد.

منبع: cnet