شرکت MSI با طراحی و تولید مادربرد PRO B760M-P DDR4 راه را برای کاربران حرفه ای که به دنبال مادربردی هستند تا با استفاده از آن سیستم رده بالای خود را به راحتی اسمبل کنند هموار کرده است. در واقع این مدل مادربرد مخصوص کاربرانی است که قصد انجام چندین کار به صورت همزمان داشته و به دنبال افزایش کارایی سیستم خود هستند! در طراحی این مدل مادربرد از فناوری های پیشرفته و بسیار کاربردی استفاده شده تا کارایی آن تا حد زیادی بالا برود. مهندسان و طراحان شرکت MSI از سیستم خنک کننده مناسبی نیز استفاده کرده اند که شامل هیت سینک (به منظور محافظت از مادربرد در برابر حرارت و جلوگیری از ورود گرد و غبار) و محافظ اسلات M.2 (جهت ایمن نگه داشتن حافظه SSD در برابر حرارت و بالا بردن میزان عملکرد آن) می شود. از دیگر ویژگی های این مدل مادربرد نیز می توان به کانکتورها، هدرها و پورت های متعدد اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر و تخصصی تر مادربرد PRO B760M-P DDR4 ام اس آی خواهیم پرداخت، پس لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

 

بررسی مادربرد MSI PRO B760M-P DDR4

سیستم خنک کنندگی قدرتمند و اتصالات متعدد!

MSI جهت محافظت کردن از قطعات متصل شده به PRO B760M-P DDR4 و بهره مندی از بهترین عملکرد، سیستم خنک کنندگی پرقدرتی را پیاده سازی کرده است. در ضمن MSI به منظور بی نقص کردن جریان برقی که به پردازنده منتهی می شود از هیت سینک بزرگ بهره برده است. هدرهای فن متعددی نیز در این مدل مادربرد تعبیه شده تا این امکان را به شما بدهد که بتوانید سیستم خنک کننده مدنظر خودتان را پیاده سازی کنید! از ویژگی هدرهای فن این مدل مادربرد می توان به امکان شناسایی اتوماتیک حالت PWM و DC اشاره کرد. این قابلیت می تواند زمینه ساز بی صدا کار کردن و سرعت زیاد فن ها باشد. لازم به ذکر است که با توجه به برخورداری این مدل مادربرد از موتور هوشمند شناسایی دمای GPU و پردازنده که بر پایه هوش مصنوعی طراحی شده، این امکان را خواهد داشت تا قادر باشد فن های سیستم را در بهترین حال ممکن و متناسب با وضعیت قطعات مختلف پیکربندی کند! هیت سینک و محافظ اسلات M.2 نیز از دیگر ویژگی های سیستم خنک کنندگی این مدل مادربرد محسوب می شود. مهندسان MSI هیت سینک را جهت محافظت از مادربرد در برابر حرارت و جلوگیری از ورود گرد و غبار اضافه کرده و با توجه به برخورداری از محافظ اسلات M.2 نیز جهت ایمن نگه داشتن حافظه SSD در برابر حرارت و بالا بردن میزان عملکرد آن اضافه شده است!

MSI در طراحی و ساخت مادربرد PRO B760M-P از پورت های مختلفی به منظور ارتباط و متصل شدن انواع مانیتور، ماوس، کیبورد و ... بهره برده است. پورت های تعبیه شده در این مدل از مادربرد شامل چهار عدد پورت USB 2.0، یک عدد پورت USB 3.2 Gen1 Type A، یک عدد پورت USB 3.2 Gen2 Type C، یک عدد پورت VGA، یک عدد پورت DisplayPort، یک عدد پورت HDMI، دو عدد پورت PS/2 و سه عدد جک هدفون می شود. با برخورداری از پورت های تعبیه شده می توان گفت که شما برای ارتباط با لوازم جانبی کامپیوتر با هیچ چالشی روبرو نخواهید شد. هدرهای تعبیه شده بر روی این مادربرد نیز شامل چهار عدد هدر USB 2.0، دو عدد هدر USB 3.2 Gen1 Type A، یک عدد هدر CPU Fan، دو عدد هدر System Fan، دو عدد هدر Front Panel (JFP)، یک عدد هدر Chassis Instruction (JCI)، یک عدد هدر Front Audio (JAUD)، یک عدد هدر Printer Port (JLPT)، یک عدد هدر Com Port (JCOM) و یک عدد هدر TPM pin (با قابلیت پشتیبانی از TPM 2.0) می شود. کانکتورهای متعددی نیز در طراحی مادربرد PRO B760M-P DDR4 مورد استفاده قرار گرفته که شامل یک عدد کانکتور POWER (ATX_PWR)، یک عدد کانکتور Power (CPU-PWR) و یک عدد کانکتور RGB LED (JRGB) می شود!

 

بررسی مادربرد MSI PRO B760M-P DDR4

قابلیت نصب بر روی انواع کیس های رایج!

