پردازنده های نسل جدید Meteor Lake چندی دیگر به طور رسمی عرضه می شوند. اینتل در طراحی این پردازنده ها از جدیدترین دستاوردهای خود استفاده کرده است و به همین دلیل به زودی شاهد رونمایی از یک سری پردازنده قدرتمند و رده بالا خواهیم بود! اما تمام اخبار در مورد این محصولات جدید پیرامون قدرت پردازشی حیرت انگیز و مشخصات فنی رده بالای آنها نیست، بلکه اینتل قصد دارد تا نام گذاری آنها را نیز تغییر دهد. هدف شرکت اینتل از انجام این اقدام جسورانه، کمک به کاربران برای درک آسان تر مشخصات پردازنده از روی نام آنها عنوان شده است. چرا که اینتل در پردازنده های نسل 12 و 13 خود هسته های Performance و Efficiency را معرفی کرد و در کنار آنها پردازنده های موبایل سری های U، P و H را هم به بازار فرستاد. این موضوع پیچیدگی های زیادی را به CPUهای اینتل اضافه کرده و بعضاً باعث سردرگمی کاربران شده است.

در کنار اینها پردازنده های Intel Evo، Intel vPro و نام گذاری های طولانی مانند «اینتل Core i7-1355U» را هم اضافه کنید تا بیشتر گیج شوید!

تغییر نام گذاری پردازنده های Intel Meteor Lake

در اواخر سال جاری میلادی (2023)، پردازنده های Meteor Lake به بازار می آیند و اینتل قصد دارد تا نام گذاری آنها را با حذف کاراکترهای اضافی و غیر ضروری، به طور کامل متحول کند. این خبر ابتدا در اوایل فصل بهار امسال اعلام شد اما اینتل هیچ گونه جزئیاتی در مورد آن ارائه نداده بود. تا اینکه بالاخره اینتل این موضوع را رسماً تأیید کرد و موارد زیر را در مورد «تغییر نام گذاری پردازنده های Meteor Lake» عنوان نمود:

حرف “i" از تمامی پردازنده های سری Intel Core حذف می شود. به عنوان مثال پردازنده Intel Core i7-1355U از این به بعد با نام Intel Core 7-1355U شناخته خواهد شد.

دیگر از لیبل «پردازنده های نسل 14 اینتل (Intel 14th Gen)» پیش از نام پردازنده استفاده نمی شود. چرا که شماره نسل پردازنده پیش از این در نام پردازنده به کار رفته است. به عنوان مثال عدد 13 در نام Core 7-1355U به معنای این است که این سی پی یو متعلق به نسل 13 اینتل است.

پردازنده های رده بالا از این به بعد با نام Intel Core Ultra عرضه می شوند.

پردازنده های لپ تاپی که تحت لیسانس Intel Evo هستند، با نام Intel Evo Editions عرضه می شوند.

تغییر نام گذاری پردازنده های Intel Meteor Lake

اعمال این تغییرات به ساده تر شدن درک نام پردازنده اینتل کمک زیادی می کند. به این صورت:

•    اسم برند اصلی پردازنده: Intel Core

•    طبقه پردازنده: Intel Core 5

•    شماره پردازنده: Intel Core 5 ##xxU/P/H

در عبارت بالا، ## بیانگر نسل و xx بیانگر شماره پردازنده است. حروف U/P/H نیز سری سی پی یو را مشخص می کنند.

با وجود اینکه اینتل هنوز پردازنده های Meteor Lake را به طور عمومی با نام «پردازنده های نسل 14» مشخص نکرده، اما می توان در این مورد کاملاً مطمئن بود. با فرض اینکه پردازنده های متئور لیک از نسل 14 هستند، یک پردازنده موبایل از این سری می تواند به صورت Intel Core 7 1455U نام گذاری شود. همچنین یک پردازندۀ بالاردۀ Meteor Lake می تواند از نام Intel Core Ultra 7 14700H برخوردار باشد.

نظر کارشناسان در مورد اقدام جسورانه اینتل در تغییر برند پردازنده های نسل جدید خود چیست؟

تغییر نام گذاری پردازنده های Intel Meteor Lake

اینتل همواره در نام گذاری پردازنده های خود با چالش های زیادی روبرو بوده است. چرا که CPU های این شرکت تنوع زیادی دارند و در زمینه های مختلفی مانند قدرت پردازشی، سرعت، قیمت و کاربری (تجاری یا مصرف کننده) با هم متفاوت هستند. تولید این همه پردازنده در انواع مختلف، به دلیل نیاز شرکت های تولید کننده لپ تاپ و کامپیوتر در تنوع بخشی به محصولات خود بوده است. در عین حال اینتل همواره تلاش داشته است تا نام گذاری محصولاتش برای کاربران مصرف کننده نیز قابل درک باشد.

اپل نیز با چنین چالش هایی دست و پنجه نرم می کند و پردازنده های خود را با نام های ‘Axx’ یا ‘Mx’ به بازار می فرستد (حروف xx در این نام گذاری بیانگر شماره نسل CPU است، مثلاً A14 یا M2). همچنین این شرکت برای مشخص کردن پردازنده های رده بالای خود از مدل های کمتر قدرتمند، از پسوندهای ‘Pro’ و ‘Max’ در نام آنها استفاده می کند. به این ترتیب در هنگام خرید یک دستگاه مک، با مدل های M2، M2 Pro یا M2 Max از آن روبرو خواهید شد. با توجه به این نام گذاری ساده، انتخاب مدل مناسب برای شما بسیار راحت خواهد بود.

البته پردازنده های اپل برای هیچ شرکتی به جز خودش قابل استفاده نیست! از آنجایی که تنوع لپ تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ اپل چندان زیاد نیست، این شرکت در نام گذاری پردازنده های خود کار آسان تری در مقایسه با اینتل دارد. تعداد دستگاه های مک اپل را که در طول یک سال به بازار عرضه می شوند با صدها (و شاید هزاران) لپ تاپی که با پردازنده های اینتل از جانب شرکت های مختلف به بازار می آیند مقایسه کنید!

پس کمی باید به اینتل حق بدهیم که در نام گذاری پردازنده های متعدد و متنوع خود دچار مشکل شود! با این حال رویکرد جدید این شرکت در نام گذاری پردازنده های Meteor Lake، می تواند تا حد زیادی این چالش را حل کند.

منبع: windows central