مدیاتک دایمنسیتی 9200 یکی از قدرتمند ترین چیپست های گوشی هوشمند در سال 2023 است و در بسیاری زمینه ها توانایی رقابت با اسنپدراگون 8 نسل 2 را دارد. اکنون این شرکت تایوانی قصد دارد تا یک تراشه پرچم دار دیگر را هم راهی بازار کند و از تمام هنر خود در طراحی آن استفاده کرده است! مطابق با اعلام رسمی مدیاتک، چیپست موبایل نسل بعدی این شرکت مشخصات فوق العاده رده بالایی دارد و می تواند تحولی در صنعت تولید گوشی ایجاد کند!

بررسی تراشه موبایل پرچم دار جدید مدیاتک

مدیاتک در اکانت رسمی خود در شبکه اجتماعی چینی ویبو، مشخصات نسل بعدی تراشه های دایمنسیتی را منتشر کرده است. بر اساس این اطلاعات، این تراشه از تکنولوژی جدید Arm قدرت می گیرد و به هسته های قدرتمند Cortex-X4 و Cortex-A720 مجهز است. همچنین این تراشه از پردازنده گرافیکی فوق پیشرفته Arm Immortalis Mali-G720 برخوردار خواهد بود.

کسانی که با مدیاتک آشنایی داشته باشند احتمالاً از این خبر چندان هم شگفت زده نشده اند. چرا که این شرکت در دو سال گذشته، همواره از جدیدترین CPU و GPU موجود در بازار در تراشه های دایمنسیتی خود استفاده کرده است. با این حال این خبر بیانگر این است که نسل بعدی تراشه های دایمنسیتی (که احتمالاً به صورت Dimensity 9300 نام گذاری می شود)، می تواند به یک رقیب بزرگ و اساسی برای پرچم دار کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3، تبدیل شود!

بررسی تراشه موبایل پرچم دار جدید مدیاتک

شرکت تایوانی MediaTek همچنین عنوان کرده است که چیپست جدید آن بر اساس یک معماری «نوین و خلاقانه» طراحی خواهد شد و پردازنده آن در هنگام اجرای سنگین ترین اپلیکیشن ها و بازی ها، بهترین عملکرد را ارائه خواهد داد. در همین راستا پردازنده این تراشه در زمینه مالتی تسکینگ و اجرای پردازش های چند رشته ای با پیشرفت های چشمگیری نسبت به نسل های قبلی مواجه می شود.
ابهام در مورد هسته های کوچک پردازنده

نکته ای که در مورد چیپست پرچم دار بعدی مدیاتک در هاله ای از ابهام باقی مانده این است که این شرکت به مشخصات هسته های کوچک پردازنده آن اشاره ای نکرده است. به این ترتیب مشخص نیست که آیا در این پردازنده از هسته های Cortex-A520 در کنار هسته های Cortex-X4 و A720 استفاده شده است یا نه. این موضوع شاید به این دلیل است که این شرکت فعلاً قصد ندارد تا تمام جزئیات محصول جدید خود را برای رقبایش فاش کند! همچنین این احتمال وجود دارد (البته با درصد بسیار ناچیز) که این پردازنده فاقد هسته های کوچک است. البته در چند سال اخیر هرگز دیده نشده است که یک شرکت بزرگ تولید کننده تراشه، هسته های کوچک را از مدل پرچم دار خود حذف کند!

بررسی تراشه موبایل پرچم دار جدید مدیاتک

جالب اینجا است که در اسنپدراگون 8 نسل 2 شاهد کاهش تعداد هسته های کوچک از 4 به 3 بوده ایم. در عوض در این تراشه به هسته های متوسط یک عدد اضافه شده است. بر اساس گزارش های دریافتی، در اسنپدراگون 8 نسل 3 باز هم تعداد هسته های کوچک کمتر شده و به 2 عدد رسیده است! پس این طور که به نظر می رسد، هسته های کوچک در نسخه های پرچم دار کم کم در حال جایگزین شدن با هسته های متوسط هستند. با این حال حذف یک باره این هسته ها از پردازنده اقدامی چالش برانگیز و تا حدودی غیر منطقی است! باید ببینیم مدیاتک در آینده در رابطه با این مسئله چه توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

منبع: androidauthority