رقابت در بازار پردازنده به نهایت خود رسیده است! با وجود اینکه شرکت های زیادی در این بازار حضور دارند (از جمله اپل و کوالکام)، اما بازیگران اصلی این عرصه را «تیم قرمز» و «تیم آبی» تشکیل می دهند. اخیراً AMD که به عنوان «تیم قرمز» شناخته می شود، قصد دارد تا این رقابت را داغ تر از همیشه کند! در همین راستا این شرکت قصد دارد تا پردازنده های سری Ryzen 8000 AM5 را به بازار بفرستد. این پردازنده ها بر مبنای معماری Zen 5 طراحی می شوند و به گرافیک مجتمع Navi 3.5 مجهز هستند. بیایید به قدرتمندترین پردازنده های دسکتاپ تاریخ AMD نگاه دقیق تری بیندازیم!

بررسی پردازنده های سری Ryzen 8000

ای ام دی رسماً تأیید کرده است که نسل آینده پردازنده های رایزن را در سال 2024 به بازار معرفی خواهد کرد. همان طور که اشاره شد، پردازنده های سری رایزن 8000 بر اساس معماری Zen 5 طراحی می شوند و از گرافیک مجتمع Navi 3.5 بهره می برند. این طور که در خبرها آمده این چیپ با اسم رمز “Granite Ridge” در حال تولید است و به 16 هسته مجهز خواهد بود. همچنین گرافیک Navi 3.5 در مقایسه با Navi 3 ارتقا پیدا کرده است و از لحاظ سرعت کلاک و میزان بازدهی بهبود یافته است.

در مجموع پردازنده های سری رایزن 8000 در مقایسه با سری رایزن 7000 با ارتقاهای چشمگیری مواجه شده است. از آنجایی که هسته های این پردازنده ها با معماری Zen 5 طراحی شده اند، انتظار می رود تا عملکرد آنها در مقایسه با معماری Zen 4 تا 15 درصد سریع تر باشد. همچنین قدرت گرافیک Navi 3.5 در مقایسه با Navi 3 تا 30 درصد بیشتر خواهد بود. این مشخصات باعث می شوند تا پردازنده های سری Ryzen 8000 به قدرتمند ترین پردازنده های دسکتاپ تاریخ ای ام دی تبدیل شوند!

بررسی پردازنده های سری Ryzen 8000

هنوز AMD در مورد سایر مشخصات پردازنده های سری Ryzen 8000 اطلاعاتی را منتشر نکرده است. همچنین قیمت و زمان عرضه آنها هنوز اعلام نشده است. با این حال پیش بینی می شود که این پردازنده ها در اوایل یا نهایتاً اواسط سال 2024 به بازار عرضه شوند. ای ام دی تأیید کرده است که سوکت سازگار با این پردازنده ها (سوکت AM5) تا سال 2026 پشتیبانی خواهد شد. به این ترتیب پردازنده های سری رایزن 8000 نیازی به سوکت جدید ندارند.

بررسی پردازنده های سری Ryzen 8000

سیاست سازگاری رو به عقب یکی از بزرگترین رازهای موفقیت AMD در بازار بوده است. در گذشته اینتل تقریباً با ارائه هر نسل از پردازنده های خود، سوکت سازگار با آنها را نیز تغییر می داد. این موضوع باعث می شد تا کاربران برای اینکه بتوانند از پردازنده های جدید اینتل بهره مند شوند، مادربرد خود را عوض کنند و متحمل هزینه های اضافی شوند. هزینه بالا و دردسرهای راه اندازی یک سیستم جدید، بسیاری از کاربران را از خرید پردازنده های جدید اینتل منصرف می کرد و این اتفاق ضررهای مالی زیادی را به تیم آبی تحمیل کرده است.

در طرف مقابل AMD سیاست متفاوتی را در پیش گرفت و توانست از این ضررها جلوگیری کند. این شرکت پردازنده های جدید را با سوکت های قدیمی سازگار می کند تا کاربر از تعویض مادربرد بی نیاز شود. اکنون هم پردازنده های سری رایزن 8000 تا سال 2026 با سوکت AM5 سازگار خواهند بود. باید ببینیم واکنش اینتل به پردازنده های جدید ای ام دی چه خواهد بود.

منبع: gizmochina