در شرایط فعلی می توان گفت که خانوادۀ کارت گرافیک های Radeon RX 7000 کامل شده است و تمام مدل های مبتنی بر معماری RDNA 3 از این سری معرفی یا به بازار عرضه شده اند. اکنون به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده تا AMD کارت گرافیک های نسل گذشتۀ خود را به تدریج از رده خارج کند! اتفاقاً این شرکت هم با این عقیده موافق است و قصد ندارد زمان را تلف کند. در همین راستا AMD قصد دارد تا تولید چیپ های گرافیکی Navi 23 را که از آنها در کارت های سری Radeon RX 6600 استفاده شده، متوقف کند. این خبر از جانب IT Home که یک فروم معتبر در زمینه پوشش دهی اخبار بازار کارت گرافیک است اعلام شده است.

عدم تولید پردازنده های گرافیکی Navi 23

در یکی از پست های درج شده در فروم IT Home آمده است: «کارخانه AMD تولید یک سری از کارت گرافیک های خود را متوقف کرده است. در حال حاضر فروش این محصولات از جانب اکثر برندهای همکار با AMD به دلیل خالی شدن انبارهای آنها متوقف شده است. به طور مشخص باید گفت که AMD تولید کارت گرافیک Radeon RX 6650 XT را دیگر ادامه نمی دهد و تا پایان سال جاری موجودی این مدل در تمامی انبارهای دنیا به پایان خواهد رسید».

فراموش نکنید که AMD اکنون چیپ گرافیکی Navi 33 و کارت گرافیک های قدرتمند سری Radeon RX 7600 را در بازار دارد که بدون اغراق جزء بهترین های دنیا است. پس باید به این شرکت حق دهیم که دیگر تمایلی به تولید مدل های قدیمی نداشته باشد و تمام تمرکز خود را بر روی مدل های محبوب فعلی بگذارد. البته AMD هنوز این خبر را به طور رسمی تأیید نکرده است و نباید زیاد بر روی آن حساب کنید!

عدم تولید پردازنده های گرافیکی Navi 23

بد نیست بدانید که پردازنده گرافیکی Navi 23 از 11 میلیارد ترانزیستور، 2048 پردازندۀ استریم، 32 مگابایت حافظه Infinity Cache و رابط حافظۀ 128 بیت تشکیل شده است. این چیپ در کارت گرافیک های زیر مورد استفاده قرار گرفته است:

•    Radeon RX 6600
•    Radeon RX 6600 XT
•    Radeon RX 6650 XT

با وجود اینکه اعلام شده AMD فقط تولید کارت گرافیک RX 6650 XT را متوقف کرده، اما گزارش ها حاکی از آن است که مدل های RX 6600 و RX 6600 XT نیز این روزها در فروشگاه های خرده فروشی آمریکا پیدا نمی شوند. این شرایط باعث شده تا این فرضیه ایجاد شود که AMD کلاً تولید تراشه Navi 23 را متوقف کرده و دیگر هیچ یک از کارت گرافیک های سری Radeon RX 6600 به بازار نخواهند آمد.

عدم تولید پردازنده های گرافیکی Navi 23

پردازنده گرافیکی Navi 33 که بر اساس معماری RDNA 3 طراحی شده، از 13.3 میلیارد ترانزیستور و 2048 پردازنده استریم تشکیل شده و عملکرد به مراتب بهتری را در مقایسه با نسل مستقیم قبل از خود ارائه می دهد. جالب اینجاست که با وجود افزایش تعداد ترانزیستورها در این چیپ، سایز آن در مقایسه با نسل قبل کوچکتر شده است (204 میلی متر مربع در برابر 237 میلی متر مربع). همچنین این چیپ بر اساس فرآیند N6 شرکت TSMC ساخته شده که در مقایسه با فرآیند N7 در چیپ Navi 23 ارزان تر است. تمام این موارد در کنار هم تصمیم AMD در مورد توقف تولید چیپ Navi 23 را توجیه می کنند.

منبع: tomshardware