در سال 2020، اپل دو مک بوک مجهز به تراشه M1 را روانه بازار کرد که با نام های مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی معرفی شدند. از آنجایی که هر دوی آن ‌ها بر خلاف سال ‌های گذشته یک CPU دارند، بنابراین، تصمیم‌ گیری برای خرید کدام مدل کمی دشوار است.

با وجود بسته بندی سخت افزاری بسیار مشابه، اما بین این دو لپ تاپ تفاوت های کلیدی وجود دارد. اگر اینطور نبود، چرا باید اپل این دو محصول را با قیمت های متفاوتی به فروش برساند؟ بنابراین بیایید نگاهی به تفاوت این دو مک ‌بوک بیندازیم، تا در صورت خرید بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

M1 MacBook Air در مقابل M1 MacBook Pro: آیا ارزش رفتن به مدل پرو را دارد؟

نکته:

اپل دیگر مک بوک پرو M1 را نمی فروشد (چیپ M2 را در سال 2022 اضافه کرد)، اما همچنان می توانید آن را به صورت دست دوم در بازار پیدا کنید.

طراحی و ابعاد مک بوک پرو M1 در مقایسه با مک بوک ایر M1

در نگاه اول، هر دو مدل تقریباً یکسان به نظر می رسند. اما اگر از کناره ها به آن ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که مک بوک ایر طراحی مخروطی دارد. اگرچه هر دو صفحه کلید یکسانی دارند، اما طراحی مخروطی مک بوک ایر عمل تایپ را راحت تر می کند. از آنجایی که MacBook Air برای کارهای سبک وزن در نظر گرفته شده است، طراحی بدون فن و در نتیجه عملکرد بی صدایی دارد، در حالی که MacBook Pro M1 یک فن داخلی دارد که هنگام انجام کارهای فشرده شروع به چرخش می کند تا دما را پایین نگه دارد.

مک بوک ایر به دلیل نازک بودن و سبک بودنش محبوب است. ضخامت مک بوک ایر از 0.16 اینچ تا 0.63 اینچ متغیر است و از مک بوک پرو با ضخامت ثابت 0.61 اینچ بزرگتر است. از نظر وزن، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد. مک بوک ایر تنها 2.8 پوند وزن دارد، در حالی که مک بوک پرو 3 پوند وزن دارد. توجه داشته باشید که وزن این مک بوک ها بسته به پیکربندی سخت افزاری که می خواهید کمی متفاوت است. اما در مورد بقیه ابعاد، اندازه هر دو یکسان است و به ترتیب عرض و عمق آن ها 11.97 اینچ و 8.36 اینچ است.

طراحی و ابعاد مک بوک پرو M1 در مقایسه با مک بوک ایر M1

سخت افزار داخلی و عملکرد M1 MacBook Air در برابر M1 MacBook Pro

اگرچه هر دو مدل مک بوک با تراشه Apple M1 پیکربندی می شوند، اما حداقل در همه زمان ها یکسان عمل نمی کنند. این تفاوت عملکرد جزئی دقیقاً به خاطر خود سخت افزار نیست، بلکه بیشتر به دلیل تفاوت در طراحی است.

فن داخلی باعث می‌ شود که MacBook Pro عملکرد بهتری را در مورد کارهایی که نیاز به CPU و GPU دارند، داشته باشد. متأسفانه، تراشه M1 موجود در مک ‌بوک ایر به دلیل طراحی بدون فن، نمی ‌تواند عملکرد اوج خود را در هنگام انجام این کارها حفظ کند و بنابراین باید سرعت کلاک خود را کاهش دهد تا دما را کنترل کند.

از لحاظ مشخصات سخت افزاری، مدل پایه M1 MacBook Air دارای یک پردازنده گرفیکی 7 هسته ای است، در حالی که M1 MacBook Pro دارای یک پردازنده گرافیکی 8 هسته ای است. این یک هسته اضافی تفاوت محسوسی در عملکرد واقعی ایجاد نمی‌ کند، مگر اینکه با انجام بازی ‌ها یا اجرای برنامه ‌هایی مانند Final Cut Pro، اسب بخار گرافیکی را به حداکثر برسانید.

