چند روز پیش بر روی وب سایت PowerColor اطلاعات کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT به طور اتفاقی درج شد. از آن جهت از کلمه «اتفاقی» استفاده کرده ایم که این اطلاعات تنها پس از چند ساعت از روی خروجی این وب سایت پاک شده است! اما در دنیای امروز ما که به عصر ارتباطات معروف است، به این سادگی ها نمی توان چیزی را از نگاه خوره های اینترنت مخفی نگه داشت! بر همین اساس اکنون مشخصات کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT فاش شده و برخی کاربران آنها را منتشر کرده اند. بیایید به این مشخصات نگاهی بیندازیم تا با محصول آینده ای ام دی بیشتر آشنا شویم. لازم به ذکر است که AMD قبلاً اعلام کرده بود این کارت گرافیک تا اواسط فصل پاییز راهی بازار خواهد شد.

بررسی کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7800 XT

حالا که انویدیا تقریباً تمام کارت گرافیک های سری RTX 40 را به بازار فرستاده، گیمرها مشتاق اند ببینند AMD چه چیزی در چنته دارد! پیش از این شایعه شده بود که این شرکت قصد دارد تا در ماه ژوئن (تیر 1402) کارت گرافیک های Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT (به همراه مدل های بدون XT) را به بازار عرضه کند؛ اما تا زمان نگارش این مقاله که در ماه آگوست (مرداد 1402) قرار داریم، هنوز خبری از این مدل ها نیست و هیچ جا نمی توان اطلاعاتی از آنها به دست آورد. با این حال به نظر می رسد که وب سایت PowerColor به اشتباه مشخصات کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT را فاش کرده است! این اطلاعات از جانب وب سایت معتبر و شناخته شدۀ ویدئوکاردز نیز تأیید شده اند.

بررسی کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7800 XT

کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT که می توان آن را یک مدل میان ردۀ رو به بالا دانست، بر اساس معماری RDNA 3 طراحی شده و فرکانس های پایه و افزایشی آن به ترتیب 2210 و 2520 مگاهرتز است. پاورکالر به کاربران توصیه کرده است که در کنار این کارت گرافیک از یک منبع تغذیه 800 واتی استفاده کنند؛ با این حال به توان مصرفی دقیق این گرافیک اشاره ای نشده است. بر اساس اطلاعات موجود، پیش بینی می شود توان مصرفی کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT چیزی بین 260 تا 300 وات باشد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط پاورکالر، کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7800 XT به 3840 واحد پردازشی مجهز است و از 16 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می برد. همچنین این کارت گرافیک از باس حافظه 256 بیت برخوردار است و در مجموع از پهنای باند 18 گیگابیت در ثانیه در هنگام ارتباط با حافظه پشتیبانی می کند. کارت گرافیک جدید AMD با دایرکت ایکس 12 سازگار است و از طریق استاندارد PCIe 4.0 با مادربرد ارتباط برقرار می کند. در عکس زیر می توانید مشخصات کامل این محصول را (درج شده در وب سایت PowerColor) مشاهده کنید:

بررسی کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7800 XT

با توجه به این مشخصات می توان کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT را همردیف با مدل RTX 4070 از انویدیا دانست. حتی برخی بنچمارک های غیر رسمی اعلام کرده اند که گرافیک جدید AMD توانسته نماینده انویدیا را در آزمایش هاشورزنی شکست داده و 14 درصد از آن سریع تر عمل کند. با این حال قدرت عملکرد این کارت گرافیک در مقایسه با نسل قبلی آن تنها حدود 8 درصد بهبود پیدا کرده است. شایعه شده است که قیمت کارت گرافیک ای ام دی Radeon RX 7800 XT در حدود 600 دلار است تا این مدل توان رقابت با محصولات تیم سبز را داشته باشد.

منبع: notebookcheck