واژه FSR مخفف FidelityFX Super Resolution و واژه DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است که فناوری های خوب دو شرکت اینتل و AMD هستند. این دو فناوری، به سرعت در حال تبدیل شدن به ویژگی های ضروری در جدیدترین بازی های رایانه شخصی می باشند. درواقع آنها با رندر کردن بازی با وضوح کمتر، به بهترین کارت های گرافیک کمک می کنند تا عملکرد را افزایش دهند. اما از بین این دو، کدام یک بهتر است؟
DLSS ممکن است قدیمی تر باشد، اما فناوری های هوشمندانه ای دارد که به آن کمک می کند تا برتری خود را حفظ کند. گفتنی است، AMD با نسخه جدید FSR بهبود یافته است که کیفیت تصویر مشابه DLSS را ارائه می دهد و نیازی به GPU AMD ندارد. در ادامه تمامی ویژگی های FSR و DLSS را از عملکرد و کیفیت تصویر گرفته تا پشتیبانی از بازی شرح داده ایم. پس تا پایان با ما همراه باشید.
FSR در مقابل DLSS: چه تفاوتی با هم دارند؟
FSR و DLSS، علیرغم هدف مشترکی که دارند، فناوری های بسیار متفاوتی هستند. DLSS یک الگوریتم ابرنمونه برداری است که توسط هوش مصنوعی تقویت شده است. هسته های اختصاصی Tensor در کارت های گرافیک RTX انویدیا یک مدل هوش مصنوعی را اجرا می کنند که به ارتقاء مقیاس و پر کردن اطلاعات گمشده از وضوح داخلی پایین تر کمک می کند. سپس مدل با داده های زمانی یا مبتنی بر زمان تغذیه می شود که حرکت اجسام را از یک فریم به فریم دیگر نشان می دهد. این امر به الگوریتم کمک می کند تا جزئیات جدیدی را که نمی تواند با یک قاب ثابت به دست آورد، شناسایی کند.
علیرغم هوش مصنوعی، DLSS مشابه Temporal Super Resolution (TSR) است که برای اولین بار در Ghostwire Tokyo شاهد آن بودیم. FSR از رویکرد مشابهی استفاده می کند، اما فقط در نسخه دوم. در اصل، دو نسخه از FSR وجود دارد. FSR 1.0 نسبتاً ابتدایی است که از یک الگوریتم ثابت برای ارتقاء تصویر و پر کردن جزئیات از دست رفته قبل از اعمال فیلتر شارپنینگ استفاده می کند. به طور بحرانی، این امر پس از صاف سازی تصویر اتفاق می افتد، بنابراین سعی می کند تصویری را بازسازی کند که قبلاً پاکسازی کرده است. در نهایت این امر منجر به کیفیت بسیار بدتر تصویر می شود.
FSR 2.0 نیز از همان الگوریتم و فیلتر شارپنینگ استفاده می کند، اما قبل از anti-aliasing صاف سازی (anti-aliasing) اتفاق می افتد و ورودی های بیشتری را از بازی می گیرد. (این اساساً TSR با نام تجاری AMD است.) برای اطلاعات بیشتر، داده های زمانی را در خود جای می دهد و قبل از anti-aliasing با یک رندر تمیز کار می کند که منجر به کیفیت تصویر بسیار بهتر از نسخه اول می شود.
مقایسه عملکرد فناوری FSR و فناوری DLSS
همانطور که می دانید، تمام هدف FSR و DLSS بهبود عملکرد بازی است. AMD در حال حاضر دارای دو نسخه FSR است و تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. Deathloop یکی از معدود بازی هایی است که هر دو نسخه FSR و DLSS را دارد، بنابراین معیار خوبی برای سنجش عملکرد دو فناوری است.
در حالت Quality mode ، که برای هر دو، یک ضریب مقیاس 1.5 برابر را اعمال می کند، FSR 1.0 بزرگترین مزیت را ارائه کرد. اگرچه هر بازی متفاوت است، بررسی FidelityFX Super Resolution نشان داد که FSR 1.0 به طور کلی عملکرد بالاتری نسبت به DLSS ارائه می دهد. (البته به قیمت کیفیت تصویر) این امر به ویژه در حالت های با کیفیت تهاجمی تر صادق است.
