وقتی صحبت از تبلت ها به میان می آید، بیشتر مردم برای شروع کار به تب iPad یا Samsung Galaxy نگاه می کنند. اما در چند سال اخیر، افراد بیشتری سری مایکروسافت سرفیس را انتخاب کرده اند. در مورد لپ تاپ ها هم همین وضعیت وجود دارد. یکی از مزایای محصولات مایکروسافت این است که هم دستگاه سخت افزاری و هم سیستم عامل می سازد که به آنها اجازه می دهد به طور یکپارچه با هم کار کنند. بنابراین اگر به دنبال تبلتی ویندوزی هستید، چه کسی بهتر از مایکروسافت را انتخاب کنید؟

در این مقاله، قصد داریم نگاهی به سرفیس گو و سرفیس پرو بیندازیم تا تفاوت بین این دو را بهتر درک کنید.

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: یک مقایسه منصفانه

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7

تفاوت اساسی بین سری Go و سرفیس پرو در قیمت و در نتیجه کیفیت است. Surface Go مدل اقتصادی مایکروسافت است و برای رقابت با آیپد مدل پایه و تبلت های ارزان قیمت سامسونگ طراحی شده است. درحالیکه سرفیس پرو بیشتر با آیپد پرو رقابت می کند.

مانند آیپد پرو، سرفیس پرو نیز بیشتر شبیه لپ تاپ است تا تبلت. به همین دلیل، تفاوت چشمگیری در قیمت بین این دو وجود دارد. معمولاً متوجه خواهید شد که Surface Pro تقریباً دو برابر قیمت سری Go است که با استانداردهای هر کسی مقدار قابل توجهی است. و با توجه به اینکه Surface Pro یکی از گران‌ ترین تبلت ‌های موجود در بازار است، اکثر خریداران بالقوه می ‌خواهند بدانند که برای پول خود چه چیزی دریافت می‌ کنند.

Surface Go اولین بار در سال 2018 عرضه شد و یکی از محبوب ترین تبلت های اندرویدی در بازار بوده است. پس از این، Surface Go 2 در اواسط سال 2020 عرضه شد و در چند زمینه کلیدی پیشرفت داشت.

یکی از تفاوت ‌های کوچک سرفیس گو 2، افزایش وضوح تصویر برای ساخت صفحه نمایش 1280p بود. این صفحه نمایش نیم اینچ بزرگتر است و عمر باتری بهتری دارد. به علاوه، CPU آن نیز بهبود یافته است و دستگاه قدرتمندتری را ارائه می دهد. اما دوربین ها، اتصالات و گرافیک آن مشابه Surface Go اصلی است و بدون تغییر باقی مانده است.

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7

نسل ‌های سرفیس پرو مایکروسافت: Pro 7 در مقابل Pro X

تفاوت‌ های ظریفی بین مایکروسافت سرفیس پرو 7 و سرفیس پرو ایکس وجود دارد. درواقع سرفیس Pro X پورت‌ های USB بیشتری دارد و همچنین به شما امکان می‌ دهد سیم کارت را در صورت تمایل وارد کنید و  همیشه به Wi-Fi تکیه نکنید. در زمینه های دیگر از جمله عمر باتری و دوربین وب نیز بهبود یافته است. به‌ علاوه، اگر صفحه ‌کلید سرفیس ایکس را انتخاب کنید، می ‌تواند همزمان قلم سرفیس ایکس شما را نیز شارژ کند. اما این تبلت، فاقد جک هدفون است و دارای  یک پردازنده کاملا متفاوت است که آن را از نظر عملکرد کمی بهتر می کند. با این تفاسیر، برای بسیاری از افراد، Surface Pro 7 گزینه بهتری است.

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: مقایسه قدرت

هر دو تبلت با 4 یا 8 گیگابایت رم عرضه می شوند، اما در صورت لزوم تنها سرفیس پرو 7 می ‌تواند به 16 گیگابایت رم ارتقا یابد. اگر به دنبال دستگاهی هستید که برای مدت طولانی برای شما کار کند، احتمالاً ایده خوبی است که این موضوع را در نظر بگیرید.

پردازنده موجود در سرفیس گو 2، Intel Pentium Gold Processor 4425Y است که در مقابل پردازنده چهار هسته ای Intel i5 که سرفیس پرو با آن عرضه می شود قرار می گیرد. البته نسخه ‌ای از Pro وجود دارد که با پردازنده i3 نیز عرضه می ‌شود.

از نظر قدرت، تبلت های سری سرفیس پرو Pro یک کلاس بالاتر از سرفیس Go است و این ممکن است برای اکثر افراد عامل تعیین کننده ای باشد.

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: مقایسه قدرت

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: صفحه نمایش

از نظر نمایشگر تفاوت فاحشی وجود ندارد، اما Pro 7 در اینجا برنده است. آنها همان نسبت تصویر 3:2 را ارائه می دهند، اما Pro در کل وضوح بالاتری (1824p) نسبت به سرفیس گو 2 (1280p) دارد.

Pro 7 تقریباً 2 اینچ بزرگتر است، بنابراین برای تماشای ویدئو بهتر است. و برای انجام برخی کارها، ممکن است استفاده از دستگاه کوچکتری مانند Go 2 برای مدت زمان طولانی سخت باشد (البته برای بازی کردن خوب است).

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: فضای ذخیره سازی

Surface Go قابلیت ارتقا فضای ذخیره سازی را دارد، اما انجام این کار بسیار گران است. درواقع سرفیس Go از 64 گیگابایت حافظه eMMC استفاده می کند. این استاندارد برای یک تبلت است، اما فضای ذخیره سازی eMMC آن به اندازه 128 گیگابایت حافظه SSD که با سرفیس پرو 7 عرضه می شود قابل اعتماد یا سریع نیست. این مقدار فضای ذخیره سازی برای یک لپ تاپ مناسب است و در صورت لزوم به راحتی می توان آن را ارتقا داد.

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: فضای ذخیره سازی

مایکروسافت سرفیس گو 2 در مقابل سرفیس پرو 7: عمر باتری

در حال حاضر، اگرچه سرفیس پرو 7 به عنوان یکی از بهترین لپ ‌تاپ های قابل تبدیل 2 در 1  ارزیابی شده، اما هنوز کامل نیست. یکی از مواردی که سرفیس پرو 7 در آن ضعیف است، عمر باتری است که برای اکثر مردم یک بخش بسیار کلیدی است. با توجه به اینکه رقبا دستگاه‌ هایی را ارائه می ‌کنند که عمر باتری بسیار طولانی دارند، عمر باتری ۷ ساعتی که سرفیس پرو 7 ارائه می ‌دهد کمی بیشتر از متوسط است.

منبع: spacehop