بر اساس شایعه ای که اخیراً در فضای وب منتشر شده، تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9300 از لحاظ مشخصات هسته ها و معماری آنها شباهت زیادی به پرچم دار آینده کوالکام، یعنی اسنپ دراگون 8 نسل 3 خواهد داشت. اگر چنین شایعه ای صحت داشته باشد، تراشه جدید مدیاتک دارای 8 هسته با خوشه بندی 2+4+2 خواهد بود و در آن از دو هسته قدرتمند کورتکس X4 استفاده خواهد شد. این چیپست بر مبنای فناوری N4P شرکت TSMC ساخته می شود و تا ماه اکتبر 2023 در دسترس قرار می گیرد. در ادامه با جزئیات این خبر همراه باشید.

بررسی طراحی چیپست مدیاتک Dimensity 9300

حدود چند هفته پیش یک افشاگر توییتری به نام tech_reve به درستی پیش بینی کرد که مدیاتک در ماه می 2023 تراشه دایمنسیتی 9200+ را به بازار خواهد فرستاد. این پیش بینی در تاریخ 10 می به واقعیت بدل شد و مدیاتک این تراشه جدید را در این تاریخ عرضه کرد. اکنون همین افشاگر اطلاعات جدیدی را در رابطه با چیپست بعدی مدیاتک، Dimensity 9300، منتشر کرده است.

بر اساس این اطلاعات، پرچم دار مورد انتظار مدیاتک به دو هسته Cortex X4، چهار هسته Cortex A7xx و دو هسته Cortex A5xx مجهز خواهد بود. این هسته ها به صورت 2+4+2 خوشه بندی می شوند. متأسفانه این افشاگر به حداکثر سرعت کلاک هسته های این تراشه اشاره ای نکرده است. همچنین مشخص نیست که آیا در دایمنسیتی 9300 از جدیدترین هسته های ARM Cortex-A استفاده شده یا مدل های قدیمی تر.

بررسی طراحی چیپست مدیاتک Dimensity 9300

مشخصات پردازنده گرافیکی تراشه Dimensity 9300 هم هنوز به صورت یک راز باقی مانده است. با این حال به احتمال بسیار زیاد شاهد استفاده از نسل آینده پردازنده گرافیکی Immortalis G715 در این تراشه خواهیم بود که شاید مدل Arm Immortalis G720 باشد. هنوز هیچ چیز در این رابطه مشخص نیست!

همان طور که اشاره کردیم، اگر این خبر صحت داشته باشد، مدیاتک در طراحی چیپست موبایل جدید خود به نوعی از کوالکام کپی برداری کرده است. پیش از این در اخبار آمده بود که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در دو نسخه عرضه می شود: یکی با معماری 1+5+2 و دیگری با معماری 2+4+2. هر دو نسخه بر اساس فرآیند رده بالای N4P شرکت TSMC ساخته می شوند و قطعاً جزء مدل های رده بالا و پرچم دار بازار خواهند بود.

بررسی طراحی چیپست مدیاتک Dimensity 9300

دیدن تشابه بین پرچم داران مدیاتک و کوالکام کمی عجیب و البته جالب به نظر می رسد. با این حال بسیاری منتظرند تا ببینند مدیاتک مسائل مربوط به دما و درجه حرارت تراشه دایمنسیتی 9300 را چگونه مدیریت خواهد کرد. چرا که هسته های Cortex X4 گرمای زیادی از خود تولید می کنند. احتمالاً مدیاتک برای کنترل درجه حرارت و توان مصرفی این هسته ها با سرعت کلاک آنها بازی می کند! به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تمهیدات مدیاتک در این زمینه به چه صورت خواهد بود.

تراشه Dimensity 9300 همانند مدل نسل قبلی خود برای اولین بار در گوشی های برند Vivo سری X100 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گوشی ها تا اواخر سال 2023 در بازار توزیع می شوند و در آن موقع است که می توان عملکرد چیپست پرچم دار جدید مدیاتک را دقیق تر بررسی کرد.

منبع: notebookcheck