کمپانی ASUS یکی از غول های تولید کننده انواع لپ تاپ، ماوس، کیبورد، هدفون، مانیتور، تبلت، انواع سخت افزار کامپیوتر همچون مادربرد، کارت گرافیک و ... محسوب می شود. این شرکت با توجه به بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی ها و به روزترین استانداردهای جهان تبدیل به یکی از پرطرفدارترین برند در بازارهای جهانی شده است. کارت گرافیک مدل TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G یکی از مناسب تری گزینه برای گیمرهای حرفه ای بوده که با استفاده از آن می توانند بدون هیچ چالشی اقدام به اجرای انواع بازی های خود کنند! ویژگی ها و قابلیت هایی که باعث عملکرد بهتر این مدل کرات گرافیک شده می توان به فناوری های متنوع و کاربردی، فن های محوری، نورپردازی RGB، معماری Ampere انویدیا، شتاب دهنده DLSS، فرکانس افزایشی 1785 مگاهرتز در حالت اورکلاک و ... اشاره کرد. در ادامه مطلب قصد بررسی این مدل از کارت گرافیک شرکت ایسوس را بر عهده داریم، لطفا تا آخر مطلب با ما همراه باشید!

بررسی کارت گرافیک ایسوس مدل TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G

مجهز به جدیدترین نسل فن!

شرکت ایسوس در ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدل TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G از 3 عدد فن پرقدرت از نوع AXIAL بهره برده است. پره های استفاده شده این مدل از کارت گرافیک نسبت به مدل های قبلی از افزایش قابل ملاحظه ای (20 درصد بزرگ تر) برخوردار هستند! در ضمن فن های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک دارای موتورهای پرقدرتی هستند که بر روی بلبرینگ دو توپی قرار گرفته تا قادر باشد نسبت به بلبرینگ های دیگر از کارایی و عمر زیادی برخوردار باشند. از دیگر ویژگی فن های تعبیه شده می توان به چرخش هماهنگ فن های جانبی و چرخش معکوس فن مرکزی اشاره کرد. ایسوس این ویژگی را جهت کاهش تلاطم جریان هوا اضافه کرده تا موجب افزایش مضاعف کارایی سیستم خنک کنندگی شود! شرکت ایسوس به منظور کاهش میزان مصرف انرژی و میزان نویز از خاموشی خودکار فن ها استفاده کرده است. این ویژگی هنگام پایین آمدن مصرف برق کارت و پایین آمدن دمای GPU به زیر 50 درجه سانتیگراد فعال می شود.

در ضمن شرکت ایسوس جهت دفع بهتر حرارت در قسمت پشتی کارت از بک پلیت محافظ و در قسمت زیرین کارت نیز از یک براکت استفاده کرده است. بک پلیت تعبیه شده با توجه به طراحی که در اختیار دارد، شیار تهویه بزرگی را ایجاد کرده و امکان خارج شدن هوای گرم بوسیله فن های موجود در داخل کیس را به وجود آورده است. کمک به سیستم خنک کنندگی از دیگر ویژگی های طراحی بک پلیت محسوب می شود. براکت تعبیه شده در قسمت زیرین دستگاه نیز به منظور متصل کردن پخش کننده حرارت و بستر (Die) اضافه شده و از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است. لازم به ذکر است شرکت ایسوس به منظور شخصی سازی کارت گرافیگ از سوئیچ Dual Bios بهره برده است.