در حالت Performance mode، که یک ضریب مقیاس 2 برابری اعمال می کند، باز هم FSR 1.0 در عملکرد پیشتاز است، سپس DLSS در رتبه دوم قرار می گیرد و FSR 2.0 به سختی از آن عقب تر است. با این حال، مهم است که عملکرد وضوح بومی را در نظر داشته باشید. DLSS حدود 2٪ سریعتر از FSR 2.0 است، اما هر دو تقریباً دو برابر نرخ فریم وضوح اصلی را ارائه می دهند.
اگرچه FSR 1.0 در عملکرد پیشرو است، اما این بدان معنا نیست که بهترین گزینه است. هر دو FSR 2.0 و DLSS در حفظ کیفیت تصویر بسیار بهتر هستند. FSR 1.0 ممکن است عملکرد شما را بیشتر افزایش دهد، اما کم کردن وضوح، عملکرد را حتی بیشتر افزایش می دهد. این در مورد متعادل کردن عملکرد و کیفیت تصویر است.
مقایسه سازگاری فناوری AMD FSR و فناوری Nvidia DLSS
یکی از بزرگترین تفاوت های FSR و DLSS سازگاری است. DLSS یک ویژگی RTX است، بنابراین فقط در کارت های گرافیک سری 20 و 30 RTX در دسترس است. از سوی دیگر، FSR با پردازنده های گرافیکی AMD و Nvidia کار می کند، زیرا به هسته های اختصاصی Tensor نیاز ندارد.
AMD سخت افزاری را برای FSR توصیه کرده است، اما باید روی اکثر گرافیک ها از جمله GPU های یکپارچه کار کند. FSR بر روی Xbox Series X نیز موجود است و از آنجایی که به سخت افزار خاصی نیاز ندارد، می تواند بر روی پلتفرم هایی مانند PlayStation 5 نیز کار کند (البته، به طور رسمی پشتیبانی نمی شود).
همچنین گفتنی است که FSR به صورت رایگان برای توسعه دهندگان در دسترس است و بر اساس کد منبع باز ساخته شده است و شما می توانید این فناوری را در کارت گرافیک هایی مانند AMD Radeon RX 6750 XT بیابید. برای مدتی، DLSS قفل شد، اما فشار فزاینده از طرف FSR باعث شد این فناوری نیز منبع باز شود. این یک تغییر آشکار نسبت به DLSS 1.0 است که توسعه دهندگان را ملزم به همکاری نزدیک با Nvidia و آموزش مدل A.I بر اساس هر بازی می کند.
فناوری FSR و فناوری DLSS از چه بازی هایی پشتیبانی می کنند؟
در بازی ها، معمولا DLSS بسیار بیشتر از FSR دیده می شود. همچنین DLSS در بسیاری از بازی های محبوب از جمله Rainbow Six Siege و Fortnite موجود است. بازی های بزرگ AAA با ردیابی پرتو نیز معمولاً به نفع DLSS هستند.
البته بسیاری از عناوین اکنون از هر دو فناوری DLSS و FSR پشتیبانی می کنند. از بازی های اخیر که در کنار DLSS، از FSR نیز پشتیبانی می کنند می توان به God of War، Marvel’s Guardians of the Galaxy، و Cyberpunk 2077 و بازی های قدیمی تر مانند Marvel’s Avengers اشاره کرد.
در نهایت، کدام فناوری بهتر است؟
به طور کلی، DLSS بهترین گزینه در برابر FSR است. این امر به ویژه در مورد اولین نسخه FSR صادق بود، که هنوز هم سهم بزرگی از بازی های پشتیبانی شده را تشکیل می دهد. با این حال، FSR 2.0 یک چالش جدی است و باید به گزینه پیش فرض برای توسعه دهندگان تبدیل شود.
اگر به DLSS دسترسی دارید، باید از آن استفاده کنید. با این حال، روزهای خرید یک پردازنده گرافیکی Nvidia خاص برای DLSS به پایان رسیده است. با کیفیت تصویر چشمگیر FSR 2.0، همچنان می توانید بدون توجه به برندی که در رایانه بازی خود دارید، به ابرنمونه برداری با کیفیت بالا دسترسی داشته باشید.
منبع: digitaltrends