تصمیم گیری و انتخاب بین دو گوشی پرچمدار Galaxy Z Flip 4 و Motorola Razr 2022 واقعا چالش برانگیز است، چرا که هر دو در نوع خود نسبتاً چشمگیر و جذاب هستند. البته در حال حاضر فقط یکی از این دو مورد برای خرید در سطح جهانی در دسترس است و انتخاب ها کمی محدود می شود.

مقایسه سامسونگ گلکسی  Z Flip 4 با موتورولا Razr 2022: سرانجام یک گوشی با ارتقاء تکراری در مقابل یک گوشی با جهش بزرگ

Samsung Galaxy Z Flip 4 در مقابل Motorola Razr 2022: قیمت و در دسترس بودن

سامسونگ، گلکسی زد فلیپ 4 را در 10 آگوست 2022 معرفی کرد و پیش ‌فروش ‌های این گوشی در همان روز آغاز شد. قیمت این گوشی مانند مدل قبلی، از 999 دلار شروع می شود که برای برخورداری از فضای ذخیره سازی بیشتر، می توانید به ترتیب 1140 دلار یا 1220 دلار برای 256 یا 512 گیگابایت هزینه کنید. اخیرا گوشی Galaxy Z Flip 4 رونمایی شد و در سطح جهانی در دسترس قرار گرفت. این در حالی است که موتورولا دسترسی به Razr 2022 جدید را محدود کرده است. این دستگاه در 11 آگوست 2022 معرفی شد. گفتنی است که این دستگاه تنها در چین عرضه شد و هیچ خبری در مورد در دسترس بودن جهانی آن درز نکرد. از نظر قیمت، امیدوارکننده به نظر می رسد چرا که از 5999 ین شروع می شود، که تقریباً معادل کمتر از 900 دلار است. البته اگر Razr 2022 در سطح جهانی عرضه شود، بعید است که قیمت آن تغییر نکند، اما احتمالا با قیمت  999 دلاری گلکسی Z Flip 4 رقابت می کند. پس اگر موتورولا آن را زیر 900 دلار - مثلاً 899 دلار - قیمت گذاری کند، شکی نیست که این گوشی می تواند در بین بهترین گوشی های تاشو برنده باشد.

Samsung Galaxy Z Flip 4 در مقابل Motorola Razr 2022: قیمت و در دسترس بودن

طراحی و صفحه نمایش Galaxy Z Flip 4 در برابر Motorola Razr 2022

موتورولا امسال در طراحی Razr 2022 واقعاً همه چیز را تغییر داد. این شرکت طراحی نوستالژیک و برآمده گوشی های تاشو Razr موتورولا گذشته را کنار گذاشت و یک طراحی مدرن تر را از سر گرفت. به گونه ای که اکنون دیگر خبری از چانه برجسته در قسمت انتهایی Razr 2022 نیست و در هنگام باز شدن آن شاهد یک طراحی تمام صفحه خواهید بود. با این حال صفحه نمایش آن بزرگتر شده است و به 6.7 اینچی AMOLED تغییر یافته است. ضمن اینکه نرخ تازه سازی این گوشی تاشو 144 هرتز است که بی شک گیمرهای موبایل آن را دوست خواهند داشت!

وقتی Razr 2022 بسته است، بسیار مربعی شکل و زاویه ‌دارتر از مدل ‌های قبلی خود نشان می دهد. از بسیاری جهات، طراحی گوشی ریزر جدید نسبت به مدل های قبلی Razr، به طراحی Galaxy Z Flip 4 نزدیک تر است. البته موتورولا صفحه نمایش خارجی گوشی جدید را  بزرگتر و برابر با 2.7 اینچ طراحی کرد که نسبت به صفحه نمایش خارجی 1.9 اینچی سامسونگ، به کاربران اجازه می دهد فضای بیشتری برای تعامل با اعلان ها و سایر عملکردها داشته باشند. ضمن اینکه این دستگاه از نسبت تصویر گسترده تر 20:9 بهره می برد.

در مقابل، سامسونگ از همان صفحه نمایش 6.7 اینچی Dynamic AMOLED 2X برای زد فلیپ 4 استفاده کرده که نرخ تازه سازی آن، بسته به محتوای نمایش داده شده می تواند بین 1 هرتز و 120 هرتز تغییر کند. با این حال، اگرچه نمایشگر اصلی Razr به 144 هرتز نمی رسد، اما احتمالا بسیار کارآمدتر است. اما صفحه نمایش بلندتر موتورولا ممکن است کمی بد باشد و در هنگام کار کردن بخصوص با یک دست باعث نارضایتی کاربران شود.

در ادامه باید بگوییم که گلکسی زد فلیپ 4 به لطف امتیاز IP قطعاً از نظر دوام برتری دارد، در حالی که موتورولا فقط یک پوشش ضد آب روی Razr 2022 کشیده است. بنابراین باید با احتیاط استفاده شود.

