درست است که دوران ویندوز فون دیگر تمام شده، اما این سیستم عامل محبوب هنوز فراموش نشده است. چند سال پیش بود که مایکروسافت بدون هیچ تشریفات خاصی، «ویندوز 10 موبایل» را به عنوان آخرین سیستم عامل گوشی اختصاصی خود ارائه داد و سپس آن را به حال خود رها کرد. کمبود سرمایه، عدم استقبال توسعه دهندگان و تکرار مکررات باعث شد تا اکوسیستم گوشی موبایل اختصاصی مایکروسافت نتواند جایگاه مناسبی برای خود پیدا کند.

ویندوز فون 8.1 این پتانسیل را داشت تا ضعف مایکروسافت در این زمینه را پوشش دهد و بتواند حداقل تا حدودی با iOS رقابت کند! در آن زمان گوشی های فوق العاده مقرون به صرفه ای مانند سری Lumia 5xx و Lumia 6xx با این سیستم عامل به بازار عرضه شدند و توانستند به موفقیت های قابل توجهی در بازار برخی کشورها نیز دست یابند. با این حال ویندوز فون 8.1 نیز سرنوشت چندان جالبی نداشت.

عدم ارائه ویندوز 11 موبایل توسط مایکروسافت

اما امروز به نظر می رسد که مایکروسافت باید مشکلات خود در این زمینه را حل کند و سیستم عامل موبایل اختصاصی خود را ارائه دهد. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گوگل از نسخه اندرویدی Surface Duo به سختی پشتیبانی می کند و به آن بهای چندانی نمی دهد. به همین دلیل این گوشی رده بالای مایکروسافت آن طور که باید و شاید با تکنولوژی های روز همراه نیست و نمی تواند از جدیدترین ویژگی های اندروید بهره مند شود.

مایکروسافت بدون اینکه سیستم عامل اختصاصی خود را داشته باشد، نمی تواند سرویس هایی مانند Xbox Cloud Gaming را توسعه دهد. چرا که این سرویس از جانب گوگل پشتیبانی نمی شود و اپل عملاً آن را مسدود کرده است! همچنین مایکروسافت در زمینه رقابتِ اپلیکیشن ها و سرویس های موبایل خود با برنامه های از پیش نصب شده بر روی اندروید و iOS با چالش مواجه شده است. اگر مایکروسافت یک سیستم عامل موبایل اختصاصی داشت، هرگز در چنین شرایطی گرفتار نمی شد.

در همین راستا یکی از کارشناسان وب سایت معتبر ویندوز سنترال، طی یک ویدئو چشم انداز «ویندوز 11 موبایل» را بررسی کرده است. در واقع در این ویدئو بررسی شده که اگر امروز ویندوز 11 موبایل وجود داشت، دارای چه ویژگی هایی بود و چه مزیت هایی را برای مایکروسافت ارائه می داد.

عدم ارائه ویندوز 11 موبایل توسط مایکروسافت

از آنجایی که ویندوز 11 از زبان طراحی روان و کاربر پسندی برخوردار است، احتمالاً نسخه موبایل آن هم جذابیت های زیادی برای کاربران خواهد داشت! تصور کنید فایل اکسپلورر، ویجت ها و دیگر امکانات کاربردی ویندوز 11 بر روی گوشی مدرن و رده بالا در اختیار شما باشد!
در حال حاضر مایکروسافت فقط در بازار سخت افزار موبایل حضور دارد و دستگاه هایی مانند Surface Duo را به این بازار عرضه کرده است. این گوشی تاشو با بهره بردن از دو صفحه نمایش، تلاش قابل توجهی از جانب مایکروسافت به شمار می آید؛ اما عدم مجهز بودن به یک سیستم عامل اختصاصی و پشتیبانی محدود مایکروسافت از این دستگاه، باعث شده تا سرفیس دوئو نتواند ارزش های واقعی خود را نشان دهد.

همان طور که اشاره کردیم، گوگل از گوشی های سری سرفیس دوئو چندان پشتیبانی نمی کند. به عنوان مثال Surface Duo 2 اکنون از آخرین آپدیت های امنیتی اندروید برخوردار نیست، موضوعی که می تواند برای کاربران این گوشی مشکلات زیادی را ایجاد کند. همچنین دست مایکروسافت برای ارائه اپلیکیشن های موبایل اختصاصی خود عملاً بسته است؛ چرا که این شرکت هیچ اپ استور موبایل مختص به خود را ندارد و برای انتشار یک برنامه باید از فیلترهای گوگل پلی استور عبور کند.

عدم ارائه ویندوز 11 موبایل توسط مایکروسافت

اما این شرایط ممکن است تغییر کند. چرا که در برخی خبرها آمده که مایکروسافت در حال تلاش برای ارائه اپ استور اندرویدی اختصاصی خود است، چیزی شبیه به گلکسی استورِ سامسونگ. مسلماً گلکسی استور برای سامسونگ مزایای زیادی داشته است و این شرکت می تواند بدون نیاز به رعایت قوانین گوگل پلی، اپ های دلخواه خود را در آن انتشار دهد.

به هر حال چیزی که مسلم است این است که مایکروسافت بدون یک اکوسیستم اختصاصی موبایل، نمی تواند در بازار گوشی به موفقیت برسد! باید ببینیم که این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی چه برنامه های در این زمینه خواهد داشت.

منبع: windowscentral