کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 7900 GRE با 16 گیگابایت حافظه سرانجام رونمایی شد. این کارت گرافیک که برای مدتی طولانی صحبت از عرضه آن به بازار وجود داشت، بر اساس معماری نسبتاً قدیمی Navi 31 ساخته شده است و سرانجام توسط شرکت Sapphire به بازار راه پیدا کرده است. بیایید به مشخصات این کارت گرافیک نگاه دقیق تری بیندازیم.

معرفی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE 16GB

یک افشاگر توییتری به نام wxnod، عکس هایی واقعی از نسخه Sapphire Nitro کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB منتشر کرده است. در این عکس ها با یک کارت گرافیک غول پیکر سه فن با خنک کننده سه اسلاتی مواجه هستیم! پیش از این نیز نسخه های Nitro از دیگر نسخه های گرافیک Radeon RX 7900 (XT & XTX) با همین طراحی راهی بازار شده بودند. این کارت گرافیک ها به بکپلیت قابل سفارشی سازی مجهزند و از دو پورت HDMI و دو پورت DP بهره می برند. همین مشخصات را در کارت گرافیک Sapphire Nitro AMD Radeon RX 7900 GRE 16GB نیز شاهدیم. لازم به ذکر است که این محصول جدید از طریق دو کانکتور 8 پین برق مورد نیاز خود را تأمین می کند و به یک سوئیچ BIOS، یک هدر ARGB و یک کانکتور Fan-In مجهز است.

معرفی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE 16GB

این ادعا که AMD Radeon RX 7900 GRE یک کارت گرافیک 16 گیگابایتی است از بسته بندی این محصول قابل اثبات است. با این حال همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، بر روی بسته بندی این کارت گرافیک لیبل چینی خورده که این شائبه را ایجاد می کند که این محصول فقط برای عرضه در کشور چین آماده شده است. اینکه این کارت گرافیک در بازارهای جهانی نیز توزیع می شود یا خیر، مسئله ای است که تنها با اعلام رسمی Sapphire روشن می شود.

بر اساس عکس های منتشر شده توسط اکانت توییتری Olrak29_، کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 7900 GRE دارای یک براکت نگهدارنده کوچکتر است و ناحیه خازن در سمت چپ PCB و زیر پردازنده گرافیکی Navi 31 در مقایسه با مدل مشابه با طراحی 7900 XT بسیار کوچکتر به نظر می رسد. هنوز مشخص نیست این موضوع به دلیل استفاده از یک چیپست کوچکتر است که برای این مدل خاص با معماری Navi 31 طراحی شده یا Sapphire به طور کامل به استفاده از چیپ های کوچک (که تقریباً دیگر منسوخ شده است) روی آورده است.

معرفی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE 16GB

در رابطه با مشخصات فنی باید گفت که کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 GRE به 84 واحد محاسباتی RDNA 3 مجهز است و از این جهت کانفیگ هسته های پردازنده آن با مدل Radeon RX 7900 XT مشابه خواهد بود. اما با وجود مجهز بودن به 16 گیگابایت حافظه، کانفیگ ارتباط حافظه این کارت گرافیک جدید به 256 بیت کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که حافظه Infinity Cache با رابط باس هر شش MCD پردازنده پیوند دارد، در اینجا می توانیم انتظار 64 مگابایت IFC را داشته باشیم که 26 مگابایت کمتر از RX 7900 XT است. علاوه بر این موارد، احتمال تغییرات در سرعت کلاک و برق مصرفی نیز وجود دارد.

معرفی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE 16GB

با توجه به این مشخصات می توان انتظار داشت که کارت گرافیک های AMD Radeon RX 7900 GRE در مقایسه با RX 7900 XT (با قیمت 849 دلار) قیمت کمی پایین تری داشته باشند. به احتمال زیاد این گرافیک ها با قیمت بین 749 تا 799 دلار عرضه می شوند و در محدوده قیمت سری RTX 4070 انویدیا قرار دارند. با این حال هنوز معلوم نیست که این کارت گرافیک به مرحلۀ تولید انبوه می رسد یا فقط چند نسخه اختصاصی از آن برای برخی برندها تولید خواهد شد.

منبع: wccftech