شرکت مایکروسافت رسماً اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای ارائه آپدیت های جدید برای ویندوز 10 ندارد و این سیستم عامل به پایان راه خود رسیده است. به این ترتیب نسخه 22H2 آخرین نسخه از این سیستم عامل محبوب خواهد بود. مایکروسافت عنوان کرده است که در ماه اکتبر 2025 به طور کامل پشتیبانی از ویندوز 10 را متوقف خواهد کرد.

مایکروسافت تأیید کرد نسخه 22H2 آخرین نسخۀ این ویندوز خواهد بود

با توجه به انتشار این خبر، در پاییز امسال نباید منتظر آپدیت 23H2 برای ویندوز 10 باشیم. با این حال این سیستم عامل تا تاریخ ذکر شده، همچنان آپدیت های امنیتی را دریافت خواهد کرد. اما پس از اکتبر 2025، آپدیت های امنیتی نیز برای آن متوقف می شود.

در سال 2015 بود که برای اولین بار از ویندوز 10 رونمایی شد. از آن زمان تا کنون چند «نسخه جدید» از این سیستم عامل و چندین آپدیت امنیتی (به صورت ماهانه) برای آن منتشر شده است. در ابتدا مایکروسافت هر سال دو نسخه جدید از ویندوز 10 را عرضه می کرد، تا اینکه تصمیم گرفت تعداد این نسخه ها را به سالی یک عدد برساند. از زمانی که ویندوز 11 عرضه شد، آپدیت های ویندوز 10 فوق العاده جزئی و محدود بوده اند؛ به طوری که می توان گفت نسخه 22H2 هیچ امکانات جدیدی نسبت به نسخه قبلی ندارد و صرفاً یک سری باگ ها و ایرادات از آن برطرف شده است.

مایکروسافت تأیید کرد نسخه 22H2 آخرین نسخۀ این ویندوز خواهد بود

اما باید به این نکته اشاره کنیم که نسخه 22H2 از ویندوز 10 به دریافت آپدیت های ماهیانه خود ادامه می دهد. این آپدیت ها به ویژگی های امنیتی و رفع شدن باگ ها مربوط می شود و قابلیت جدیدی را به سیستم عامل اضافه نمی کند. این آپدیت ها به طور دقیق تا تاریخ 14 اکتبر 2025 (معادل با 22 مهر 1404) عرضه می شوند و پس از آن مایکروسافت به طور کامل پشتیبانی از ویندوز 10 را متوقف می کند. پس از این تاریخ، مایکروسافت کاربران را به آپدیت سیستم عامل خود به نسخه های جدیدتر (ویندوز 11 و شاید هم ویندوز 12) تشویق خواهد کرد.

با توجه به اینکه ویندوز 11 به یک سری پیش نیازهای سخت افزاری نیاز دارد، بسیاری از کاربران برای نصب آن ناچار به ارتقای کامپیوتر فعلی خود و حتی خریدن یک کامپیوتر جدید هستند! با این حال هنوز دو سال تا متوقف شدن پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10 زمان باقی است و این دسته از کاربران فرصت کافی برای ارتقای سیستم را خواهند داشت. مطابق با اعلام رسمی مایکروسافت، پیش نیازهای سخت افزاری برای نصب ویندوز 11 شامل موارد زیر می شود:

مایکروسافت تأیید کرد نسخه 22H2 آخرین نسخۀ این ویندوز خواهد بود

  • پردازنده: تعداد هسته 2 یا بیشتر، کلاک اسپید حداقل 1 گیگاهرتز، سازگار با پلتفرم 64 بیت
  • رم: 4 گیگابایت یا بیشتر
  • حافظه ذخیره سازی: 64 گیگابایت یا بیشتر
  • کارت گرافیک: سازگار با دایرکت ایکس 12 یا بالاتر، مجهز به درایور WDDM 2.0
  • فریمور سیستم: UEFI، سازگار با Secure Boot
  • ماژول TPM: نسخه 2.0
  • صفحه نمایش: رزولوشن حداقل 720p، سایز حداقل 9 اینچ، سازگار با عمق رنگ 8 بیت
  • کانکشن اینترنت: متصل بودن به اینترنت در تمامی مراحل نصب و آپدیت ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله حداقل نیازهای سخت افزاری سیستم برای نصب ویندوز 11 را مشاهده کرده و همچنین به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/windows-11-requirements

مایکروسافت همچنین عنوان کرده است که نسخه بعدی از سیستم عامل ویندوز LTSC یا Long-Term Servicing Channel را تا نیمه دوم سال 2024 در دسترس قرار خواهد بود. احتمالاً در همین حوالی، از نسخه جدید ویندوز 12 نیز رونمایی خواهد شد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه های زمان بندی این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی تا چه اندازه بدون مشکل پیش خواهد رفت!

منبع: windowscentral