مایکروسافت چندین سال است که Internet Explorer را از برنامه های خود کنار گذاشته است. این مرورگر چند سال پیش با Edge جایگزین شد و در ماه ژوئن 2022 رسماً به کار خود پایان داد. به تازگی و در تاریخ 14 فوریه 2023 (25 بهمن 1401) مایکروسافت این مرورگر را به صورت دائمی بر روی چندین نسخه از سیستم عامل ویندوز 10 غیر فعال کرده است. برای این منظور، یک آپدیت جدید برای مرورگر Edge ارائه شده است که در آن نشانی از اینترنت اکسپلورر دیده نمی شود.

دوران اینترنت اکسپلورر در سیستم عامل ویندوز 10 رسماً به پایان رسید

در مطلبی که مایکروسافت در این زمینه در بلاگ رسمی خود منتشر کرده به نکات زیر اشاره شده است:

«اپلیکیشن دسکتاپ بازنشسته شده و از رده خارج اینترنت اکسپلورر 11 به صورت دائمی بر روی نسخه های مشخص از سیستم عامل ویندوز 10 حذف شده است. حذف اینترنت اکسپلورر از ویندوز با ارائه یک آپدیت جدید برای مرورگر Edge انجام شده است.

تمام موارد بصری که به IE11 مربوط می شوند، شامل آیکون ها، منوی استارت و تسک بار، از ماه ژوئن 2023 و با ارائه آپدیت امنیتی ویندوز (ریلیز “B”) به طور کامل حذف خواهند شد.

دوران اینترنت اکسپلورر در سیستم عامل ویندوز 10 رسماً به پایان رسید

ما به شدت توصیه می کنیم تا قبل از تاریخ مذکور، حالت اینترنت اکسپلورر را در مرورگر Edge راه اندازی کنید و سپس IE11 را در آن غیر فعال نمایید تا مطمئن شوید سازمان شما در اثر این اتفاق دچار اختلال در کسب و کار خود نخواهد شد.»

لازم به ذکر است که این تغییرات در سیستم عامل های Windows 10 LTSC و Windows Server اعمال نشده است.

همان طور که اشاره کردیم، مرورگر اینترنت اکسپلورر برای چند سال است که در برنامه های مایکروسافت جایی ندارد و بسیاری از کاربران استفاده از آن را کنار گذاشته اند. به طوری که اپلیکیشن مستقل این مرورگر دیگر بر روی سیستم کاربران عادی نصب نیست. در این میان سازمان هایی که هنوز به مرورگر اینترنت اکسپلورر نیاز دارند، می توانند از بخش IE Mode در مرورگر Edge به آن دسترسی داشته باشند.

دوران اینترنت اکسپلورر در سیستم عامل ویندوز 10 رسماً به پایان رسید

به طور کلی مرورگر اینترنت اکسپلورر هیچ گاه مرورگر محبوبی در میان کاربران نبود و اغلب افراد گوگل کروم و موزیلا فایر فاکس را به آن ترجیح می دادند. عدم استقبال کاربران در کنار باگ های متعدد این مرورگر، باعث شد تا مایکروسافت تغییراتی اساسی در آن ایجاد کند و مرورگر Edge را ارائه دهد. در مرورگر اج از هسته کرومیوم (Chromium) استفاده شده است که پیش از این گوگل از آن در مرورگر کروم بهره برده بود. این تغییر سبب شده تا مایکروسافت به میدان رقابت با کروم و فایرفاکس برگردد و بتواند تعداد کاربران مرورگر خود را افزایش دهد. اکنون نسخه جدید مرورگر Microsoft Edge به هوش مصنوعی هم مجهز شده است و پیش بینی می شود تا از لحاظ جایگاه میان کاربران جهشی عظیم را تجربه کند! تمرکز مایکروسافت بر روی مرورگر اج جدید و ادغام آن با هوش مصنوعی، باعث شده تا این شرکت دیگر تمایلی به پشتیبانی از نسخه های قدیمی و از رده خارجی مانند IE11 نداشته باشد.

منبع: windowscentral