در مورد فضای ذخیره سازی و رم، هر دو مک بوک ایر و مک بوک پرو M1 دارای 256 گیگابایت SSD و 8 گیگابایت حافظه یکپارچه برای انواع پایه خود هستند. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سرعت عملکرد ssd لپ تاپ M2 MacBook Pro در مقایسه با M1 MacBook Pro کندتر است! توجه داشته باشید که این اجزاء توسط کاربر قابل ارتقاء نیستند، زیرا روی برد منطقی لحیم شده اند. در نهایت باید اشاره کنیم که هر دو مک بوک M1 دارای دو پورت USB-4 با قابلیت Thunderbolt-3 و جک هدفون برای کسانی هستند که هنوز هدفون های سیمی دارند.

سخت افزار داخلی و عملکرد M1 MacBook Air در برابر M1 MacBook Pro

نمایشگر و بلندگوها لپ تاپ M1 MacBook Air در برابر M1 MacBook Pro

هر دو مدل پرو و ایر، دارای یک صفحه نمایش 13.3 اینچی IPS LED با وضوح 2560x1600 پیکسل، معادل 227 پیکسل در هر اینچ می باشند. علاوه بر این، از طیف رنگی گسترده P3 و True Tone پشتیبانی می کنند.

با این حال، صفحه نمایش M1 MacBook Pro با حداکثر روشنایی 500 نیت، روشن تر است، در حالیکه روشنایی M1 MacBook Air روی 400 نیت محدود شده است. این تفاوت در فضای باز کاملا حس می شود.

اگرچه هر دو مک بوک M1 دارای بلندگو استریو هستند، اما بلندگوهای مدل Pro با دامنه دینامیکی بالا برتر هستند. صدایی که از بلندگوهای مک ‌بوک پرو شنیده می شود به دلیل برجسته‌تر بودن بیس، صدایی بسیار خوب دارد. با این حال، بلندگوهای M1 MacBook Air به طرز شگفت آوری صدای بلندتری ایجاد می کنند.

مقایسه دوربین و میکروفون مک بوک پرو M1 با مک بوک ایر M1

هر دو مدل مک‌ بوک دارای یک دوربین FaceTime 720p هستند که در بهترین حالت متوسط است. با این حال، M1 MacBook Pro دارای مزیت صوتی در هنگام تماس است، زیرا دارای یک میکروفون با کیفیت استودیویی با نسبت سیگنال به نویز بالا است. از سوی دیگر، مک بوک ایر از آرایش استاندارد سه میکروفون برخوردار شده است.

مقایسه دوربین و میکروفون مک بوک پرو M1 با مک بوک ایر M1

عمر باتری و شارژ M1 MacBook Air در مقایسه با M1 MacBook Pro

مهمترین بخش در مقایسه دو لپ تاپ، عمر باتری است. به لطف تراشه های M1 در این مک بوک ها، عمر باتری عالی خواهید داشت.

M1 MacBook Air دارای یک باتری 49.9 وات ساعتی است که برای حداکثر 15 ساعت وبگردی و حداکثر 18 ساعت پخش ویدیو در برنامه Apple TV رتبه بندی شده است. در مقابل، M1 MacBook Pro از یک باتری 58.2 وات ساعتی تغذیه می ‌کند که می‌ تواند تا 17 ساعت وبگردی در مرورگر سافاری و حداکثر 20 ساعت پخش Apple TV رتبه‌ بندی شود.

آیا این تفاوت دو ساعته در عمر باتری برای شما مهم است؟

مک بوک پرو علاوه بر دوام بیشتر، سریعتر نیز شارژ می شود. این به این دلیل است که اپل یک آداپتور برق 61 واتی را با مک بوک پرو عرضه می کند، در حالی که مک بوک ایر یک شارژر 30 واتی USB-C دارد. اما، مطمئنا، می توانید یک آداپتور برق بهتر برای کاهش زمان شارژ خریداری کنید.

همچنین شما می توانید قبل از خرید یکی از این دو لپ تاپ مقاله MacBook Air در مقابل iPad Air: دو دستگاه با تراشه M1 اما فرم فاکتورهای کاملا متفاوت را در وب سایت ایده برتر مشاهده کنید.

منبع: makeuseof