شرکت Microsoft Game Studios، یکی از بازیگران اصلی در صنعت گیمینگ، یک بار دیگر به طور صریح اعلام کرده است که هیچ برنامه مشخصی برای ورود به بازار «واقعیت مجازی (VR)» و «واقعیت افزوده (AR)» ندارد. Matt Booty مدیر ارشد استودیوی بازی سازی مایکروسافت طی مصاحبه ای با هالیوود ریپورتر تأکید کرده است که وضعیت فعلی حوزه AR و VR با معیارهای مایکروسافت برای موفقیت در صنعت گیم همخوانی ندارد، به خصوص در سال های پیش رو!

مایکروسافت به بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ورود نخواهد کرد

آقای Booty توضیح داده است که معیار مایکروسافت برای موفق در نظر گرفتن یک بازی، جذب حداقل 10 میلیون کاربر است. به عبارت دیگر بازی هایی که کمتر از 10 میلیون نفر آن را انجام دهند، از نظر مایکروسافت ناموفق بوده اند. متأسفانه در حال حاضر تکنولوژی های VR و AR این تعداد مخاطب ندارند و هیچ یک از بازی های آنها حتی توانایی نزدیک شدن به این معیار را هم ندارند. همچنین Matt Booty ضمن اذعان به پتانسیل های بالای این فناوری های نوظهور اعلام کرده است که مایکروسافت ترجیح می دهد تا بیشتر بر روی مبحث «مالکیت فکری» یا Intellectual Property (IP) تمرکز کند و جریان ها و جنبش های انحصاری خود را در صنعت گیم ایجاد نماید.

این استراتژی مایکروسافت با رقبایش مانند سونی و متا (که پیش از این با نام فیسبوک شناخته می شد)، تفاوت زیادی دارد. هدست واقعیت مجازی سونی PlayStation VR2 در جدیدترین عرضه خود به بازار، فقط در عرض 6 هفته به میزان 600000 نسخه به فروش رسیده است. حتی رئیس سونی، Hiroki Totoki، ابراز خوش بینی کرده است که هدست PS VR2 بتواند از کل فروش نسخه قبلی خود که تا پایان سال 2019 به 5 میلیون نسخه رسیده بود، پیشی بگیرد. متا نیز در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که فروش هدست های واقعیت مجازی Quest از مروز 20 میلیون نسخه گذشته است.

مایکروسافت به بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ورود نخواهد کرد

موضع مایکروسافت درباره فناوری واقعیت مجازی در گذشته نیز به همین منوال بوده است. در نوامبر 2019 آقای فیل اسپنسر، رئیس دپارتمان گیمینگ این شرکت، با اظهار نظر خود در مورد VR جنجال های زیادی به راه انداخته بود. آقای اسپنسر در آن زمان عنوان کرده بود که فعالیت در بازار VR برای مایکروسافت تحقیر آمیز است و نوعی توهین تلقی می شود! با این حال آقای اسپنسر در ادامه سخنان خود را تلطیف کرد و توضیح داد که برای شرکت هایی که در حوزه واقعیت مجازی فعال هستند و برای مخاطبان این فناوری احترام زیادی قائل است، اما مایکروسافت فعلاً برنامه ای برای ورود به این حوزه ندارد.

در حالی که موضع فعلی مایکروسافت باعث نا امیدی بسیاری از علاقه مندان به بازی های واقعیت مجازی شده، اما این نکته را هم برجسته می کند که این مایکروسافت به اکوسیستم گیمینگ فعلی وفادار است و تمرکز اصلی خود را بر روی تولید بازی های «پلیر محور» گذاشته است. در نتیجه می توان امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور، شاهد نوآوری های جدید مایکروسافت در صنعت گیمینگ فعلی (نه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده!) باشیم. با توجه به سابقه ای که از مایکروسافت در توسعه تکنولوژی های نوین در یاد داریم (فقط کافی است تا هوش مصنوعی را به خاطر بیاورید!)، دستیابی به چنین اهدافی به هیچ عنوان دور از ذهن نیست!

مایکروسافت به بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ورود نخواهد کرد

منبع: gizmochina