چند وقتی بود که شایعاتی مبنی بر کار کردن گوگل بر روی یک رابط کاربری جدید برای Play Store به گوش می رسید. آخرین باری که طراحی ظاهری پلی استور تغییر کرده بود، به سال 2019 باز می گردد. جایی که در طراحی آن از یک تم متریال با رنگ بندی جدید و نوار پیمایش (navigation bar) متفاوت استفاده شده بود. با وجود اینکه این المان ها در طراحی جدید پلی استور هم همچنان مورد استفاده قرار گرفته اند، اما گوگل در این طراحی استفاده از برخی المان های محبوب و قدیمی را کنار گذاشته و تلاش کرده تا کار با این سرویس تا حد امکان برای تمامی کاربران ساده شود.

در رابط کاربری جدید گوگل پلی استور دیگر خبری از منوی همبرگری (سه خط افقی) نیست!

وقتی برای اولین بار با رابط کاربری جدید پلی استور مواجه می شوید، احتمالاً به سرعت متوجه خواهید شد که منوی همبرگری (سه خط افقی) که پیش از این در سمت چپ صفحه اپلیکیشن قرار داشت، حذف شده است. در عوض تمامی آیتم های منوی پلی استور به عکس پروفایل شما که به صورت thumbnail در بالای صفحه قرار دارد، منتقل شده است. بنابراین با کلیک کردن بر روی عکس پروفایل خود می توانید به گزینه های منو دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که دسته بندی این آیتم ها خلاصه تر و جمع و جورتر شده است. به عنوان مثال، اپلیکیشن های مربوط به بخش های Play Books یا Play Movies & TV به بخش Library منتقل شده اند. منوی بخش های Payments و Subscriptions نیز ادغام شده اند

در رابط کاربری جدید گوگل پلی استور دیگر خبری از منوی همبرگری (سه خط افقی) نیست!

منوی Settings هم مورد تغییر و بازسازی قرار گرفته است. به جای لیست کردن تمامی تنظیمات، اکنون این گزینه ها درون یک فولدر با قابلیت باز شدن و توسعه قرار گرفته اند. همچنین برخی المان های بخش جستجوی اپلیکیشن نیز تغییر کرده اند. صفحه نتایج جستجو اکنون شامل یک کارت کامل از مشخصات اپلیکیشن می شود که به شما اجازه می دهد که از همان بخش بتوانید اقدام به نصب آن کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که از بخش جستجو به صفحه اپلیکیشن بروید و سپس بر روی دکمه install ضربه بزنید.

متأسفانه برخی از این تغییرات احتمالاً چندان مفید به نظر نرسند و کاربران را دچار دردسر کنند. به عنوان مثال مخفی شدن آیتم های منو از صفحه اصلی به احتمال بسیار زیاد سبب گیج شدن کاربران خواهد شد. به خصوص اینکه کاربران به استفاده از منوی همبرگری عادت کرده بودند و اکنون این منو به طور کامل از UI جدید پلی استور حذف شده است! البته گوگل برای حذف این منو دلایل خاص خود را دارد. این روزها اندازه صفحه نمایش برخی از گوشی های پرچم دار (مانند سامسونگ گلکسی S21 Ultra) بزرگتر از مدل های قبلی شده اند و دیگر منوی همبرگری با آنها سازگاری نداشت. اما انتقال منو به یک المان دیگر در بالای صفحه نمایش هم به نظر می رسد راه حل مناسبی نیست و باعث شده تا کاربران در دستیابی به آیتم های مورد نظرشان با مشکل مواجه شوند. حال باید منتظر ماند و دید که بازخورد کاربران از کار با رابط کاربری جدید پلی استور چه خواهد بود.

منبع: androidcentral