مایکروسافت به طور رسمی اعلام کرده است که پشتیبانی از اپلیکیشن Cortana را در ویندوز 10 و 11 متوقف خواهد کرد. به این ترتیب این دستیار صوتی نه چندان محبوب فقط تا پایان سال 2023 به حیات خود ادامه خواهد داد و پس از آن از لیست اپلیکیشن های تحت حمایت مایکروسافت خارج می شود. این خبر فقط یک هفته پس از رونمایی رسمی مایکروسافت از Windows Copilot اعلام شده است. ویندوز کوپایلت یک دستیار هوش مصنوعی است که نسبت به کورتانا با هوش تر است و بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی ChatGPT توسعه یافته است.

پایان پشتیبانی مایکروسافت از دستیار صوتی نه چندان محبوب ویندوز

ویندوز کوپایلت در مقایسه با کورتانا توانایی مدیریت درخواست های پیچیده تری را دارد و برای کاربران ویندوز به مراتب مفید تر خواهد بود. مایکروسافت در بخش پشتیبانی وب سایت خود در مورد بازنشسته شدن کورتانا متن زیر را منتشر کرده است:

«ما در حال ایجاد تغییراتی در ویندوز هستیم که کاربران اپلیکیشن Cortana را تحت تأثیر قرار خواهد داد. با آغاز فصل پاییز سال 2023، پشتیبانی ما از کورتانا به عنوان یک اپلیکیشن پیش فرض ویندوز به طور کامل متوقف خواهد شد. توجه داشته باشید که این موضوع فقط برای کورتانا در ویندوز اتفاق می افتد و شما همچنان می توانید از این اپلیکیشن در سرویس هایی مانند اوت لوک موبایل، Teams موبایل و مایکروسافت تیمز دیسپلی استفاده کنید.

پایان پشتیبانی مایکروسافت از دستیار صوتی نه چندان محبوب ویندوز

ما از این موضوع آگاهیم که این تغییر ممکن است بر روی نحوه کار کردن شما با ویندوز تأثیر بگذارد، بنابراین می خواهیم به شما کمک کنیم که به راحتی گزینه های جدید را جایگزین کنید. در آینده ای نزدیک به جای اینکه بر روی آیکون کورتانا کلیک کنید، منتظر بمانید تا اپلیکیشن باز شود و سپس درخواست صوتی خود را مطرح کنید، می توانید در هر جایی از ویندوز که هستید مستقیماً فرمان صوتی خود را بگویید و به تمامی ابزارهای ویندوز دسترسی داشته باشید».

با ظهور و توسعه هوش مصنوعی در چند ماه اخیر، مایکروسافت لیست متنوعی از خدمات و سرویس های خود را با این فناوری ادغام کرده است. از جمله این سرویس ها می توان به Bing Chat AI و در ادامه به Windows Copilot اشاره کرد که قرار است تا با آغاز فصل پاییز و همزمان با بازنشستگی کورتانا از آن رونمایی شود. ویندوز کوپایلت توانایی های متنوع تری نسبت به کورتانا دارد و قطعاً جانشین شایسته ای برای این دستیار صوتی خواهد بود.

پایان پشتیبانی مایکروسافت از دستیار صوتی نه چندان محبوب ویندوز

همان طور که مایکروسافت خاطر نشان کرده است، Cortana همچنان به عنوان دستیار صوتی در مجموعه Microsoft 365 حضور خواهد داشت و عملکرد آن در این اپلیکیشن ها نسبت به قبل هیچ تغییری نمی کند. به این ترتیب موضوع بازنشستگی کورتانا فقط به سیستم عامل های ویندوز 10 و ویندوز 11 مربوط است. از آنجایی که Windows Copilot صرفاً برای کاربران ویندوز قابل استفاده خواهد بود، ادامه پشتیبانی مایکروسافت از کورتانا در سایر سرویس ها و خدمات خود منطقی و قابل پیش بینی به نظر می رسد. از آنجایی که ویندوز کوپایلت بر اساس تکنولوژی چت بات هوش مصنوعی ChatGPT توسعه یافته، کاربران ویندوز 11 به زودی می توانند با سیستم خود صحبت کنند و در خواست های پیچیده تری را (در مقایسه با کورتانا) از آن داشته باشند.

منبع: windowscentral