پرینترهای سه بعدی و امکان ترمیم اعضای حیاتی انسان ها

به طور کلی چاپگر یا پرینتر از لوازم جانبی کامپیوتر است که متن یا تصویر ایجاد شده را به وسیله خود کامپیوتر روی کاغذ چاپ می ‌کند، که این تکونولوژی در سال های اخیر پیشرفت کرده است و به تازگی خبرهایی درباره ورود پرینترهایی برای ترمیم اعضای حیاتی انسان ها از جمله پوست می شنویم.

پرینترهای سه بعدی و امکان ترمیم اعضای حیاتی انسان ها

این دستاورد های جدید پرینتر سه بعدی به خصوص در عرصه پزشکی سبب شده است که بسیاری از امور درپزشکی به راحتی انجام شود مانند عمل های جراحی ای که به بن بست رسیده و امیدی به نجات بیمار نیست را درمان می کند.محققان کانادایی با همکاری وکمک مهندسین پزشکی موفق به تولید پرینتری شده اند که می تواند پوست بیمارانی که بر اثر حوادثی از جمله آتش سوزی، تصادف و ... دچار آسیب های قابل توجهی شده اند را ترمیم کند. این پرینتر PrintAlive نام دارد و حاصل تلاش محققان دانشگاه تورنتو کاناداست. در پرینترهای نسل اول بافت سازی بخش مهمی از کار را انجام میداد اما در پرینترهای نسل جدید که شامل پرینترهای سه بعدی می شود می توان با کمک هیدروژل به فولیکول های مو، غدد عرق و همینطور سایر پیچیدگی های پوست انسان دست یافت.

این چاپگر سه بعدی، پرینت سه بعدی پوست را به وسیله سازه های هیدروژلی مواد زیستی و فناوری های پیشرفته سه بعدی که با یکدیگر ترکیب می شوند انجام میدهد تا با بهره گیری از این روش، مشکلات احتمالی مانند پس زدن پیوند توسط سیستم ایمنی بدن نیز ایجاد نشود.لایه های ژلاتینی موجود در این فناوری باعث افزایش سرعت دوران درمان می شود. با چینین پرینترهایی می توان نتیجه ی موردنظر از عمل های پیوند در بیمارانی را که به دلیل حوادث مختلف با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم میکنند را حتی بدون انجام عمل به دست آورد. این تکنیک که شامل پرینت سه بعدی تمامی اعضای بدن می شود نه تنها دارای هزینه ی کمتری در مقایسه با عمل پیوند است بلکه می توان از طریق آن خطر مرگ و میر و همچنین پس زدن پیوند را نیز کاهش داد.