بررسی کارت گرافیک ایسوس مدل TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G

نورپردازی RGB و معماری Nvidia Ampere

شرکت ایسوس در ساخت کارت گرافیک مدل  TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12Gاز جدیدترین سیستم و پیشرفته ترین قطعات استفاده کرده است. قلب تپنده این مدل کارت گرافیک توسط شرکت انویدیا و بر اساس معماری پیشرفته Ampere، نسل سوم هسته های Tensor و نسل دوم هسته های Ray Tracing طراحی شده است. معماری نسل دوم RTX و یا همان Ampere نسبت به معماری های نسل قبلی (Turnig) مجهز به ترانزیستورهای بیشتر (2 برابر)، قدرت عملیاتی بیشتر، عملکرد دو برابری Ray Tracing و Rester  است. این طراحی باعث می شود تا کارت گرافیک قادر باشد بیشترین توان عملکرد خود را در اختیار کاربر قرار دهد! فناوری DLSS از ویژگی های موجود در این مدل کارت گرافیک محسوب می شود. این فناوری با بهبود دادن تصاویر می تواند باعث افزایش چشم گیر فریم ریت آن ها شود. لازم به ذکر است که شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با فناوری DLSS مقاله NVIDIA DLSS در مقابل DSR و DLDSR: کدام یک بهتر است؟ را مشاهده کنید.

از دیگر ویژگی هایی که در ساخت کارت گرافیک مدل  TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G ایسوس استفاده شده می توان به قابلیت پشتیبانی از آخرین نسخه DirectX 12 Ultimate اشاره کرد. پشتیبانی از دایرکت ایکس 12 اولتیمیت را می توان یکی از ویژگی های پیشرفته این کارت گرافیک محسوب کرد که به شما این امکان را خواهد داد تا از قابلیت ردیابی اشعه، سایه زنی با نرخ متغیر، سریع تر شدن فریم ریت و اضافه شدن جلوه های بصری خارق العاده در بازی بهره مند شوید! در ضمن این مدل از کارت گرافیک دارای سیستم نورپردازی بوده که در بالای محفظه تعبیه شده است. سیستم نورپردازی استفاده شده در این مدل کارت گرافیک از نوع RGB بوده و با توجه به قابلیت شخصی سازی که در اختیار دارد به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید جلوه های نوری مختلف را بر حسب سلیقه خود به نمایش دربیاورید!

بررسی کارت گرافیک ایسوس مدل TUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G

قابلیت پشتیبانی از 4 مانیتور!

شرکت ایسوس در طراحی و ساخت کارت گرافیک گیمینگ مدلTUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G از پورت های متعددی استفاده کرده است. پورت های تعبیه شده در این مدل کارت گرافیک شامل 2 عدد پورت HDMI 2.1 و 3 عدد پورت DisplayPort 1.4a می شود. کاربر با استفاده از پورت های تعبیه شده قادر خواهد بود از حداکثر 4 مانیتور به صورت همزمان خروجی تصویر بگیرد! لازم به ذکر است که این مدل کارت گرافیک از رزولوشن حداکثر 4320x7680 پیکسل پشتیبانی می کند و قادر است تصاویری با وضوح Full HD، 4K و 8K را به شما ارائه دهد. ضمن اینکه این کارت گرافیک از باس حافظه 384 بیت و فرکانس حافظه 19 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد. به این ترتیب این کارت گرافیک مناسب برای اجرای پردازش های گرافیکی سنگین و بازی های روز است.

در ضمن این مدل از کارت گرافیک شرکت ایسوس با توجه به گرافیک فوق العاده ای که در اختیار دارد می تواند پخش زنده روان و بدون لگ را برای شما به ارمغان بیاورد. این ویژگی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید یک استریم روان و کاملا حرفه ای داشته باشید. ASUS به فکر گیمرهای حرفه ای که به صورت آنلاین اقدام به انجام بازی های خود می کنند نیز بوده و با اضافه کردن ویژگی Nvidia Reflex توانسته تا حد زیادی نیاز آن ها را برطرف کند. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که کارت گرافیک گیمینگ مدلTUF GAMING GeForce RTX 3080 Ti O12G ایسوس از فرکانس افزایشی 1755 مگاهرتز در حالت گیمینگ و 1785 مگاهرتز در حالت اورکلاک، حافظه 12 گیگابایتی از نوع GDDR6X، دارای قابلیت پشتیبانی از Physx، G-Sync، HDCP و واقعیت مجازی بوده و از 2 عدد تغذیه 8 پین نیز برخوردار است.

منبع: asus