شرکت Minisforum به تازگی از مینی کامپیوتر UM790 XTX رونمایی کرده است. این مینی پی سی از واحد محاسباتی AMD Phoenix قدرت می گیرد و قرار است تا پایان سال جاری میلادی با مجموعه ای از امکانات پیشرفته راهی بازار شود. از جمله این امکانات می توان به پورت Oculink و توان حرارتی 70 وات اشاره کرد. در ادامه با مشخصات بیشتری از مینی کامپیوتر Minisforum UM790 XTX آشنا خواهیم شد.

بررسی مینی پی سی Minisforum UM790 XTX

مجموعه ای از قدرتمند ترین سخت افزار فعلی دنیا در بدنۀ کوچک مینی کامپیوتر Minisforum UM790 XTX گرد هم آمده اند. بر اساس اعلام شرکت Minisforum، این شرکت از پردازنده سری AMD Phoenix در مینی کامپیوتر جدید خود استفاده کرده است که البته چندان هم موضوع جدیدی برای این شرکت نیست! چرا که در مدل های قبلی این برند نیز شاهد استفاده از پردازنده های همین سری بوده ایم. با این حال این شرکت ادعا کرده است که پردازنده به کار رفته در مینی پی سی UM790 XTX از توان حرارتی 70 وات برخوردار است. به این ترتیب مینی پی سی جدید Minisforum در مقایسه با سایر مدل های مجهز به همین پردازنده، پتانسیل بیشتری در اجرای پردازنده های سنگین دارد.

به عنوان مثال مینی پی سی GTR7 Pro از برند Beelink می تواند از پردازنده به کار رفته در آن (مدل Ryzen 9 7940HS) با توان حداکثر 65 وات استفاده کند. فراموش نکنید که این پردازنده بر مبنای معماری Zen 4 طراحی شده و 5 وات می تواند تأثیر چشمگیری بر روی قدرت اجرایی آن بگذارد!

علاوه بر موارد گفته شده، شرکت Minisforum دو اسلات M.2 2280 با قابلیت پشتیبانی از حافظه های PCIe 4.0 را درون بدنه مینی پی سی UM790 XTX تعبیه کرده است. همچنین یک جفت اسلات SODIMM با قابلیت پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت حافظه رم DDR5-5600 در آن قرار دارد. سایر ویژگی های این مینی کامپیوتر شامل بلوتوث 5.3 و وای فای 6E می شود.

مجهز بودن به پورت Oculink یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه مینی کامپیوتر UM790 XTX است. این پورت امکان اتصال کارت گرافیک اکسترنال مانند GPD G1 را به دستگاه فراهم می آورد. به طور خلاصه باید بگوییم که Oculink از پهنای باند فوق العاده بالا (64 گیگابیت در ثانیه) پشتیبانی می کند و عملکرد به مراتب بهتری را از پورت تاندربولت 4 در هنگام اتصال به کارت گرافیک های اکسترنال ارائه می دهد.

همان طور که در عکس های زیر مشاهده می کنید، مینی کامپیوتر Minisforum UM790 XTX به پورت های HDMI 2.1، DisplayPort 1.4، USB 4، USB Type-A و Gigabit Ethernet هم مجهز است.

بررسی مینی پی سی Minisforum UM790 XTX

بررسی مینی پی سی Minisforum UM790 XTX

متأسفانه Minisforum هنوز در رابطه با قیمت مینی پی سی UM790 XTX اطلاعاتی را منتشر نکرده است. همچنین زمان عرضۀ این محصول جدید به بازارهای جهانی هنوز مشخص نشده است. با توجه به مشخصات فنی این مینی کامپیوتر، می توان آن را جزء مدل های رده بالای بازار دسته بندی کرد که برای کاربرهای حرفه ای تر طراحی شده است. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم میزان استقبال از این دستگاه به چه میزان خواهد بود.

منبع: notebookcheck