ساعت های هوشمند اپل واچ سری 3 در سال 2017 به بازار آمده اند و در ابتدا طرفداران زیادی داشتند. اما در سال های اخیر و به خصوص پس از معرفی سیستم عامل watchOS 7 در پاییز سال 2020، انتقادات فراوانی به این ساعت های هوشمند اپل وارد شده است. این موضوع برای اپل که محصولات آن همواره به ماندگاری بالا و قابل استفاده بودن برای چند سال معروف بوده اند، یک نقطه ضعف بزرگ است و به همین دلیل به نظر می رسد که این شرکت آمریکایی به زودی این سری از ساعت های هوشمند خود را منسوخ کند! اما چرا بسیاری از کاربران معتقدند که باید اپل واچ سری 3 را به سطح زباله انداخت؟!

پنج دلیل برای اینکه باید اپل واچ سری 3 را دور بیندازید و یک نسخه جدیدتر بخرید!

1. کمبود شدید فضای ذخیره سازی

اپل در وب سایت رسمی خود در مورد میزان فضای ذخیره سازی مدل های مختلف اپل واچ کمی سختگیرانه عمل کرده و اطلاعات کمی را در این رابطه در دسترس قرار داده است. با این حال با یک نگاه سریع به بخش Settings تمامی اپل واچ ها می توان به ظرفیت حافظه داخلی آنها پی برد. برای این منظور باید مسیر Settings -> General -> Storage طی شود.

ساعت هوشمند اپل واچ سری 3 نسخه مجهز به قابلیت مکالمه و GPS فقط دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و نسخه ارزان قیمت تر آن که فقط دارای GPS است، از حافظه داخلی فقط 8 گیگابایتی بهره می برد. این در حالی است نسل بعدی این ساعت ها (اپل واچ سری 4)، فارغ از امکانات ارتباطی که دارند، همگی به 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهزند.

به علاوه اینکه تمام مدل های اپل واچ که از سال 2019 به بعد عرضه شده اند، شامل سری 5، سری 6، سری 7 و سری SE همگی دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی هستند. لازم به ذکر است اپل واچ سری 7 پرچمدار جدید اپل است و اپل واچ SE نسخه ارزان قیمت ساعت هوشمندهای اپل هستند و شما میتوانید برای مقایسه اپل واچ سری 7 و اپل واچ SE به بخش مقالات وب سایت ما مراجعه کنید. اپل برگردیدم به اپل واچ سری 3 متأسفانه حافظه ذخیره سازی این اپل ئاچ خیلی محدود است و کاربران معمولاً با مشکل کمبود فضا برای نصب آپدیت های نرم افزاری مواجه شده و مجبور می شوند تا فایل های مدیای خود را از روی ساعت پاک کنند. حتی پس از این کار نیز ممکن است فضای کافی برای نصب آپدیت های جدید در اختیار کاربران نباشد!

این شرایط برای کاربران نسخه GPS دار اپل واچ 3 بدتر هم هست! چرا که با توجه به حجم زیاد watchOS، کاربران این نسخه ها عملاً فقط حدود 4 گیگابایت فضای ذخیره سازی در اختیار دارند. این مشکل به قدری سروصدا به پا کرده که اپل طی یک مقاله طولانی اعلام کرده که کاربران اپل واچ سری 3 پیش از به روز رسانی watchOS به آخرین نسخه (که ممکن است چندین ساعت طول بکشد!) ساعت هوشمند خود را به طور کامل ریست و بازیابی کنند.

پنج دلیل برای اینکه باید اپل واچ سری 3 را دور بیندازید و یک نسخه جدیدتر بخرید!

2. صفحه نمایش محدود و فشرده

صفحه نمایش اپل واچ سری 3 در مقایسه با اغلب محصولات جدید اپل در رتبه ای بسیار نازل قرار می گیرد! چرا که حاشیه های اطراف صفحه نمایش دستگاه های جدیدتر اپل بسیار باریک است و اغلب این دستگاه ها از صفحه نمایش به اصطلاح «لبه به لبه» بهره می برند.

صفحه نمایش کوچک 312x390 پیکسلی اپل واچ سری 3 که درون حاشیه های پهن و لبه های زمخت قرار گرفته، عملاً حدود 30 درصد از سری 4 و 50 درصد از سری 7 کوچکتر است!

3. عملکرد از رده خارج!

اپل واچ سری 3 از تراشه دو هسته ای Apple S3 قدرت می گیرد که مصرف انرژی فوق العاده بالایی دارد. همچنین این ساعت هوشمند به بلوتوث 4.2 مجهز است که برای همان سال 2017 هم قدیمی بود! چرا که در همان زمان گوشی های آیفون 8 و آیفون X از بلوتوث 5 بهره می بردند.

در کنار این مسائل باید به طول عمر باتری اپل واچ سری 3 اشاره کنیم که به کابوسی برای کاربران تبدیل شده است! به طوری که برخی کاربران به شوخی گفته اند که مدت زمانی که این ساعت هوشمند در شارژ بوده از زمانی که بر روی مچ دست آنها بوده بیشتر شده است!

پنج دلیل برای اینکه باید اپل واچ سری 3 را دور بیندازید و یک نسخه جدیدتر بخرید!

4. فقدان پشتیبانی نرم افزاری

همانطور که می دانید معرفی سیستم عامل جدید اپل wachOS 9 با ویژگی های متعدد چند ماه پیش انجام شد. این سیستم عامل قرار است در پاییز امسال عرضه شود، اما با این حال فروش اپل واچ 3 به طور شگفت آوری همچنان ادامه دارد! پس خریداران این ساعت هوشمند ممکن است پس از اینکه مطلع شوند دستگاه آنها از سیستم عامل جدید پشتیبانی نمی کند کمی شوکه شوند!
در پایین صفحه پیش نمایش watchOS 9 در وب سایت اپل، یک پیام کوچک و ظریف دیده می شود با این مضمون که: «سیستم عامل watchOS 9 بر روی Apple Watch SE یا Apple Watch Series 4 به بعد که با آیفون 8 به بعد (با سیستم عامل iOS 16) جفت می شوند، قابل نصب است».

اپل در دهه گذشته به دلیل ارائه پشتیبانی طولانی مدت از دستگاه ها از لحاظ به روز رسانی نرم افزاری، عملکرد فوق العاده ای ارائه داده و تبدیل به یک اسطوره شده است! اما به نظر می رسد که اپل واچ سری 3 یک استثنا است و از چرخه پشتیبانی نرم افزاری اپل خارج شده است.

5. قیمت غیر منطقی و فریبنده

در نگاه اول برچسب قیمت 199 دلار برای یک ساعت هوشمند مدرن از برندی مانند اپل فوق العاده به نظر می رسد! اما اگر کمی به مشخصات فنی اپل واچ سری 3 دقیق شوید، متوجه می شوید که این دستگاه چندان هم مدرن نیست و قیمت آن فریبنده است! این در حالی است که با پرداخت فقط 80 دلار بیشتر می توانید Apple Watch SE را بخرید که طراحی به روز تری دارد و صفحه نمایش آن 30 درصد بزرگتر است! همچنین تراشه پیشرفته تری دارد و مدام مجبور به شارژ کردن باتری آن نیستید!

منبع: notebookcheck.net