شرکت AMD از جدیدترین پردازنده های سری Ryzen PRO Mobile در تاریخ 16 مارچ 2021 (26 اسفند 99) رونمایی کرده است. این پردازنده ها از سری Ryzen 5000 Mobile هستند و برای استفاده در ابزارهای امنیتی مبتنی بر سخت افزار انتخابی ایده آل به شمار می آیند. پردازنده های PRO شرکت AMD شباهت زیادی به چیپ های vPro اینتل دارند و به نظر می رسد این سری از پردازنده های کامپیوتر به منظور رقابت مستقیم با محصولات اینتل روانه بازار شده اند.

AMD از پردازنده های Ryzen PRO 5000 Mobile برای رقابت با پردازنده های vPro اینتل رونمایی کرد

ارائه سه مدل پردازنده جدید از سری Ryzen PRO 5000 Mobile

محصولات جدید AMD در این سری شامل سه پردازنده با مدل های Ryzen 7 PRO 5850U، Ryzen 5 PRO 5650U و Ryzen 3 PRO 5450U می شود. هر یک از این پردازنده ها به صورت 7 نانومتری طراحی شده اند و دارای توان حرارتی حداکثر 15 وات هستند. توان حرارتی 15 واتی یک ویژگی ممتاز برای این پردازنده ها در مقایسه با چیپ های اینتل با توان حرارتی 28 وات به شمار می آید. به طور خاص، AMD پردازنده Ryzen 7 PRO را با پردازنده اینتل Core i7-1185G7 مقایسه کرده و توان حرارتی پردازنده خود را عاملی بر برتری آن بر پردازنده اینتل دانسته است.

به طور کلی چیپ های AMD PRO در چهار زمینه با پردازنده های vPro اینتل قابل رقابت هستند: سازگاری و ثبات نرم افزاری، قابلیت ارائه عملکرد طولانی مدت در زمان های متوالی، امکان کنترل دقیق تر و validation طولانی مدت. به هر حال باید منتظر استفاده عملیاتی از این پردازنده ها در دستگاه های مختلف باشیم تا از میزان ادعاهای AMD در این زمینه اطمینان حاصل کنیم!

در ادامه مشخصات دقیق تری از هر سه پردازنده جدید AMD را مطرح می کنیم. توجه داشته باشید که هر سه مدل این پردازنده ها براساس معماری AMD Zen 3 و به صورت 7 نانومتری طراحی شده اند و دارای حداکثر توان حرارتی 15 وات هستند.

پردازنده AMD Ryzen 3 PRO 5450U

این پردازنده AMD دارای چهار هسته است و از 8 رشته پردازشی پشتیبانی می کند. فرکانس های پایه و بوست این پردازنده به ترتیب برابر با 2.6 گیگاهرتز و 4.0 گیگاهرتز است. همچنین این پردازنده به 10 مگابایت حافظه کش مجهز می باشد.

پردازنده AMD Ryzen 5 PRO 5650U

تعداد هسته ها و رشته های پردازشی قابل پشتیبانی توسط این پردازنده به ترتیب برابر با 6 هسته و 12 رشته است. این پردازنده از فرکانس پایه 2.3 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.2 گیگاهرتز بهره می برد و به 19 مگابایت حافظه کش مجهز شده است.

پردازنده AMD Ryzen 7 PRO 5850U

این پردازنده نیز به 8 هسته مجهز است و قابلیت اجرای 16 رشته پردازشی را دارد. فرکانس پایه این پردازنده برابر با 1.9 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن برابر با 4.4 گیگاهرتز است. لازم به ذکر است که این پردازنده از 20 مگابایت حافظه کش بهره می برد.
به طور کلی پردازنده های جدید سری Ryzen PRO 5000 Mobile باعث مصرف بهینه تر باتری دستگاه و ارتقای ویژگی های امنیتی آنها می شود. امروزه بسیاری از بهترین مدل های لپ تاپ های ویندوزی از پردازنده های ساخت AMD بهره می برند و پیش بینی می شود تا پردازنده های جدید این شرکت نیز به زودی در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر برند های معتبر HP و لنوو اعلام کرده اند که در لپ تاپ های جدید خود از پردازنده های Ryzen PRO 5000 استفاده خواهند کرد.

منبع: windowscentral