استراتژی AMD در زمینه ارائه معماری RDNA 3 این بود که محصولاتی قدرتمند تر تولید کند تا بتواند توجه گیمرهای را از کارت گرافیک های سری RTX 40 انویدیا منحرف کند. در واقع کارت گرافیک های جدید AMD نه با هدف تبدیل شدن به مهره های اصلی بازار، بلکه با هدف به چالش کشیدن رقبای خود از تیم سبز طراحی شدند. اما اکنون به نظر می رسد که مدل پرچم دار این شرکت، RX 7900 XTX، می تواند از این هدف فراتر رود و از زیر ساخت های لازم برای کنار زدن کارت گرافیک های قدرتمند انویدیا برخوردار است!

بررسی کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4090 بدون شک پادشاه بازار کارت گرافیک دنیا است! این مدل «به شکل بی رحمانه ای سریع» است و بهترین عملکرد ممکن را در کنار پردازنده هایی مانند Ryzen 7 5800X3D ارائه می دهد. حتی این کارت گرافیک در اجرای بازی های 1440p با بالاترین سرعت هیچ مشکلی ندارد.

عملکرد حیرت انگیز کارت گرافیک RTX 4090 باعث شد تا AMD در ابتدا از رقابت با آن امتناع کند و در عوض مدل پایین تر از آن را (RTX 4080) هدف قرار دهد. طی جلسه پرسش و پاسخی که سال گذشته برگزار شد، مدیران این شرکت توضیح دادند که صرفاً قصد دارند تا محصولات ارزشمندتری را برای گیمرها تولید کنند و هدفشان صرفاً رقابت با انویدیا نیست. چرا که ارائه مدل های فوق قدرتمند به سیستم خنک سازی سنگین نیاز دارد و باعث مصرف برق بیشتر می شود. این موضوعات می تواند برای گیمرها چالش هایی ایجاد کند. در عوض AMD تصمیم گرفته است تا از معماری RDNA 3 در کارت گرافیک های جدید خود استفاده کنید و آنها را نسبت به گذشته با ارتقاهای معقول و منطقی مواجه نماید.

بررسی کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX

با این حال یک گیمر مستقل به نام jedi95 تصمیم گرفته است تا عملکرد کارت گرافیک RX 7900 XTX را بدون محدودیت های رایج مورد آزمایش قرار دهد و به نتایج هیجان انگیزی هم دست پیدا کرده است. در یکی از این آزمایش ها، این شخص محدودیت مصرف برق را از میان برداشت و این کار به کارت گرافیک اجازه داد تا به سرعت کلاک 3467 مگاهرتز دست پیدا کند. میانگین کلاک اسپید این کارت گرافیک در طول این آزمایش 3333 مگاهرتز بوده است که سرعت خیره کننده ای به حساب می آید!

مهم تر از این، کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX توانسته است تا در تست 3DMark Time Spy Extreme به امتیاز 19137 دست پیدا کند. به عنوان مقایسه بد نیست بدانید که RTX 4090 در همین تست امتیاز 19508 را به دست آورده است. لازم به ذکر است که در این آزمایش، از کارت گرافیک Asus TUF RX 7900 XTX استفاده شده که دارای یک سینک پاور فوق العاده بزرگ است و توان مصرفی آن چیزی در حدود 696 وات است!

بررسی کارت گرافیک AMD RX 7900 XTX

گیمر مذکور از یک سیستم آبی شخصی سازی شده برای خنک سازی کارت گرافیک در طول این آزمایش استفاده کرده است. البته این شخص معتقد است که خنک کننده به کار به رفته در کارت گرافیک TUF RX 7900 XTX باید بتواند از عهده مدیریت دمای قطعه در مواقع بالا رفتن توان مصرفی آن از 430 وات بربیاید و این موضوع را یک نقطه ضعف برای کارت گرافیک ایسوس دانسته است. با این حال واضح است که AMD کارت گرافیک RX 7900 XTX را از لحاظ عملکرد به ازای هر وات مصرفی بهینه سازی کرده است و کاربران برای استفاده از آن نیازی به سیستم های خنک سازی عجیب و غریب نخواهند داشت!

آزمایش های انجام شده نشان می دهد که کارت گرافیک RX 7900 XTX در یک سری شرایط خاص، توانایی دستیابی به سطح نزدیک به RTX 4090 را دارد؛ اما در شرایط فعلی AMD ترجیح می دهد تا این رقابت را علنی نکند و در خفا به توسعه کارت گرافیک های خود ادامه دهد. پس هیچ بعید نیست که در سال پیش رو شاهد عرضه یک گرافیک جدید با معماری RDNA 3 ارتقا یافته از جانب AMD باشیم و آن وقت است که انویدیا احتمالاً با چالش هایی مواجه خواهد شد!

منبع: techspot