شرکت AMD ممکن است به زودی از پردازنده جدید دسکتاپ سری رایزن 5000 خود رونمایی کند. پردازنده ای با فرکانس 5 گیگاهرتزی؛ بالاترین فرکانس در بین تمام پردازنده های رایزن از ابتدا تا کنون! مطابق با اخبار منتشر شده، این پردازنده کامپیوتر احتمالاً تا 15 فوریه 2021 رونمایی می شود. این خبر توسط یوری باب لی اعلام شده که جزء توسعه دهندگان قابلیت مشهورِ اورکلاکینگ رایزن بوده است. این قابلیت که از آن با عنوان CTR (Clock Tuner For Ryzen) یاد می شود، نقشی اساسی در بهبود عملکرد پردازنده های AMD داشته است. یوری باب لی به تازگی اعلام کرده که ای ام دی قصد عرضه پردازنده هایی مبتنی بر معماری هسته Zen 3 دارد که فرکانس آنها به بیش از 5.0 گیگاهرتز نیز ارتقا خواهد یافت.

AMD از پردازنده جدید دسکتاپ خود، Ryzen 5000 Zen 3، با فرکانس 5 گیگاهرتز رونمایی می کند

از زمانی که فناوری Zen عرضه شده، AMD همیشه به دنبال روش هایی برای بهبود فرکانس پردازنده های خود بوده است. چرا که رقیب اصلی AMD، اینتل، در این مسیر به پیشرفت های شگرفی دست یافته و تکنولوژی های ارائه شده توسط آن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. AMD نیز همواره بر روی معماری های جدید و بهبود کارایی پردازش هسته های هر نسل از پردازنده های خود کار کرده و اکنون توانسته به فرکانس بیش از 5 گیگاهرتز بر روی پردازنده های دسکتاپ رایزن دست یابد. این موضوع می تواند AMD را در رقابت با اینتل در بازار حفظ کند و کاربران را به سمت محصولات خود جلب نماید.

به هر حال به نظر می رسد که AMD به دنبال ایجاد یک نقطه عطف در پردازنده های خود است و برنامه دارد تا یک خط تولید جدید برای عرضه سی پی یو به بازار ایجاد کند. به طوری که پردازنده های مبتنی بر معماری Zen 3 بتوانند بازار سی پی یوهای دسکتاپ را در اختیار خود بگیرند. شاید ای ام دی قصد ارائه یک SKU بالارده از خانواده رایزن 5000 را برای موفقیت بیشتر Ryzen 9 5950X دارد یا پردازنده های متنوع و جدیدی با فرکانس بیشتر از 5 گیگاهرتز را عرضه کند. این موضوع با توجه به پیشرفت های اینتل در زمینه ارتقای فرکانس پردازنده هایش به 5.3 گیگاهرتز قابل پیش بینی بود و اکنون AMD نیز قدم در این مسیر گذاشته است.

AMD از پردازنده جدید دسکتاپ خود، Ryzen 5000 Zen 3، با فرکانس 5 گیگاهرتز رونمایی می کند

این اولین باری نیست که AMD قصد عرضه یک نسخه خاص از پردازنده های خود را دارد. پردازنده های قدیمی تر FX و حتی برخی از پردازنده های رایزن نیز تا به حال نسخه خاص داشته اند! به هر حال با ارائه پردازنده Ryzen 5000 با فرکانس بیش از 5 گیگاهرتز، سایر امکانات سخت افزاری نیز برای بهره بردن از تمام ظرفیت های آن باید بهبود یابند و این به معنای رونق یافتن بازار محصولات ای ام دی خواهد بود! همان طور که پیش از این اعلام کردیم، برنامه ریزی AMD به گونه ای است تا از این پردازنده تا 15 فوریه 2021 رونمایی کند. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که کارایی این پردازنده به صورت عملیاتی چگونه خواهد بود.

منبع: wccftech