با توجه به اینکه مادربرد ام اس آی PRO B760M-P DDR4 در ابعاد 243.84x243.84 میلی متر و فرم فاکتور mATX عرضه شده، مشکلی برای نصب آن بر روی انواع کیس نخواهید داشت. شرکت MSI در این مادربرد از چیپست B760 اینتل بهره برده که دارای یک سوکت پردازنده از نوع LGA1700 است. شما می توانید از پردازنده های نسل 12 و 13 (سری های Celeron، Pentium Gold و Core) شرکت Intel بر روی این مادربرد استفاده کرده تا تبدیل به مناسب ترین و بهترین مدل برای استفاده کاربری های حرفه ای شود! مادربرد MSI PRO B760M-P DDR4 دارای کارت صدا Realtek ALC897 Codec نیز بوده که قادر است صدایی شفاف، قدرتمند و 7.1 کاناله را به ارمغان بیاورد. شما می توانید این مادربرد را از طریق 3 عدد جک 3.5 میلی متری موجود بر روی بدنه آن به انواع هدست و اسپیکرهای قدرتمند متصل کنید. لازم به ذکر است که MSI از چهار حافظه رم DDR4 با ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت بر روی مادربرد PRO B760M-P DDR4 استفاده کرده تا از قابلیت اجرای هر نوع نرم افزاری بهره مند شوید! با توجه به بهره مندی از ویژگی یاد شده این امکان را خواهید داشت تا قادر باشید از حافظه های رم که دارای فرکانس هایی تا 4800 مگاهرتز (به صورت اورکلاک) و 3200 مگاهرتز بدون اورکلاک هستند بر روی این مادربرد استفاده کنید.

از دیگر ویژگی های استفاده شده در این مدل مادربرد MSI می توان به برخورداری از کارت شبکه قدرتمند اشاره کرد. کارت شبکه استفاده شده در این مدل مادربرد از نوع RTL8111H Gigabit LAN ساخت شرکت Realtek می باشد. این مادربرد عملکردی پایدار و ایمن در قالب شبکه های پر سرعت از خود نشان می دهد و امکان انجام بازی های گروهی با کیفیتی عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد. این مادربرد دارای پیکربندی حافظه 2 کاناله است و از فناوری XMP نیز پشتیبانی می کند. این فناوری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید فرکانس کاری حافظه را متناسب با نیاز و توانایی سیستم تنظیم کنید. از دیگر مشخصات این مدل مادربرد باید به مجهز بودن آن به دو اسلات PCI Express x1 (جهت توسعه مادربرد)، یک عدد اسلات PCI Express x16، دو عدد کانکتور M.2 و چهار کانکتور ساتا 3.0 (برای نصب هارددیسک و درایو نوری) اشاره کرد.

 

بررسی مادربرد MSI PRO B760M-P DDR4

فناوری های متعدد و ابزارهای کاربردی!

شرکت MSI جهت بالا بردن عملکرد و بازدهی مادربرد PRO B760M-P DDR4 از فناوری های متعدد استفاده کرده است. فناوری های استفاده شده در این مدل مادربرد شامل Memory Boost، Core Boost، Audio Boost، Resizable BAR و Lightning Gen4 می شود.

  • Core Boost: فناوری Core Boost از ویژگی های پیشرفته و مدرنی است که شرکت MSI در طراحی و ساخت مادربردهای خود استفاده می کند. این فناوری با توجه به قابلیت های ویژه ای که در اختیار دارد باعث می شود تا مادربرد از عملکردی سریع و دقیقی بهره مند باشد. در ضمن Core Boost علاوه بر پشتیبانی از پردازنده های مرکزی که از چند هسته بهره مند هستند، این امکان را پردازنده ها می دهد تا هنگام اورکلاک از شرایط مناسبی بهره مند شوند!
  • Memory Boost: مهندسان و طراحان شرکت MSI این فناوری را به منظور ارائه سیگنال های داده اضافه کرده اند تا مادربرد از قابلیت سازگاری بیشتر، قابلیت ایجاد شرایط بهترین عملکرد و ثبات عملکرد برخوردار شود!
  • AUDIO BOOST: شرکت MSI جهت احترام به کاربرانی که گوش های خود را دوست دارند و اهمیت زیادی به آن ها قائل هستند از فناوری AUDIO BOOST استفاده کرده است. این فناوری قابلیت پخش باکیفیت ترین و ریزرترین صدا را هنگام انجام بازی های ویدئویی و یا تماشای فیلم برای کاربر را در اختیار دارد!
  • Resizable BAR: از پیشرفته ترین ویژگی های مربوط به فناوری PCIe بوده و با توجه به قابلیت دسترسی آسان و یکباره به تمامی Frame Buffer موجود در کارت گرافیک باعث بهبود و بالا رفتن میزان عملکرد می شود!

بررسی مادربرد MSI PRO B760M-P DDR4

شرکت MSI جهت تنظیم و بالا بردن میزان عملکرد مادربرد از ابزارهای متعددی استفاده کرده است که شامل ابزار VMD، ابزار M-Flash، ابزار MEMORY TRY IT و Search & Favorites می شود!

  • ابزار VMD: این ابزار جهت مدیریت و کنترل حافظه های اس اس دی NVMe اضافه شده تا کاربر بدون بهره مندی از تبدیل های سخت افزاری بتواند باس PCIe را فعال کند.
  • ابزار M-Flash: این ابزار نیز به منظور ارتقا و یا فلش کردن بایوس در کم ترین زمان اضافه شده تا کاربر برای انجام این کار با هیچ چالشی روبرو نشود.
  • ابزار MEMORY TRY IT: با این ابزار قادر خواهید بود میزان سرعت حافظه نصب شده بر روی مادربرد را افزایش داده و از نهایت عملکرد آن بهره مند شوید!

در آخر نیز باید به این نکته اشاره کنیم که مادربرد PRO B760M-P ام اس آی از دیگر ویژگی های و امکاناتی همچون قابلیت سازگاری با Window 11 64-bit و Windows 10 64-bit، قابلیت پشتیبانی از RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10 و نرم افزار اختصاصی MSI CENTER برخوردار است!

منبع: msi