اینتل با برندهای قدیمی رابطه خوبی دارد! پس از برند Sparkle، این بار برند Matrox به سراغ چیپ های گرافیکی Arc Alchemist اینتل رفته است و چند کارت گرافیک جدید را بر مبنای این چیپ ها به بازار فرستاده است. این کارت گرافیک ها در قالب سری Luma عرضه شده اند و در آنها از چیپ های Arc A310 و Arc A380 استفاده شده است. در ادامه با مشخصات کارت گرافیک های جدید متروکس بیشتر آشنا خواهید شد.

کارت گرافیک جدید تک اسلاتی متروکس بر مبنای چیپ های Arc اینتل

چیپ های سری Arc A3 از سیلیکون ACM-G11 بهره می برند. تفاوت بین مدل های Arc A310 و Arc A380 در این است که مدل اول دو هسته Xe کمتر دارد و ظرفیت حافظه GDDR6 آن 2 گیگابایت پایین تر است. نکته جالب در این رابطه این است که اینتل پردازنده های گرافیکی سری Arc A3 را بدون هیچ گونه سروصدایی راهی بازار کرده است. به عنوان مثال، گرافیک Arc A380 فقط در کشور چین عرضه شده است. همچنین گرافیک Arc A310 در سکوت کامل خبری برای برخی از تولید کنندگان کارت گرافیک موجود شده است. متروکس یکی از معدود شرکت هایی است که به این پردازنده گرافیکی دسترسی داشته است و اکنون محصولات خود را بر مبنای آن به بازار فرستاده است.
کارت گرافیک های متروکس Luma A310 و Luma A310F از پردازنده گرافیکی اینتل Arc A310 قدرت می گیرند. این کارت گرافیک ها از نوع لو پروفایل هستند و به آسانی در سیستم های SFF (فرم فاکتور کوچک) نصب می شوند. برای استفاده از این کارت گرافیک ها، تنها به یک اسلاتِ 16.76 سانتی متری در سیستم خود نیاز خواهید داشت. کارت گرافیک متروکس Luma A310 به یک خنک کننده پسیو (بدون فن) مجهز است؛ این در حالی است که مدل A310F از طراحی دمنده برخوردار است و از یک فن بادی کوچک بهره می برد.

اما کارت گرافیک متروکس A380 بر مبنای چیپ اینتل Arc A380 ساخته شده است. این کارت گرافیک نیز از نوع تک اسلاتی است، اما به صورت فول سایز طراحی شده است. به این ترتیب برای استفاده از آن، اسلات مادربرد شما باید حداقل 25.38 سانتی متر طول داشته باشد. پس می توان گفت که این کارت گرافیک برای سیستم های SFF جزء بهترین گزینه ها قرار نمی گیرد.

کارت گرافیک جدید تک اسلاتی متروکس بر مبنای چیپ های Arc اینتل

هر سه کارت گرافیک Luma از استاندارد ارتباطی PCIe 4.0 x16 پشتیبانی می کنند. با این حال باید این نکته را خاطر نشان کنیم که عملکرد الکتریکی این کارت گرافیک ها به x8 محدود است؛ پس این قطعات در بهترین حالت می توانند از نیمی از پهنای باند اسلات توسعه بهره ببرند.

چیپ های Arc A310 و Arc A380 دارای توان حرارتی یکسان 75 وات هستند. اما کارت گرافیک های متروکس A310 و A310F به ترتیب از توان حرارتی 30 و 50 وات بهره می برند. توان حرارتی مدل A380 نیز 75 وات اعلام شده است. با توجه به اینکه این کارت گرافیک ها تمامی برق مورد نیاز خود را از اسلات توسعه تأمین می کنند، اتصال آنها به کانکتور برق PCIe اضافی ضرورتی ندارد.

اگر چه شما می توانید از کارت گرافیک های سری Luma متروکس برای گیمینگ استفاده کنید، اما این محصولات برای استفاده در سیستم های صنعتی، دیجیتال ساینیج و دستگاه های پزشکی طراحی شده است. کارت گرافیک های Luma A310 و Luma A310F دارای چهار درگاه مینی دیسپلی پورت 2.1 هستند، در حالیکه مدل Luna A380 از چهار درگاه استاندارد دیسپلی پورت بهره می برد. شما می توانید از این کارت گرافیک ها برای نمایش تصویر بر روی چهار مانیتور به صورت هم زمان خروجی بگیرید.

کارت گرافیک جدید تک اسلاتی متروکس بر مبنای چیپ های Arc اینتل

کارت گرافیک های متروکس Luma توانایی ارائه خروجی تصویر برای نمایشگرهای 8K (با نرخ 60 هرتز) و 5K (با نرخ 120 هرتز) را در سیستم های دو مانیتوره دارند. با این حال اگر از آنها برای راه اندازی سیستم های چهار مانیتوره استفاده شود، رزولوشن تصویر به 5K (با نرخ 60 هرتز) محدود می شود. در این حالت سیستم شما از HDR 12b نیز پشتیبانی خواهد کرد. شما می توانید برای مدیریت سیستم های چند مانیتوره، از نرم افزارهای Matrox PowerDesk و Matrox MuraControl کمک بگیرید.

در هفته های آتی، قیمت کارت گرافیک متروکس سری Luma به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

منبع: tomshardware