اگر در بازار به دنبال یک پردازنده گیمینگ اقتصادی هستید، مدل Ryzen 5 5600X3D یکی از بهترین انتخاب ها برای شما است. این پردازنده که از تاریخ 7 جولای 2023 (16 تیر 1402) به بازار آمده تنها 229 دلار قیمت دارد و یکی از مدل های مقرون به صرفه اما قدرتمند به شمار می آید. در حال حاضر پردازنده جدید AMD تنها از طریق وب سایت Micro Center قابل تهیه است.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D

با وجود اینکه این پردازنده جدید در مقایسه با مدل Ryzen 7 5800X3D که پیش از این به بازار عرضه شده بود رده پایین تر است، اما همچنان با استفاده از آن می توانید از یک گیم پلی سریع و روان لذت ببرید. این مدل پردازنده AMD به 6 هسته و 12 ترد مجهز است و فرکانس های پایه و افزایشی آن به ترتیب 3.3 و 4.4 گیگاهرتز اعلام شده است. لازم به ذکر است که این اطلاعات به طور اختصاصی از جانب Micro Center انتشار یافته است.

پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D به 96 مگابایت حافظه کش L3 مجهز است واز فناوری 3D V-Cache بهره می برد (این فناوری پیش از این در پردازندۀ رده بالاتر Ryzen 75800X3D هم به کار رفته بود). به این ترتیب می توان از قدرت اجرایی ایده آل این سی پی یو در اجرای بازی های سنگین اطمینان داشت. این فناوری باعث می شود تا پردازنده بتواند اطلاعات بیشتری را در حافظه کش خود ذخیره کند و به این ترتیب پردازش ها و محاسبات سنگین با سرعت بالاتری انجام شوند.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D

نکته قابل توجه در مورد پردازنده Ryzen 5 5600X3D این است که توان مصرفی آن نیز همانند مدل قبلی خود 105 وات است. توجه داشته باشید که این سی پی یو بدون خنک کننده عرضه می شود و باید این مورد را به صورت جداگانه تهیه کنید. در غیر این صورت ممکن است که پردازنده شما در اثر افزایش دما آسیب ببیند.

پردازنده ای ام دی Ryzen 5 5600X3D بر اساس معماری Zen 3 ای ام دی طراحی شده است. برای اینکه بتوانید از این پردازنده استفاده کنید، مادربرد شما باید دارای سوکت AM4 باشد. از آنجایی که اغلب مادربردهای موجود در بازار (به خصوص مدل های قدیمی تر) به این سوکت مجهز هستند، دست شما در راه اندازی یک سیستم گیمینگ متناسب با نیازهای و بودجه تان کاملاً باز خواهد بود.

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D

همان طور که اشاره شد، پردازنده AMD Ryzen 5 5600X3D فعلاً فقط از جانب Micro Center عرضه می شود و از هیچ فروشگاه خرده فروشی دیگری قابل تهیه نیست. این توزیع محدود می تواند دسترسی به این مدل را در مقایسه با سایر مدل های AMD سخت تر کند. شاید برایتان جالب باشد که انتخاب Micro Center توسط شرکت AMD به عنوان تنها خرده فروش پردازنده های Ryzen 5 5600X3D به دلیل افتتاح فروشگاه جدید این برند در ایندیاناپولیس آمریکا بوده است. ای ام دی امیدوار است که بتواند از این موضوع برای معرفی هر چه بهتر پردازنده جدید خود به بازار استفاده کند. به هر حال انتظار می رود که در هفته های پیش رو، این پردازنده با توزیع گسترده تری در بازار مواجه شود و دسترسی به آن برای مصرف کنندگان و شرکت های تولید کننده دستگاه های الکترونیکی آسان تر شود.

منبع: windows central