طراحی و صفحه نمایش Galaxy Z Flip 4 در برابر Motorola Razr 2022

مقایسه دوربین ها

از لحاظ کیفیت دوربین، موتورولا Razr 2022 دست برتر را دارد. چراکه دارای یک سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی است که قادر به جمع آوری پیکسل 4 به 1 با دوربین ثانویه 13 مگاپیکسلی فوق عریض است. در همین حال، گلکسی زد فلیپ 4 دارای سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی و دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی است. البته این واقعاً بد نیست، زیرا سامسونگ بارها و بارها ثابت کرده که پردازش تصویر آن می تواند به راحتی بر سخت افزار به ظاهر ضعیف غلبه کند. در مورد دوربین های سلفی باید بگوییم که گلکسی زد فلیپ 4 به دوربین 10 مگاپیکسلی مجهز است، در حالی که موتورولا با سنسور 32 مگاپیکسلی و قابلیت تنظیم پیکسل های 4 به 1 عرضه می شود.

طراحی و صفحه نمایش Galaxy Z Flip 4 در برابر Motorola Razr 2022

مقایسه سایر مشخصات Galaxy Z Flip 4 و Motorola Razr 2022

اینجاست که همه چیز جالب می شود! از نظر مشخصات، گلکسی Z Flip 4 و Razr 2022 شباهت زیادی با هم دارند. هر دو گوشی از چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 یعنی آخرین SoC پرچمدار کوالکام استفاده می کنند که در بسیاری از بهترین گوشی های اندرویدی سال 2022 به کار برده شده است.

در حالی که هر دو گوشی تا 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی در دسترس هستند، موتورولا مدل جدید را با 12 گیگابایت رم تجهیز می کند، در حالی که سامسونگ برای هرپیکربندی گلکسی زد فلیپ 4، همان 8 گیگابایت را حفظ کرده است. این باعث می شود که Razr 2022 در هنگام اجرا و تعلیق برنامه ها قابلیت بیشتری داشته باشد.

همچنین Razr در چندین مشخصات دیگر مزیت دارد. در بالا به صفحه نمایش 144 هرتزی اشاره کردیم که از برخی جهات می تواند به عنوان یک بهبود نسبت به نرخ تازه سازی 120 هرتزی پایین تر Flip 4 دیده شود. همچنین گفتنی است که موتورولا در مقایسه با شارژ سیمی 25 واتی Galaxy Z Flip، شارژ سریع تر 33 وات را ارائه می دهد. البته سامسونگ با ارائه شارژ بی سیم، یک مزیت بزرگ دارد که Razr 2022 فاقد آن است.

مقایسه سایر مشخصات Galaxy Z Flip 4 و Motorola Razr 2022

مقایسه نرم افزار Samsung Galaxy Z Flip 4  با Motorola Razr 2022

وقتی از نرم افزار صحبت به میان می آید، سامسونگ و موتورولا هر دو رویکردهای متفاوتی ارائه می دهند. سامسونگ از رابط کاربری One UI بسیار ضعیفی بهره می برد، در حالی که موتورولا به لطف MyUX، تجربه کاملا متفاوتی را ارائه می دهد.

سامسونگ برای بهینه ‌سازی رابط کاربری One UI در دستگاه‌ های تاشو خود، گام‌ هایی را برداشته و تا آنجا پیش رفته که با Google و سایرین کار می کند تا مطمئن شود که کاربران تجربه خوبی با گوشی های این شرکت دارند. به عنوان مثال، Flex Mode به کاربران این امکان را می دهد که از هندزفری گوشی خود در حین ضبط استفاده کنند. که انتظار می رود این قابلیت ها با One UI 5 مبتنی بر اندروید 13 نیز بهبود یابد.

در همین حال، به نظر می رسد که موتورولا به تازگی دست به نرم افزارهای خاص تاشو می زند. این شرکت اغلب عملکردهای خود را به نسخه تقریباً اندروید خود اضافه می کند، که برخی از آنها -مانند حرکات برای روشن کردن چراغ قوه، راه اندازی دوربین یا باز کردن نوار میانبر برنامه- واقعا فوق العاده هستند.

مقایسه سایر مشخصات Galaxy Z Flip 4 و Motorola Razr 2022

گفتنی است که Razr 2022 در چین با MyUI مبتنی بر اندروید 12 راه اندازی می شود. موتورولا تغییرات زیبایی را در این گوشی جدید به نمایش گذاشته است، اما اگر این گوشی به صورت جهانی عرضه شود، احتمالا چیزی نزدیک به پیکسل، مشابه نرم افزار فعلی موتورولا، ارائه می دهد. همانطور که گفته شد، موتورولا تجربه تاشو خود را ارتقا داده است، مانند حالت جدید Flex View که تا حد زیادی شبیه حالت گوشی سامسونگ است.

یکی از زمینه‌هایی که سامسونگ بیشترین امتیاز را در OEM دارد، پشتیبانی نرم‌افزاری است. Galaxy Z Flip 4 چهار ارتقاء سیستم عامل و پنج سال پشتیبانی نرم افزاری دریافت خواهد کرد. با این حال، موتورولا در مورد گوشی های خود چندان سخاوتمند نیست و بسیاری از پرچمداران آن دو ارتقاء سیستم عامل و یک سال بیشتر پشتیبانی دریافت می کنند. ما چیزی در این زمینه از موتورولا نشنیده ایم، اما امیدواریم که این شرکت بتواند پشتیبانی گسترده ای از پرچمدار جدید خود ارائه دهد.

منبع: androidcentral